Acest departament se ocupă direct de bunăstarea angajaților, de programul lor de lucru, de prevenirea epuizării și hărțuirii, asigurându-se că angajații sunt sănătoși și mulțumiți la locul de muncă și că normele legale în vigoare sunt aplicate corect.
Cadrul legislativ actual abordează deja riscurile psihosociale și epuizarea la locul de muncă. Stresul și burnout-ul sunt recunoscute ca forme de hărțuire morală în lege, iar angajatorii au obligația legală de a asigura securitatea și sănătatea lucrătorilor „în toate aspectele”. Încă din 2005 stresul ocupațional era identificat drept a doua cea mai frecventă problemă de sănătate în UE, iar din 2013 există un ghid specializat în România pentru evaluarea riscurilor psihosociale. Problemele actuale derivă nu din lipsa reglementărilor, ci din nerespectarea celor existente privind limitarea timpului de muncă și asigurarea perioadelor de repaus, între altele. Citește articolul
Acest departament este interesat pentru că gestionează beneficiile angajaților, inclusiv cadourile. Ei trebuie să știe cum să acorde aceste avantaje corect din punct de vedere fiscal, astfel încât angajații să beneficieze de tratamentul fiscal favorabil și compania să optimizeze costurile.
Acordarea de cadouri, inclusiv de tichete cadou, cu ocazia Zilei Femeii (8 martie) este o practică încurajată de legislație printr-un regim fiscal preferențial. Astfel, în anumite limite, angajatorii pot da cadouri salariatelor fără să achite la stat taxe salariale. Pe deasupra, există o facilitate și pentru calculul impozitului pe profit. Citește articolul
Acest departament este interesat pentru că trebuie să se asigure că angajații sunt pregătiți și știu cum să aplice noile reguli legate de SGR în activitatea lor zilnică, implicând sesiuni de instruire pentru personal.
La mai bine de un an de la operaționalizarea sa, Sistemul de garanție-returnare (SGR) a împărțit opinia publică între cei care îl laudă (în general, cei care au ajutat la crearea și implementarea sa) și criticii sistemului, unde majoritari ar fi cei care au direct de-a face cu el, de la comercianți la consumatori. Între cele două categorii se află optimiștii binevoitori, adică cei care îi recunosc meritul - incontestabil - de a fi scos din circuit niște ambalaje care ar fi avut toate șansele să fi sfârșit prin a polua mediul înconjurător. Despre cum i-a afectat SGR pe cei din "prima linie" - comercianții - vom discuta astăzi cu un expert: Oana-Andreea Fulgheci, auditor ISO și consultant de mediu. Citește articolul
Aceste modificări legale pot influența angajații cu dizabilități care dețin permise de conducere. Departamentul de HR trebuie să înțeleagă cum aceste schimbări pot afecta drepturile și statutul angajaților, inclusiv potențialele implicații pentru rolurile lor în companie sau pentru gestionarea relației cu aceștia.
Șoferii care au un certificat de încadrare în grad de handicap emis pentru una dintre afecțiunile care, cel puțin teoretic, i-ar împiedica să conducă o mașină vor fi reevaluați, astfel încât să se verifice dacă ei mai au această capacitate, potrivit unor modificări recente apărute la legislația ce vizează persoanele cu dizabilități. Citește articolul
Acest departament este interesat de condițiile și tipurile de analize medicale gratuite la care angajații pot avea acces prin sistemul public de sănătate, pentru a le putea oferi informații și a sprijini bunăstarea acestora.
Asigurații pot beneficia de investigații gratuite pe baza biletului de trimitere la laboratoarele de analize și centrele de imagistică aflate în contract cu orice casă de asigurări, indiferent de casa de asigurări cu care se află în contract medicul care a eliberat biletul, conform unui ghid publicat recent de Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS). De asemenea, sunt acoperite investigațiile de radiologie, iar investigațiile de monitorizare se decontează și dincolo de valoarea de contract. Citește articolul
Acest departament este interesat de disponibilitatea specialiștilor calificați (auditori energetici, verificatori) pe piața muncii și de posibilitățile de a-i atesta sau instrui pe angajații existenți, pentru a asigura personalul necesar proiectelor.
