Acest departament se ocupă de gestionarea programului de lucru al angajaților, a concediilor și a zilelor libere, fiind esențial să știe dacă apar modificări în lista sărbătorilor legale.
Stabilirea zilelor de 6 și 7 ianuarie drept libere naționale se regăsește în două propuneri legislative care se află în prezent la Camera Deputaților, cameră decizională a Parlamentului. Deși sunt mulți care speră că în 2023 se vor bucura de încă o nouă minivacanță, adevărul este că șansele pentru ca oricare dintre aceste propuneri să intre în vigoare până atunci sunt extrem de reduse. Citește articolul
Pentru a ști cum să facă corect contractele de muncă, ce informații trebuie să conțină obligatoriu, ce clauze pot adăuga și cum să modifice contractele în mod legal.
Având în față un nou model-cadru al contractului de muncă, dar și prevederile Codului muncii, trebuie să stabilim, de la caz la caz, cum va arăta contractul de muncă încheiat cu un nou angajat. Modelul-cadru reprezintă doar un punct de plecare, dar forma concretă e dată de specificul raportului și de înțelegerea dintre părți, în limitele impuse de legislația muncii, desigur. Astfel, în contract avem o serie de elemente ce nu pot să lipsească și altele care apar doar de la caz la caz. Orice modificare a elementelor prevăzute la nivel contractual antrenează, ca regulă, necesitatea unui act adițional și, de cele mai multe ori, pe adiționale trebuie să apară semnătura ambelor părți. Citește articolul
Departamentul de HR este interesat de aceste informații pentru a înțelege cum funcționează sistemul de pensii și contribuțiile sociale, putând astfel să ofere sfaturi angajaților cu privire la vechimea în muncă și la modul în care pot beneficia de pensie, chiar dacă este vorba despre o plată personală. De asemenea, are legătură cu salariul minim, care este un subiect important pentru HR.
Persoanele care vor să acopere perioade în care nu au cotizat la sistemul de pensii de stat o pot face și în 2023, prin semnarea unui contract de asigurare socială cu casa de pensii și prin plata unor sume către aceasta. După majorarea, de la 1 ianuarie 2023, a salariului minim la 3.000 de lei, în cazul contractelor de asigurare socială încheiate după această dată, va crește și suma ce trebuie plătită efectiv pentru acoperirea perioadelor fără cotizare. Citește articolul
Pentru că este direct responsabil de procesarea corectă a majorărilor salariale și de întocmirea documentelor necesare, asigurându-se că respectă normele legale și evită problemele cu inspecția muncii.
Discuțiile cu privire la „ce facem ca să formalizăm la nivel intern modificarea privind salariul minim garantat în plată” sunt destul de vechi. De multe ori, responsabilii de salarizare și resurse umane recurg la varianta deciziilor colective, la care se anexează un tabel cu toți angajații vizați și unde fiecare „dă cu semnătura” în dreptul său. Mai mult, povestesc practicienii, sunt inspectorate care sunt de acord sau, cel puțin, trec cu vederea aceste decizii colective, altele însă nu și cer, așa cum indică și legea, ca la dosarul personal al fiecărui angajat să se regăsească tot ceea ce reflectă modificările salariale. Ca atare, practica la nivel național e împărțită. O problemă trecută cu vederea în cazul acestor decizii colective cu tabel de semnături este tocmai cea a protecției datelor personale. Citește articolul
Acest departament este interesat de modul în care o structură de tip holding poate ajuta la implementarea unor programe de recompensare și fidelizare pentru angajați, cum ar fi planurile de acțiuni.
Practica grupurilor de societăți înființate de antreprenori români, dar nu numai, arată că, de multe ori, astfel de grupuri s-au dezvoltat mai degrabă ad-hoc, explorând și exploatând oportunități de business. Așadar, aproape inevitabil, la un moment dat, orice antreprenor român cu dețineri directe/indirecte în mai multe entități, române sau străine, ajunge să se întrebe și să analizeze dacă ar fi benefică înființarea unei entități de tip holding, care să dețină participațiile în restul entităților din grup și daca da, unde să fie înființată o astfel de entitate. Ar fi România o jurisdicție favorabilă în acest sens? Citește articolul
Articolul detaliază cum trebuie gestionați angajații, ce se negociază în contractele colective (salarii, evaluare, program de lucru, echilibru viață profesională-personală) și cum se comunică cu aceștia, aspecte cheie pentru departamentul de HR.
Noua lege a dialogului social stabilește mai clar ce trebuie să cuprindă un contract colectiv de muncă, acesta fiind, alături de regulamentul intern, un izvor intern specific de dreptul muncii, adică un instrument cu ajutorul căruia activitatea unității se poate desfășura în condiții optime și cu respectarea principiilor fundamentale care stau la baza relației de muncă, buna-credință și consensualitatea. Citește articolul
Angajații care folosesc metroul pentru a ajunge la serviciu, în special în zilele de sărbătoare, trebuie să cunoască programul de circulație pentru a-și planifica deplasarea.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
Departamentul de HR este direct responsabil cu gestionarea salariilor angajaților. Trebuiesc actualizate contractele, salariile și procesele interne pentru a respecta noul salariu minim în construcții.
În sectorul construcțiilor vom avea, din 2023, cel mai mare salariu minim în vigoare: 4.000 de lei, cu o treime mai mare decât cel stabilit și acordat în ultimii doi ani. Creșterea trebuie acordată însă și de cei care obțin mai puține sau, în unele luni, chiar deloc venituri din activitățile din sectorul construcțiilor. Și trebuie acordată tuturor angajaților care prestează în acest sector. Citește articolul
Acest departament este interesat de modul în care instituțiile publice gestionează angajările temporare, procesele de selecție (concursuri, probe scrise, interviuri) și prelungirea contractelor de muncă, aspecte relevante pentru managementul resurselor umane în general.
Pentru a putea evalua, în vederea recalculării ulterioare, a celor aproape cinci milioane de pensii din țara noastră, în 2021, autoritățile au decis suplimentarea temporară, respectiv până la sfârșitul acestui an, a personalului caselor județene de pensii cu 1.000 de posturi. Acum, printr-o lege apărută miercuri, termenul de încadrare al acestor persoane a fost prelungit până pe 31 august 2023. Totodată, actul normativ stabilește că se vor organiza, în perioada următoare, concursuri pentru ocuparea posturilor temporare vacante. Citește articolul
Acest departament ar vrea să știe ce ajutoare există pentru oameni, ca să înțeleagă mai bine nevoile angajaților și să poată oferi sfaturi sau sprijin, dacă e cazul.
Pentru că ordonanța apărută anul acesta prin care a fost plafonat prețul lemnului de foc nu a produs efectele scontate, iar cele mai multe case din mediu rural sunt încălzite cu lemne sau cu produse derivate din lemn, un grup de parlamentari propune acum, printr-un proiect legislativ pus miercuri în dezbaterea Senatului, majorarea ajutorului pentru combustibili solizi și/sau petrolieri de la 320 de lei, cât e în prezent, la 1.000 de lei. Citește articolul