Acest departament este interesat deoarece articolul menționează rolul angajaților în detectarea fraudei prin sesizări anonime și necesitatea programelor de conștientizare, iar munca la distanță poate influența riscurile de fraudă.
Frauda este o amenințare silențioasă, dar costisitoare, care generează anual pierderi financiare semnificative pentru organizații. Rapoartele Asociației Examinatorilor de Fraudă Certificaţi (Association of Certified Fraud Examiners - ACFE) arată că afacerile din întreaga lume pierd aproximativ 5% din veniturile anuale din cauza fraudei ocupaționale. Cu toate acestea, numeroase organizații subestimează riscurile și recurg tardiv la măsuri de prevenție, în general ca urmare a unor episoade grave. Citește articolul
Acest articol este foarte util pentru a înțelege cum funcționează pensiile publice conform noii legi, mai ales pentru angajații sau foștii angajați care sunt pensionari și locuiesc în străinătate. Departamentul de HR poate oferi acest gen de informații generale sau ghidare legate de beneficiile sociale.
Certificatul de viață, document care atestă că beneficiarul unei pensii stabilit în străinătate este în viață, trebuie trimis, începând din 2024, de două ori pe an, și anume semestrial, în martie și septembrie, către casele teritoriale de pensii, potrivit noii legi a pensiilor, ce se aplică din toamna trecută. Înainte, certificatul de viață trebuia transmis autorităților doar o dată pe an. Citește articolul
Articolul menționează numărul mare de angajați al companiei (peste 2.200), informație relevantă pentru planificarea și gestionarea personalului.
Pentru Romaqua Group, anul 2024 a fost un an bun, în care s-au atins obiectivele în ciuda tuturor dificultăților cu care mediul de afaceri s-a confruntat. Cifra de afaceri a crescut ușor (cu 7%), în principal ca urmare a rezultatelor bune din piață. Atât piața apelor minerale, cât și cea a băuturilor răcoritoare și a berii, în care Romaqua Group este prezentă, au înregistrat ușoare creșteri. Citește articolul
Acest departament este direct responsabil de crearea unui mediu de lucru sigur și respectuos, de politicile anti-hărțuire, de instruirea angajaților și de gestionarea situațiilor de conflict sau abuz.
Politica de prevenire a hărțuirii la locul de muncă implică responsabilități extinse pentru angajatori, care nu se limitează la spațiul fizic de lucru sau la programul standard de opt ore de muncă. Obligațiile se aplică și în contexte conexe precum pauzele angajaților, formare profesională, teambuilding-uri, sau chiar în mediul online. Angajatorii trebuie să prevină, să cerceteze și să sancționeze faptele de hărțuire indiferent unde se produc, responsabilitatea sa fiind continuă și perpetuă, nu doar o formalitate de bifat. Citește articolul
Acest departament gestionează relațiile cu angajații, drepturile și obligațiile acestora, și se asigură că mediul de lucru este corect și în conformitate cu legislația muncii. Articolul abordează direct protecția angajaților și riscurile pentru companie legate de practicile de personal.
Astăzi vom trata un subiect ipotetic, dar nu imaginar: acela al situației în care angajatorul solicită unui salariat să acționeze, în cadrul relațiilor de muncă, într-un mod care presupune încălcarea legii. Specialistul consultat astăzi de avocatnet.ro este avocatul Andreea Manolache, managing partner în cadrul Manolache, Lincaru și Asociații SCA. Citește articolul
Această modificare afectează costurile și regulile pentru călătoriile cu trenul ale angajaților, fie că sunt în interes de serviciu sau au beneficii personale, și trebuie să știe cum să le gestioneze.
Începând cu data de 28 martie 2025, vor intra în vigoare noi tarife și condiții pentru transportul feroviar public de călători, conform ultimelor modificări legislative. Un ordin al Ministrului Transporturilor și Infrastructurii aduce creșteri de tarife pentru abonamente și rezervări, restricții pentru transportul metropolitan (în special limitarea la trenurile Regio), clarificări privind călătoriile gratuite și o perioadă de tranziție pentru biletele deja achiziționate. Citește articolul
Un departament de Resurse Umane dintr-o companie care detașează angajați în străinătate sau aduce forță de muncă din alte țări trebuie să înțeleagă drepturile și condițiile de muncă (cazare, transport, hrană, asigurări) pentru a respecta legislația și a asigura binele angajaților.
Deși pentru mulți dintre oameni munca în străinătate poate fi un răspuns la lipsurile cu care se confruntă, procesul de relocare vine la pachet cu numeroase provocări birocratice și riscuri. În ultimii ani, au fost semnalate numeroase cazuri de exploatare a muncitorilor români peste hotare, adesea facilitată de agenți neautorizați sau anunțuri dubioase pe platformele de socializare. Astfel, înainte de a accepta o ofertă de muncă în afara țării, este esențial ca cei interesați să verifice cu atenție agențiile de recrutare și condițiile contractuale, pentru a evita situațiile neplăcute. Citește articolul
Gestionează relațiile cu angajații, implementează politicile anti-hărțuire, organizează instruiri și soluționează plângerile legate de comportamente neadecvate.
Cadrul legal privind prevenirea hărțuirii la locul de muncă necesită o implementare efectivă, nu doar formală. Se recomandă o abordare comprehensivă, care să țină cont de întregul context legislativ, nu doar una bazată exclusiv pe deja cunoscuta metodologie adoptată prin hotărâre de Guvern. Responsabilul desemnat trebuie să cunoască toate reglementările relevante, iar politica anti-hărțuire trebuie adaptată specificului angajatorului, nu să reprezinte exclusiv un copy-paste legislativ. Regulamentul intern și contractul colectiv de muncă trebuie să conțină prevederi clare despre prevenirea și sancționarea discriminării, inclusiv detalii despre canalele de raportare, aspecte verificate de inspectorii de muncă. Citește articolul
Acest departament este interesat pentru că articolul se referă la impactul asupra salariilor angajaților, la așteptările acestora privind anumite beneficii fiscale și la modul în care compania poate preveni conflictele cu ei.
În anii recenți s-a înregistrat o creștere a interesului față de scutirea de impozit pentru activitățile de cercetare-dezvoltare și inovare. Din acest motiv, avocații recomandă angajatorilor să verifice voluntar dacă pot aplica facilitatea respectivă, pentru a evita riscul unui litigiu cu salariații care consideră că au dreptul să beneficieze de ea. Citește articolul
Deși majoritatea subiectelor sunt fiscale, informațiile despre tratamentul fiscal al veniturilor din proprietate intelectuală și rezidența fiscală a persoanelor fizice pot fi relevante pentru HR atunci când gestionează contracte cu colaboratori sau angajați cu situații fiscale mai complexe.
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul