Departamentul de HR este interesat de modul în care artiștii și alți lucrători culturali pot fi înregistrați oficial și ce implică acest statut pentru colaborările cu aceștia.
Dacă îndeplinesc anumite condiții privind veniturile, artiștii, autorii și alte persoane care-și desfășoară activitatea în mediul cultural pot opta pentru înscrierea în registrul lucrătorilor culturali profesioniști, astfel încât să poată beneficia de un regim sporit de protecție socială, după cum s-a stabilit acum aproape doi ani. De aceea, Ministerul Culturii a venit recent cu regulile înregistrării lucrătorilor culturali profesioniști și gestionării datelor înscrise în registru. Citește articolul
Gestionează drepturile angajaților, plata orelor suplimentare, acordarea concediilor și asigură un mediu de lucru corect și conform legii.
Un angajat acuză probleme legate de neplata orelor suplimentare și neacordarea concediului de odihnă anual, semnalând încălcări evidente ale legislației muncii. Deși orele suplimentare trebuie compensate fie prin ore libere plătite, fie printr-un spor salarial, angajatorul a invocat cheltuielile de protocol, printre altele, ca motiv pentru lipsa banilor necesar a fi plătiți angajaților. Codul muncii prevede că salariile au prioritate față de alte obligații financiare și că dreptul la concediu de odihnă este garantat. Respectarea acestor drepturi ale angajaților nu este însă întotdeauna garantată. Citește articolul
Ajută la informarea angajaților despre cum pot accesa servicii medicale când călătoresc în alte țări și la crearea de politici clare pentru călătoriile de serviciu.
În cazul unei șederi temporare într-un stat membru al Uniunii Europene (UE), persoanele asigurate în sistemul național de sănătate pot beneficia, în baza cardului european de sănătate, de asistența medicală necesară. Documentul se poate obține în doar câteva zile și are o valabilitate de doi ani. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane are nevoie să știe exact care sunt drepturile angajaților în perioada de concediu de creștere a copilului, de maternitate și când primesc stimulentul de inserție, pentru a gestiona corect contractele, revenirea la muncă și pentru a aplica procedurile de concediere în conformitate cu legea.
Concluzia recentă a Curții Constituționale a României (CCR) cu privire la imposibilitatea de a concedia disciplinar angajata aflată în plata stimulentului de inserție ridică o întrebare legată de dimensiunea în timp a acestei interdicții, în condițiile în care beneficiul stimulentului de inserție se poate întinde pe o perioadă de câțiva ani chiar, în cazul celor care nu doresc să petreacă prea mult timp în concediul de creștere. În ce măsură angajatorul află, în toate situațiile, că angajata/angajatul beneficiază de stimulent, astfel încât să fie conștient de existența unei interdicții? Citește articolul
Este esențial pentru HR să cunoască cele mai frecvente greșeli legate de angajați și contractele lor, ca să poată gestiona corect personalul și să evite amenzile.
Acțiunile de control ale inspectorilor de muncă au condus în 2024 la o valoare totală a amenzilor de 133.203.400 lei, peste un milion de lei din acest total fiind aplicat persoanelor fizice. Cele mai mari amenzi vizează, ca de obicei, munca nedeclarată și încălcările legate de plata salarială (mai ales sub nivelul minim) și de evidența contractelor au generat cele mai mari sancțiuni. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane este preocupat de sănătatea și bunăstarea angajaților, inclusiv de problemele legate de consumul de droguri și de impactul acestora asupra forței de muncă.
Recent, la Senat a fost depusă o propunere legislativă care prevede ca persoanele dependente de droguri și consumatorii să poată fi internați nevoluntar pentru tratament în spitale sau centre specializate, la cererea familiilor, a medicului de familie sau a autorităților competente. Citește articolul
Departamentul de HR trebuie să înțeleagă noile reguli, să actualizeze politicile interne, să gestioneze plângerile (inclusiv cele anonime) și să asigure un mediu de lucru sigur și corect pentru angajați.
Anul curent se anunță unul deosebit de important în ceea ce privește adresarea fenomenului hărțuirii la locul de muncă: până la acest moment avem în față nu doar un set de modificări legislative recent oficializate și care le dau deja de lucru tuturor angajatorilor, ci și un proiect care va fi oficializat cu certitudine tot anul acesta. Cum le abordăm? Citește articolul
Departamentul de HR se ocupă de fișele de post, programul de lucru, condițiile de muncă și drepturile angajaților, inclusiv cele legate de odihnă, aspecte atinse în noua reglementare.
Regulamentul serviciului interior, care stabilește regulile generale, responsabilitățile și modul de organizare și executare a serviciului interior în obiectivele ori în unitățile militare, va fi înlocuit din 1 martie, după cum stabilește un act normativ apărut recent. Citește articolul
Gestionează beneficiile angajaților și procesul de decontare a ochelarilor, asigurându-se că angajații primesc ceea ce li se cuvine conform legii și că toate procedurile sunt urmate corect.
Normele pentru decontarea cheltuielilor cu ochelarii de vedere ai angajaților de la stat au fost puse anul trecut în dezbatere și detaliază mecanismul de decontare, definiția dispozitivului de corecție special și stabilește documentele justificative ce trebuie aduse de angajat. Guvernul a adoptat proiectul de norme în ședința de joia trecută, iar normele au apărut azi în Monitorul Oficial. Citește articolul
Este util pentru departamentul de Resurse Umane deoarece programul sprijină crearea de noi locuri de muncă și dezvoltarea tinerilor absolvenți, ceea ce poate fi o sursă de talente pentru companie.
Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) intenționează să lanseze, în perioada următoare, cea de-a doua ediție a programului Innotech Student, prin intermediul căruia firmele înființate de către studenți vor primi granturi nerambursabile de până la 200.000 de euro. Citește articolul