Departamentul de HR trebuie să știe cum se evaluează capacitatea de muncă a angajaților și ce înseamnă gradele de invaliditate, pentru a gestiona corect situațiile medicale, concediile și potențialele ieșiri la pensie din motive de sănătate. Este util și pentru a înțelege ce posibilități de muncă mai au persoanele cu invaliditate.
Deoarece noua lege a pensiilor, ce se aplică din septembrie, a adus schimbări inclusiv în legătură cu gradele de invaliditate, iar criteriile şi normele de diagnostic clinic, diagnostic funcţional şi de evaluare a capacităţii de muncă pe baza cărora se face încadrarea în gradele de invaliditate, ce dă dreptul la o pensie temporară, erau depășite, Guvernul a stabilit, printr-o hotărâre oficializată recent, înlocuirea acestora cu unele adaptate la prevederile actuale ale legislației primare din domeniu. Citește articolul
Este relevant pentru acest departament deoarece articolul menționează un eveniment despre cum se desfășoară negocierile colective cu angajații, o activitate importantă pentru gestionarea personalului.
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul
Ajută la înțelegerea clară a modului în care trebuie administrate și acordate voucherele de vacanță angajaților, pentru a evita neînțelegerile sau problemele legate de drepturile salariaților.
Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) a clarificat printr-o decizie publicată azi în Monitorul Oficial anumite prevederi din ordonanța privind voucherele de vacanță pentru angajații din sectorul bugetar, stabilind că aceste vouchere se acordă doar în limita sumelor alocate în bugetul de stat sau local. Citește articolul
Ajută la crearea și gestionarea pachetelor de beneficii pentru angajați, la înțelegerea modului în care acestea pot fi oferite și la comunicarea lor eficientă.
Legislația impune angajatorilor să asigure transparența beneficiilor extrasalariale prin includerea acestora în contractele individuale de muncă. Deși există un spațiu de flexibilitate pentru avantajele acordate neregulat, beneficiile promise trebuie specificate explicit pentru a evita ambiguitățile. Abordarea fiscală este esențială, având în vedere inclusiv, atunci când e cazul, un plafon global de neimpozitare de 33%, pe lângă regimul specific fiecărui tip de beneficiu. Citește articolul
Aceste modificări afectează direct modul în care sunt gestionați angajații care se întorc din concediul de creștere a copilului și cum se aplică sancțiunile disciplinare. De asemenea, noile criterii pentru încadrarea în grade de invaliditate și modificarea ajutorului de deces sunt informații relevante pentru a oferi suport și informații corecte angajaților.
Avocatnet.ro vă prezintă, în sinteză, cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada 10 - 16 februarie 2025. Ele aduc noutăți care vizează atât mediul de afaceri sau activitatea profesională, cât și viața personală. Pentru fiecare punctăm pe scurt principalele prevederi și data de la care se aplică, iar explicații detaliate găsiți accesând link-urile disponibile, care vă trimit la articolele scrise de redacția noastră despre respectivele acte normative. Citește articolul
Este direct responsabil cu dezvoltarea angajaților, gestionarea programelor de formare, respectarea cerințelor legale privind instruirea și atragerea talentelor prin ucenicie sau internship. Problemele legate de standardele ocupaționale și disponibilitatea cursurilor impactează direct capacitatea HR de a asigura forța de muncă calificată.
Deși Guvernul recunoaște nevoia de formare continuă, participarea adulților la programe de educație rămâne scăzută, iar angajatorii mici tratează formarea profesională ca pe o cerință formală și cam atât. În acest context, ucenicia și internship-urile sunt văzute ca soluții, însă utilizarea acestor forme de formare este limitată, iar beneficiile fiscale pentru angajatori nu par să fie suficiente pentru a încuraja participarea. În acest context, nu putem să nu ne punem întrebări cu privire la pregătirea pieței muncii din România pentru viitor. Citește articolul
Explică cerințele legate de crearea și menținerea locurilor de muncă noi, un aspect important pentru strategia de angajare și planificarea personalului unei companii.
Procedura de implementare a celei de-a patra ediții a Start-up Nation a fost republicată, sub formă de proiect de ordin, pe site-ul Ministerului Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului (MEDAT), programul urmând să debuteze, în premieră, în două etape succesive: participarea la cursuri de antreprenoriat și finanțarea unor planuri de afaceri în limita unui ajutor financiar nerambursabil de 250.000 de lei. Cele mai mari șanse de finanțare le au, conform grilei de evaluare, solicitanții care nu au avut alte afaceri în trecut și cei care își asumă menținerea noilor locuri de muncă pentru o perioadă minimă de 30 de luni de la data încasării ajutorului financiar nerambursabil. Citește articolul
Deciziile privind angajarea personalului sunt legate de alegerea regimului de impozitare. Articolul arată cum numărul de angajați poate influența ce regim fiscal este mai bun, ceea ce este important pentru planificarea forței de muncă și a costurilor salariale.
Plecând de la marja de profit estimată a unei afaceri, antreprenorii ar trebui să facă o analiză preliminară înainte de a decide ce regim de impozitare ar fi mai avantajos pentru firma lor, cel puțin la început de drum sau dacă iau în calcul o schimbare de regim, precizează specialiștii. Citește articolul
Acest departament se ocupă zilnic de angajați, de la angajare la încetarea contractului, de salarii, concedii și de asigurarea unui tratament corect pentru toată lumea. Articolul abordează situații concrete din relația angajator-angajat, cum ar fi întoarcerea din concediul de creștere copil sau acordarea sarcinilor de lucru.
Din ce în ce mai des apar în spațiul public situații în care lucrătorii se tem că-și vor pierde locul de muncă atunci când „nu-și găsesc” un proiect în cadrul angajatorului sau atunci când acesta nu le repartizează sarcini, ceea ce ne duce cu gândul la activități prestate în calitate de „liber profesionist”, nu la o relație de muncă. Citește articolul
Legile despre sănătate (infecții, alergii) și siguranța rutieră pot influența bunăstarea angajaților, politicile interne ale companiei și modul în care se gestionează problemele de sănătate sau siguranță legate de personal.
O serie de acte normative, cu un larg spectru de reglementare, ar putea facilita rezolvarea unei la fel de largi game de probleme, dacă ar îndeplini (măcar) două condiții. Prima ar fi aceea ca actele normative în sine să existe. A doua, ca ele să poată fi aplicate. Pentru aceasta, trebuie să. Citește articolul