Articolul detaliază controalele privind angajarea corectă a oamenilor, timpul de muncă, tratamentul egal, dialogul social și relațiile cu angajații, aspecte directe de care se ocupă departamentul de HR.
Inspecția Muncii a pregătit deja calendarul campaniilor și acțiunilor de control pentru 2023, unde sunt reluate multe dintre campaniile și acțiunile care s-au desfășurat și anul acesta. Vizate, ca de obicei, sunt sectorul de construcții, transportatorii, cabinetele medicale, prestatorii de servicii larg răspândite, precum activitățile de curierat, dar și sectorul HoReCa. Citește articolul
Acest departament gestionează toate aspectele legate de angajați, inclusiv documentele și procesul de plecare din companie, fiind esențial să înțeleagă diferențele și pașii corecți pentru demisii și încetări prin acord.
Notificarea prin care angajatul îi face cunoscută angajatorului intenția de a termina raportul de muncă trebuie să fie obligatoriu înregistrată de acesta din urmă, demisia nepresupunând niciodată acordul angajatorului. Dacă acesta renunță la preavizul pe care angajatul trebuia să-l respecte și consfințește astfel „acordul” său privind demisia, nu vorbim de transformarea demisiei în încetare prin acord însă. De asemenea, foarte important e că o consecință a încetării prin acord a raportului de muncă e aceea că părțile nu mai pot ridica ulterior diverse pretenții cu privire la raportul de muncă încheiat. Citește articolul
Oferă informații importante despre evoluția sistemului de pensii, care poate influența planurile angajaților legate de viitor sau discuțiile despre bunăstarea financiară a familiilor acestora.
Începând din 1 ianuarie 2023, punctul de pensie se va majora cu peste 10%, conform unei ordonanțe oficializate azi, iar pensia minimă garantată va ajunge la 1.125 de lei. Citește articolul
Angajații cu copii se pot confrunta cu probleme de sănătate ale celor mici, iar HR-ul poate oferi informații utile despre unde pot apela pentru îngrijire medicală. De asemenea, cunoașterea acestor resurse poate influența managementul concediilor medicale pentru îngrijirea copilului.
Pentru a ușura accesul la asistență medicală pentru copiii cu viroze respiratorii și pentru a reduce aglomerația și timpul de așteptare de la secțiile de urgență ale spitalelor, Ministerul Sănătății (MS) anunță deschiderea unor centre de evaluare a celor mici. În momentul de față, lista publicată de minister conține aproape 60 de astfel de centre de evaluare. Citește articolul
Este esențial pentru acest departament să cunoască noile valori ale salariului minim și cum se aplică facilitățile fiscale, pentru a calcula corect salariile angajaților și a gestiona payroll-ul.
Facilitățile fiscale din domeniul agroalimentar se aplică în continuare în 2023, chiar dacă în acest caz salariul minim brut rămâne la 3.000 de lei (adică cuantumul viitorului salariu minim brut pe țară). Conform unei OUG oficializate vineri de Guvern, anul viitor numai în domeniul construcțiilor mai avem un salariu minim brut diferențiat, acesta urmând să fie de 4.000 de lei. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane trebuie să fie la curent cu programele sociale guvernamentale, cum ar fi aceste tichete pentru alimente, deoarece angajații sau membrii familiilor acestora ar putea fi beneficiari. HR poate fi întrebat de angajați despre aceste beneficii, iar cunoașterea lor contribuie la o mai bună înțelegere a bunăstării generale a forței de muncă și a resurselor externe disponibile.
Tichetele sociale în valoare de 250 de lei ce se acordă o dată la două luni pensionarilor și altor persoane cu venituri mici pentru asigurarea de alimente și mese calde se vor acorda și în 2023, după cum apare într-o ordonanță publicată joi în Monitorul oficial. Spre deosebire de acest an, când tichetele s-au distribuit începând cu luna iunie, anul viitor, tichetele se vor primi pe parcursul întregului an, în șase tranșe. Citește articolul
Articolul vorbește direct despre noul model de contract de muncă și cum afectează acesta fișele de post, evaluările angajaților, formarea profesională și plata salariilor, toate fiind responsabilități cheie ale HR-ului.
Cu ceva întârziere față de momentul când ar fi trebuit publicat, avem astăzi noul model al contractului-cadru în Monitorul Oficial, ceea ce înseamnă că poate fi utilizat pentru încheierea noilor contracte. Cu ocazia intrării în vigoare a noului model, cel folosit în ultimii ani este abrogat și-și încetează astfel aplicabilitatea, angajatorii nemaiputând să se raporteze la acesta de azi înainte. Citește articolul
Informațiile din articol afectează direct modul în care sunt calculate salariile, impozitele și contribuțiile angajaților. Este esențial pentru gestionarea corectă a pachetelor salariale, a contractelor part-time și a comunicării cu angajații despre veniturile lor.
Odată cu creșterea salariului minim la 3.000 de lei începând cu 1 ianuarie, vom avea în vigoare și un beneficiu fiscal de scutire de impozit și contribuții sociale obligatorii pentru o sumă de 200 de lei, care se va acorda, la contractele full-time, pentru venituri situate la nivelul salariului minimi brut garantat în plată. De acest beneficiu fiscal vor putea profita și cei din sectorul agro-alimentar care nu beneficiază de facilitățile fiscale stabilite anul acesta. Citește articolul
Departamentul de HR este direct responsabil de calcularea și plata salariilor angajaților. O modificare a salariului minim brut afectează modul în care sunt stabilite salariile, beneficiile și bugetele salariale.
Salariul minim în construcții va crește, de la 1 ianuarie, de la 3.000 la 4.000 de lei, o arată o recentă ordonanță de urgență adoptată de Guvern, dar nu avem o creștere prevăzută și pentru sectorul agro-alimentar. Citește articolul
Departamentul de HR este responsabil pentru politica de salarizare, acordarea sporurilor și beneficiilor angajaților, precum și pentru justificarea acestora conform politicilor interne și legilor în vigoare.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii.
Citește articolul