Este important ca departamentul de HR să știe cum se pot schimba legal numele angajaților după un divorț, pentru a putea actualiza corect dosarele de personal, salariile și alte documente oficiale.
Regulile stabilirii numelui după desfacerea unei căsătorii prin divorț s-ar putea schimba pe viitor, potrivit unei propuneri legislative aflate în dezbaterea senatorilor, astfel încât soții să poată reveni la numele de la naștere, nu doar la cel avut înainte de căsătorie, ca acum. Această schimbare va fi utilă, în special, celor care nu se află la primul divorț. Citește articolul
HR-ul gestionează toate beneficiile angajaților. Ei trebuie să știe cum să implementeze corect acest avantaj, cui se oferă și cum să îl comunice personalului, conform regulilor fiscale și interne.
În afară de varianta tichetelor de masă, angajatorii pot, mai nou, să suporte contravaloarea hranei pentru angajații lor și să aplice cheltuielii un tratament fiscal mai avantajos. În practică însă, nu s-a înțeles foarte bine dacă hrana trebuie procurată de angajator sau poate fi procurată și de angajat, unele voci din zona de consultanță intepretând în sens extins beneficiul ca să includă și hrana pe care și-o procură angajatul singur și pentru care aduce apoi documente justificative pentru decontare. Ministerul Finanțelor a explicat pentru avocatnet.ro că nu e de acord cu extinderea beneficiului, care se referă exclusiv la hrana preparată în unități proprii sau achiziționată de la unități specializate. Răspunsul celor de la Finanțe poate fi regăsit la finalul articolului. Citește articolul
Acest departament gestionează angajații și se ocupă direct de concedii. Articolul le oferă informații precise despre cum să calculeze și să acorde corect zilele de concediu, incluzând noile tipuri de concedii, dar și cum să gestioneze contractele individuale de muncă în legătură cu perioada de probă.
Deși în privința concediului de odihnă nu au intervenit modificări directe în legislație, alte aspecte de noutate sau modificări ale drepturilor și obligațiilor existente în cod pot ajunge să se reflecte, nu neapărat în mod corect sau legal, asupra concediului de odihnă. Așadar, câteva clarificări merită punctate din timp. Citește articolul
Este esențial pentru departamentul HR să fie la curent cu denumirile oficiale ale ocupațiilor, cele noi, modificate sau eliminate, pentru a le folosi corect în angajări, fișele de post și managementul personalului.
După nenumăratele completări aduse anul trecut Clasificării Ocupațiilor din România (COR), a mai apărut joi în Monitorul Oficial un ordin cu încă 13 ocupații noi, printre care brokerul de servicii pentru afaceri, consilierul de cuplu, instructorul de dresaj pentru câini ghizi, numerologul și lucrătorul hotelier. Același ordin prevede și câteva eliminări și redenumiri ale unor ocupații existente, printre care și reluarea ideii de eliminare a ocupației de jurisconsult. Citește articolul
Modificările legate de vârsta de pensionare, formula de calcul a pensiilor și contribuțiile la Pilonul II afectează direct angajații și planificarea lor pentru viitor, iar HR trebuie să înțeleagă aceste aspecte pentru a-i informa corect.
După cum și-au asumat guvernanții prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), în acest an ar trebui să apară un nou cadru legislativ în domeniul pensiilor, pentru a corecta dezechilibrele conținute de Legea 127/2019, care, de altfel, nici nu a intrat încă în vigoare. Termenul stabilit prin PNRR pentru intrarea în vigoare a noii legi privind sistemul de pensii din țara noastră este luna martie a acestui an. Citește articolul
Pentru a informa corect angajații despre aceste beneficii sociale importante și pentru a oferi suportul necesar, cum ar fi eliberarea adeverințelor de la angajator sau extrase din REVISAL, în momente dificile.
La decesul unui asigurat sau unui pensionar, persoana care suportă cheltuielile generate de deces poate cere un ajutor de stat, care, pentru acest an, a fost majorat cu aproape 700 de lei față de valoarea din 2022 și care ajunge la aproape 7.000 de lei. Citește articolul
Detailează drepturile angajaților care semnalează probleme și obligațiile companiei de a-i proteja, ajutând la crearea unor politici interne corecte și la gestionarea relațiilor cu personalul.
Într-o decizie pronunțată recent de Marea Cameră din cadrul Curții Europene a Drepturilor Omului (CEDO), judecătorii au considerat o încălcare nejustificată a libertății de exprimare sancționarea penală a unui avertizor de integritate (whistleblower) pentru dezvăluirea în presă a unor informații de interes public ce vizau practicile fiscale preferențiale acordate de statul luxemburghez clienților unei mari companii de consultanță, companii multinaționale cu profituri uriașe. Citește articolul
Articolul menționează crearea de locuri de muncă prin proiecte, iar departamentul de HR va fi interesat să planifice și să gestioneze recrutarea și dezvoltarea personalului necesar pentru noile investiții.
Un calendar al programelor prin care se vor acorda, în 2023, finanțări europene a fost publicat miercuri de Ministerului Investițiilor și Fondurilor Europene (MIPE). Mai precis, calendarul conține perioadele estimative în care se vor derula sesiuni de înscriere, iar firmele pot să-l analizeze pentru a-și da seama, orientativ, dacă pot accesa anul acesta vreun program de finanțare pentru propriile afaceri. Citește articolul
Informațiile despre veniturile angajaților, ale directorilor și pensiile fac acum obiectul unui schimb automat și extins între autoritățile fiscale din diferite state, iar departamentul HR trebuie să știe ce date sunt vizate și cum pot afecta angajații.
DAC7 (Directiva europeană 514/2021) este cea mai recentă modificare a Directivei 16/2011 privind cooperarea administrativă în domeniul fiscal (directivă implementată în România prin Codul de procedură fiscală) și care a intrat în vigoare începând cu 1 ianuarie 2023. DAC7 este unul dintre rezultatele unui plan de acțiune inițiat și agreat de Comisia Europeană în anul 2020, cu suportul ministerelor de finanțe din țările UE, care urmărește combaterea evaziunii fiscale, mai ales în contextul digitalizării economiei, precum și facilitarea recuperării obligațiilor fiscale restante și combaterea fraudei în domeniul TVA. Citește articolul
Acest departament este direct responsabil de stabilirea și gestionarea salariilor angajaților, inclusiv a salariului minim, și trebuie să știe cum noile reglementări europene vor influența politicile de compensații, negocierile colective și bunăstarea angajaților.
Din cele mai recente date Eurostat cu privire la salariul minim lunar, reiese că România (cu puțin peste 600 euro) se poziționează printre ultimele țări din UE, pe locul 20 din 22, doar înaintea Ungariei și Bulgariei, pe o scară a acestui indicator cuprinsă între 2.387 euro în Luxemburg și 399 euro în Bulgaria. Deși reprezintă o problemă stringentă doar pentru o parte dintre țările membre, tema venitului minim este poziționată în continuare cu prioritate pe agenda de lucru a instituţiilor europene. Un pas important în acest sens a fost adoptarea de către Parlamentul European, în toamna anului trecut, a Directivei 2.041/2022 privind salariul minim adecvat în UE, iar din momentul intrării în vigoare a acesteia (octombrie 2022), statele membre au la dispoziție doi ani pentru a transpune prevederile acesteia în legislația locală. Citește articolul