Pentru a înțelege cum trebuie gestionate bacșișurile pentru angajați conform legii și cum se face diferența față de personalul plătit la zi, pentru o gestionare corectă a remunerațiilor și a regulamentului intern.
Legea ce reglementează munca zilieră are o listă de domenii specifice în care se poate presta - iar munca în restaurante și baruri este pe lista respectivă. În vigoare de la 1 ianuarie, Legea bacșișului nu se referă însă decât la operatorii economici și „salariații” lor, iar reglementarea nu poate fi extinsă forțat și la alte categorii de lucrători. Citește articolul
Datele despre populația României, îmbătrânirea ei și migrația sunt vitale pentru planificarea forței de muncă, strategiile de recrutare și ajustarea politicilor interne legate de angajați. De asemenea, informațiile despre infecțiile respiratorii influențează gestionarea concediilor medicale și comunicarea privind sănătatea angajaților.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
Este esențial pentru HR să înțeleagă cum se gestionează și se distribuie bacșișul către angajați, cum se elaborează regulamentul intern obligatoriu pentru aceste sume și cum se diferențiază bacșișul de salariu din perspectiva relațiilor de muncă și a beneficiilor angajaților.
În vigoare de la 1 ianuarie, Legea bacșișului stabilește impozitarea sumelor primite de la clienți în restaurante și baruri, urmând o regulă simplă: toți banii ajung la angajator, odată cu nota de plată, iar acesta se ocupă să îi distribuie apoi angajaților și virează statului impozitul pe acești bani. Pe baza unei proceduri pe care fiecare local va trebui să o aibă gata la 1 ianuarie, distribuirea acestor sume trebuie să respecte câteva reguli minime. Citește articolul
Este direct responsabil de relația cu angajații, de cum se aleg și ce rol au reprezentanții lor, și de asigurarea că toate procedurile interne respectă legea.
Toate aspectele ce țin de alegerea și executarea mandatului reprezentanților salariaților sunt prevăzute de noua lege a dialogului social, care stabilește mai bine decât vechile prevederi cum anume își aleg angajații unei unități un reprezentant ori mai mulți, care e maximul de reprezentanți, cât poate interveni angajatorul în discuțiile dintre angajați pe această temă, dar și o incompatibilitate expresă, neprevăzută anterior de lege. Citește articolul
Departamentul de HR este interesat de impactul creșterii costurilor (carburanți, utilități) asupra puterii de cumpărare a angajaților și a costurilor de trai, precum și de posibilele implicații asupra locurilor de muncă în sectoarele afectate.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
Are nevoie de aceste informații pentru a redacta corect fișele de post, a gestiona relația cu angajații și a se asigura că toate documentele sunt complete și actualizate.
Am vorbit, anul acesta, mai mult decât de obicei, despre fișa postului, în special în contextul micilor angajatori. Acum că s-a revenit la ideea că fiecare angajat trebuie să aibă o fișă a postului atașată contractului de muncă, chestiunea fiind expresă în modelul contractului individual de muncă (CIM) - fișa constituie o anexă a contractului - facem o scurtă trecere în revistă cu privire la acest document extrem de important și extrem de util în economia raportului de muncă: Citește articolul
Departamentul de HR este direct afectat de toate aceste schimbări, deoarece ele influențează procesele de angajare, redactarea contractelor și a fișelor de post, acordarea liberelor și concediilor, gestionarea datelor angajaților și respectarea noilor drepturi și obligații atât pentru companie, cât și pentru personal.
Codul muncii a primit în acest an patru actualizări legislative importante. Chiar dacă cea mai cunoscută și mai de amploare rămâne Legea 283/2022, care a transpus o importantă directivă europeană, merită să ne amintim și de cele trei de dinainte, într-un articol de retrospectivă legislativă. Citește articolul
Acest departament trebuie să se asigure că angajații sunt informați despre drepturile lor de a semnala nereguli în siguranță și că procedurile interne de raportare sunt clare și accesibile pentru toată lumea.
Deși intrarea în vigoare a noii legi privind avertizorii de integritate (Legea Whistleblower) nu ar trebui să mai fi luat prin surprindere nicio entitate publică sau privată, întrucât venirea ei trebuie să aibă loc cu un an mai devreme, doar că procedura legislativă a durat ceva mai mult decât era ideal să se întâmple, nu e exclus să existe companii private ori entități publice care nu știu încă dacă le revin ceva obligații în temeiul noului act normativ sau de unde ar trebui să înceapă implementarea obligațiilor aferente. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane este direct responsabil de relațiile cu angajații, negocierile colective, gestionarea situațiilor de grevă și de respectarea drepturilor sindicale. Noile reguli și sancțiuni le afectează direct modul de lucru și procesele interne.
Noua lege a dialogului social, acum în vigoare, a înăsprit sancțiunile aplicabile angajatorilor pentru nerespectarea obligațiile privind relația cu organizația sindicală sau în legătură cu contractul colectiv de muncă. În plus, nerespectarea unei obligații pe care o aveau și î vechea lege angajatorii, pe perioada grevei, dar care nu era sancționabilă, poate fi acum pedepsită cu închisoarea până la un an. Citește articolul
Departamentul de HR gestionează programul angajaților, planifică zilele libere sau compensările pentru munca în sărbătorile legale, calculează contribuția la salarii și comunică aceste informații importante personalului.
Codul muncii este actul normativ ce reglementează zilele libere acordate angajaților din țara noastră. Potrivit acestuia, sărbătorile legale din 2023 sunt în număr de 15, iar dintre acestea, anul viitor, vor pica în timpul săptămânii 12. Suplimentar, cei care lucrează la stat ar putea beneficia, în 2023, de trei zile libere în plus. Citește articolul