avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 529 soluții astăzi
Acasă Departament: Resurse Umane (HR)

Departament: Resurse Umane (HR)

ACCES PREMIUM

Abordarea stresului și epuizării la locul de muncă: avem deja norme legale pe care nu le (mai) putem ignora

Acest departament se ocupă direct de bunăstarea angajaților, de programul lor de lucru, de prevenirea epuizării și hărțuirii, asigurându-se că angajații sunt sănătoși și mulțumiți la locul de muncă și că normele legale în vigoare sunt aplicate corect.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
5 Martie 2025 | 1543 | Timp de citire: 5 min.

Cadrul legislativ actual abordează deja riscurile psihosociale și epuizarea la locul de muncă. Stresul și burnout-ul sunt recunoscute ca forme de hărțuire morală în lege, iar angajatorii au obligația legală de a asigura securitatea și sănătatea lucrătorilor „în toate aspectele”. Încă din 2005 stresul ocupațional era identificat drept a doua cea mai frecventă problemă de sănătate în UE, iar din 2013 există un ghid specializat în România pentru evaluarea riscurilor psihosociale. Problemele actuale derivă nu din lipsa reglementărilor, ci din nerespectarea celor existente privind limitarea timpului de muncă și asigurarea perioadelor de repaus, între altele. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ziua Femeii: Firmele pot da cadouri angajatelor fără să datoreze taxe salariale

Acest departament este interesat pentru că gestionează beneficiile angajaților, inclusiv cadourile. Ei trebuie să știe cum să acorde aceste avantaje corect din punct de vedere fiscal, astfel încât angajații să beneficieze de tratamentul fiscal favorabil și compania să optimizeze costurile.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
5 Martie 2025 | 3058 | Timp de citire: 1 min.

Acordarea de cadouri, inclusiv de tichete cadou, cu ocazia Zilei Femeii (8 martie) este o practică încurajată de legislație printr-un regim fiscal preferențial. Astfel, în anumite limite, angajatorii pot da cadouri salariatelor fără să achite la stat taxe salariale. Pe deasupra, există o facilitate și pentru calculul impozitului pe profit. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Interviu SGR: Care sunt dificultățile și provocările întâmpinate de companii

Acest departament este interesat pentru că trebuie să se asigure că angajații sunt pregătiți și știu cum să aplice noile reguli legate de SGR în activitatea lor zilnică, implicând sesiuni de instruire pentru personal.

Cristian Stanescu în Aspecte juridice
Redactor, avocatnet.ro
5 Martie 2025 | 1 | 1033 | Timp de citire: 4 min.

La mai bine de un an de la operaționalizarea sa, Sistemul de garanție-returnare (SGR) a împărțit opinia publică între cei care îl laudă (în general, cei care au ajutat la crearea și implementarea sa) și criticii sistemului, unde majoritari ar fi cei care au direct de-a face cu el, de la comercianți la consumatori. Între cele două categorii se află optimiștii binevoitori, adică cei care îi recunosc meritul - incontestabil - de a fi scos din circuit niște ambalaje care ar fi avut toate șansele să fi sfârșit prin a polua mediul înconjurător. Despre cum i-a afectat SGR pe cei din "prima linie" - comercianții - vom discuta astăzi cu un expert: Oana-Andreea Fulgheci, auditor ISO și consultant de mediu. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Autoritățile vor verifica dacă șoferii ce dețin un certificat de încadrare în grad de handicap pot conduce autovehicule în siguranță

Aceste modificări legale pot influența angajații cu dizabilități care dețin permise de conducere. Departamentul de HR trebuie să înțeleagă cum aceste schimbări pot afecta drepturile și statutul angajaților, inclusiv potențialele implicații pentru rolurile lor în companie sau pentru gestionarea relației cu aceștia.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
5 Martie 2025 | 1 | 18443 | Timp de citire: 2 min.

Șoferii care au un certificat de încadrare în grad de handicap emis pentru una dintre afecțiunile care, cel puțin teoretic, i-ar împiedica să conducă o mașină vor fi reevaluați, astfel încât să se verifice dacă ei mai au această capacitate, potrivit unor modificări recente apărute la legislația ce vizează persoanele cu dizabilități. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Ghidul asiguratului: Cum poți beneficia de analize de laborator și investigații imagistice gratuite în 2025

Acest departament este interesat de condițiile și tipurile de analize medicale gratuite la care angajații pot avea acces prin sistemul public de sănătate, pentru a le putea oferi informații și a sprijini bunăstarea acestora.

Cristina Iacob în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
5 Martie 2025 | 3928 | Timp de citire: 2 min.

Asigurații pot beneficia de investigații gratuite pe baza biletului de trimitere la laboratoarele de analize și centrele de imagistică aflate în contract cu orice casă de asigurări, indiferent de casa de asigurări cu care se află în contract medicul care a eliberat biletul, conform unui ghid publicat recent de Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS). De asemenea, sunt acoperite investigațiile de radiologie, iar investigațiile de monitorizare se decontează și dincolo de valoarea de contract. Citește articolul

ACCES GRATUIT

MDLPA: Noi sesiuni de atestare tehnico-profesională a verificatorilor de proiecte, experților tehnici și auditorilor energetici

Acest departament este interesat de disponibilitatea specialiștilor calificați (auditori energetici, verificatori) pe piața muncii și de posibilitățile de a-i atesta sau instrui pe angajații existenți, pentru a asigura personalul necesar proiectelor.

