HR-ul este interesat să informeze angajații despre noile reguli de circulație, mai ales dacă aceștia folosesc mașinile personale sau ale companiei în scop de serviciu, pentru a asigura siguranța și conformitatea.
Recent, a fost înregistrată la Senat o propunere legislativă prin care se prevede ca „regula fermoarului”, ce înseamnă, de fapt, intrarea alternativă pe o bandă a mașinilor în cazul îngustării drumului, să devină o normă obligatorie de circulație, nu doar o practică de conducere defensivă. Propunerea prevede, de asemenea, ca nerespectarea acestei reguli să fie sancționată cu amenzi de peste 600 de lei.
Citește articolulAcest departament răspunde de angajarea și gestionarea angajaților, inclusiv de cum sunt organizate locurile lor de muncă (la birou, de acasă, pe teren), de respectarea programului de lucru și de acordarea corectă a beneficiilor asociate deplasărilor sau muncii mobile.
Contractul individual de muncă trebuie adaptat în cazul lucrătorilor mobili, existând cinci situații posibile în practică atunci când ne gândim la economia unei zile de muncă și la gradul de mobilitate (de la excepțională la regulată, mai exact). Angajatorul trebuie să stabilească clar timpul alocat deplasărilor și să precizeze acest aspect în documentele contractuale. Când activitatea se desfășoară preponderent în afara unui loc fix, este necesară includerea clauzei de mobilitate și negocierea prestațiilor suplimentare. Citește articolul
Articolul este direct despre cum se vor gestiona datele angajaților într-un nou sistem digital (Reges Online) și ce trebuie să facă departamentul HR pentru a pregăti și introduce corect toate informațiile.
Noul registru de evidență a salariaților (Reges Online) va deveni operațional în curând, iar angajatorii vor avea la dispoziție șase luni pentru tranziția de la Revisal. Procesul implică înregistrarea în noul sistem și completarea elementelor suplimentare care nu există în aplicația actuală. Recomandarea fermă a specialiștilor este ca angajatorii să aibă o abordare proactivă, și să înceapă deja cu un audit al dosarelor de personal pentru verificarea corectitudinii datelor existente și completarea informațiilor lipsă. Angajații vor avea acces direct la propriile date din registru și vor putea semnala eventuale nereguli, ceea ce face necesară asigurarea acurateței informațiilor transmise. Totodată, ar fi oportun ca, odată cu efortul de pregătire pentru Reges Online (auditarea dosarelor, maparea informațiilor), angajatorii să se pregătească și pentru Directiva privind transparența salarială, care ar trebui transpusă în legislația națională în 2026. Citește articolul
Acest departament este direct afectat de condițiile de angajare impuse de program, cum ar fi obligația de a menține un anumit număr de angajați pentru o perioadă stabilită.
Cu mai puțin de o lună înainte de lansarea primei etape a programului Start-up Nation, viitorii antreprenori nu înțeleg pe deplin felul în care va funcționa cea de-a patra ediție a celei mai așteptate scheme de finanțare din ultimii ani. Cele mai mari confuzii sunt legate de felul în care finanțarea va funcționa: perioada în care investiția trebuie să fie realizată și obligațiile asumate de către antreprenor pe durata de monitorizare a investiției. Citește articolul
Chiar dacă articolul vorbește despre spații publice, în incinta unei companii, angajații și vizitatorii sunt și ei subiectul supravegherii. Departamentul HR trebuie să înțeleagă aceste reguli pentru a proteja datele angajaților și a gestiona solicitările legate de imaginile video în care apar aceștia.
Camerele de supraveghere sunt omniprezente, de la lobby-urile hotelurilor și străzile publice, până la interiorul băncilor și al altor spații comerciale. În acest context, este important să înțelegi drepturile pe care le ai din punct de vedere al Regulamentului General privind Protecția Datelor (GDPR) atunci când ești filmat. Citește articolul
Departamentul de HR este interesat de orice reglementare care afectează condițiile de muncă și sănătatea angajaților, mai ales în situații speciale sau condiții meteo extreme, pentru a le asigura bunăstarea.
Un nou regulament al serviciului interior, prin care sunt stabilite regulile generale și modul de organizare și executare a serviciului interior în obiectivele ori unitățile militare, se aplică de luna aceasta. Printre altele, regulamentul stabilește și detalii privind paza obiectivelor militare. Citește articolul
Acest departament este responsabil să pregătească angajații pentru noile proceduri de înregistrare a oaspeților, verificarea actelor de identitate și gestionarea vizitatorilor, asigurându-se că toți știu ce au de făcut.
Administrațiile structurilor de primire turistice (hoteluri, moteluri, pensiuni turistice etc.) vor trebui să, începând cu 1 ianuarie 2026, să înregistreze toți turiștii în Sistemul Informațional pentru Turism (SIT), conform unui proiect de hotărâre recent publicat de Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului. În plus, proiectul introduce interzicerea discriminării la cazare pe criterii precum naționalitatea, convingerile politice și religioase. Citește articolul
Acest departament este responsabil cu salariile, beneficiile angajaților, contractele de muncă și alte aspecte legate de relația companiei cu angajații săi, fiind direct afectat de modificările legislative privind salariile și contribuțiile.
Anul 2025 aduce modificări semnificative privind impozitarea și contribuțiile sociale, mai ales în contextul creșterii salariului minim la 4.050 lei și eliminării unor facilități fiscale, cu impact semnificativ în anumite sectoare de activitate – construcții, agricultură, industria alimentară și IT. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane este principalul responsabil cu relația dintre angajați și angajator. Articolul oferă instrucțiuni clare despre negocierea contractelor colective de muncă și despre pașii de urmat în cazul apariției unor conflicte colective, aspecte cruciale pentru gestionarea forței de muncă și menținerea unui climat de lucru bun.
Durata negocierilor colective nu ar trebui să depășească 45 de zile, dar poate fi prelungită prin acordul părților. Se poate întâmpla însă ca ele să nu se finalizeze cu semnarea unui acord între părți, nici cu un compromis privind reluarea negocierilor peste 10 - 12 luni. Uneori, negocierile pot duce la un conflict colectiv de muncă. Conflictele colective pot apărea și când angajatorul refuză negocierea, pot apărea când acesta nu acceptă revendicările, nu furnizează informațiile obligatorii prevăzute de lege sau când părțile nu ajung la o înțelegere în termenul stabilit. Iată ce trebuie știut dacă se ajunge acolo: Citește articolul
Profesioniștii de la Resurse Umane gestionează plecările angajaților și au nevoie să știe exact cum să aplice corect procedurile de demisie și preaviz, conform legii.
Demisia reprezintă un drept fundamental al angajatului, însă implică respectarea termenului de preaviz negociat în contract. Angajatorul are posibilitatea să renunțe total sau parțial la preaviz, prevederilor din Codul muncii sau poate decide să nu-l mai primească la muncă pe angajat, dar să-l plătească pe toată perioada preavizului. Practic, după înregistrarea demisiei, contractul poate înceta imediat, la câteva zile sau la jumătatea preavizului dacă angajatorul decide astfel. Este important ca salariații să ia decizii bine documentate înainte de a demisiona, întrucât revenirea asupra acestei hotărâri este imposibilă fără acordul angajatorului. Citește articolul