Ministerul Dezvoltării a anunțat că va organiza în vara acestui an sesiuni de atestare pentru auditorii energetici pentru clădiri, precum și pentru verificatorii de proiecte și experții tehnici în construcții. Examenele vor avea loc simultan în șase centre regionale: București, Brașov, Cluj, Constanța, Iași și Timișoara. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane se ocupă direct de bunăstarea angajaților, de gestionarea concediilor medicale, a performanței și a absenteismului. O propunere care viza definirea și gestionarea burnout-ului este extrem de relevantă pentru politicile și practicile de HR.
O propunere legislativă care prevedea recunoașterea epuizării profesionale (burnout) la nivel legislativ în România a fost retrasă de inițiatori înainte de a fi votată efectiv, astfel că nu se va putea aplica. Inițiatorii arătau cauzele, consecințele burnout-ului și argumentau că lipsa unei reglementări legale lasă angajații vulnerabili. Astfel, prin propunerea care ar fi urmat să modifice legislația sănătății și securității în muncă (SSM), aceștia veneau cu o serie de soluții legislative pentru a preveni și gestiona burnout-ul, inclusiv evaluări periodice ale sănătății mintale, concedii medicale specifice și integrarea burnout-ului în sistemul de asigurări care acoperă accidentele de muncă. Burnout-ul, arătau inițiatorii propunerii, reprezintă o problemă majoră de sănătate publică în România, cu consecințe economice și sociale semnificative, iar lipsa unei recunoașteri oficiale și a unui cadru legislativ adecvat duce la creșterea presiunii asupra resurselor publice și la o pierdere de capital uman valoros. Citește articolul
Departamentul de HR este responsabil direct pentru binele angajaților, pentru crearea și aplicarea regulilor interne privind comportamentul la muncă și pentru investigarea și rezolvarea situațiilor de hărțuire.
HG nr. 970/2023 stabilește metodologia-cadru privind prevenirea și combaterea hărțuirii pe criteriul de sex, precum şi a hărţuirii morale la locul de muncă, impunând obligații complexe pentru angajatorii din mediul privat și cel public în ceea ce privește elaborarea și implementarea unei politici interne adecvate. În contextul modificărilor recent intrate în vigoare, ce afectează toți angajatorii, precum și al normelor noi ce se anunță anul acesta, implementarea în cel mai bun mod a metodologiei reprezintă, mai mult ca oricând, o prioritate pentru angajatori - din perspectiva riscurilor financiare inerente, dar și a efectelor asupra imaginii organizaționale. Citește articolul
Pentru a ști ce obligații există legate de crearea și menținerea locurilor de muncă, cum ar fi numărul de angajați necesari și perioada pentru care trebuie menținuți, aspecte cheie în planificarea personalului.
O nouă procedură de implementare a programului Start-up Nation a fost publicată recent de către Ministerului Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului (MEDAT), iar schimbările aduse sunt semnificative și vizează, în primul rând, departajarea activităților economice prin acordarea unui punctaj diferențiat. Implicit, se schimbă și grila de evaluare a cererilor de finanțare, fiind încurajate, de-acum înainte, unele activități din sfera industriei prelucrătoare. Citește articolul
Pentru departamentul de Resurse Umane este important să înțeleagă cum funcționează agențiile care pun la dispoziție muncitori zilieri, ce reguli trebuie să respecte aceste agenții și cum pot fi folosite serviciile lor pentru a găsi personal temporar, asigurându-se că procesul este legal și corect.
În România există norme speciale privind intermedierea dintre cererea și oferta de muncă zilieră, iar desfășurarea de activități de intermediere fără acreditare poate aduce societății o amendă de până la 10.000 de lei. Citește articolul