Cristina Iacob în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
5 Martie 2025 | 3436 | Timp de citire: 2 min.

Ministerul Dezvoltării a anunțat că va organiza în vara acestui an sesiuni de atestare pentru auditorii energetici pentru clădiri, precum și pentru verificatorii de proiecte și experții tehnici în construcții. Examenele vor avea loc simultan în șase centre regionale: București, Brașov, Cluj, Constanța, Iași și Timișoara. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Propunere retrasă: Includerea burnout-ului în reglementările de SSM din România - concediu medical pentru angajații afectați și obligații impuse angajatorilor

Departamentul de Resurse Umane se ocupă direct de bunăstarea angajaților, de gestionarea concediilor medicale, a performanței și a absenteismului. O propunere care viza definirea și gestionarea burnout-ului este extrem de relevantă pentru politicile și practicile de HR.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
4 Martie 2025 | 1 | 6963 | Timp de citire: 4 min.

O propunere legislativă care prevedea recunoașterea epuizării profesionale (burnout) la nivel legislativ în România a fost retrasă de inițiatori înainte de a fi votată efectiv, astfel că nu se va putea aplica. Inițiatorii arătau cauzele, consecințele burnout-ului și argumentau că lipsa unei reglementări legale lasă angajații vulnerabili. Astfel, prin propunerea care ar fi urmat să modifice legislația sănătății și securității în muncă (SSM), aceștia veneau cu o serie de soluții legislative pentru a preveni și gestiona burnout-ul, inclusiv evaluări periodice ale sănătății mintale, concedii medicale specifice și integrarea burnout-ului în sistemul de asigurări care acoperă accidentele de muncă. Burnout-ul, arătau inițiatorii propunerii, reprezintă o problemă majoră de sănătate publică în România, cu consecințe economice și sociale semnificative, iar lipsa unei recunoașteri oficiale și a unui cadru legislativ adecvat duce la creșterea presiunii asupra resurselor publice și la o pierdere de capital uman valoros. Citește articolul

ACCES GRATUIT
LIVE.AVOCATNET.RO

De la ora 11.00, urmărește live, pe avocatnet.ro, evenimentul „Politica privind prevenirea hărțuirii la locul de muncă - De la concept la implementare practică”

Departamentul de HR este responsabil direct pentru binele angajaților, pentru crearea și aplicarea regulilor interne privind comportamentul la muncă și pentru investigarea și rezolvarea situațiilor de hărțuire.

avocatnet.ro în Știri & Revista presei
4 Martie 2025 | 570 | Timp de citire: 1 min.

HG nr. 970/2023 stabilește metodologia-cadru privind prevenirea și combaterea hărțuirii pe criteriul de sex, precum şi a hărţuirii morale la locul de muncă, impunând obligații complexe pentru angajatorii din mediul privat și cel public în ceea ce privește elaborarea și implementarea unei politici interne adecvate. În contextul modificărilor recent intrate în vigoare, ce afectează toți angajatorii, precum și al normelor noi ce se anunță anul acesta, implementarea în cel mai bun mod a metodologiei reprezintă, mai mult ca oricând, o prioritate pentru angajatori - din perspectiva riscurilor financiare inerente, dar și a efectelor asupra imaginii organizaționale. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Start-up Nation: Anumite activități economice, încurajate de noua procedură de implementare

Pentru a ști ce obligații există legate de crearea și menținerea locurilor de muncă, cum ar fi numărul de angajați necesari și perioada pentru care trebuie menținuți, aspecte cheie în planificarea personalului.

Marian Dumitrache în Finanțări
Consultant și Trainer Fonduri Europene,
4 Martie 2025 | 1517 | Timp de citire: 4 min.

O nouă procedură de implementare a programului Start-up Nation a fost publicată recent de către Ministerului Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului (MEDAT), iar schimbările aduse sunt semnificative și vizează, în primul rând, departajarea activităților economice prin acordarea unui punctaj diferențiat. Implicit, se schimbă și grila de evaluare a cererilor de finanțare, fiind încurajate, de-acum înainte, unele activități din sfera industriei prelucrătoare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Intermedierea muncii ziliere se face doar cu acreditare, în condițiile legii. Firmele nu au voie să perceapă nicio taxă de la zilieri

Pentru departamentul de Resurse Umane este important să înțeleagă cum funcționează agențiile care pun la dispoziție muncitori zilieri, ce reguli trebuie să respecte aceste agenții și cum pot fi folosite serviciile lor pentru a găsi personal temporar, asigurându-se că procesul este legal și corect.

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
4 Martie 2025 | 533 | Timp de citire: 3 min.

În România există norme speciale privind intermedierea dintre cererea și oferta de muncă zilieră, iar desfășurarea de activități de intermediere fără acreditare poate aduce societății o amendă de până la 10.000 de lei. Citește articolul