avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 876 soluții astăzi
Acasă Departament: Sănătate și Securitate în Muncă (SSM)

Departament: Sănătate și Securitate în Muncă (SSM)

ACCES GRATUIT

CNAS: Medicii de familie pot emite rețete compensate pentru medicamentele recomandate angajaților, în baza scrisorilor eliberate de medicii de medicina muncii

Acest departament se ocupă direct de siguranța și sănătatea angajaților la locul de muncă. Articolul este esențial pentru ei, deoarece explică rolul medicilor de medicina muncii, programele de prevenție și colaborarea cu sistemul național de sănătate pentru a asigura un mediu de lucru sănătos.

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
19 Mai 2025 | 1 | 914 | Timp de citire: 2 min.

CNAS intenționează consolidarea colaborării cu medicina muncii pentru prevenția bolilor profesionale, digitalizarea serviciilor medicale și accesul facil la îngrijiri prin parteneriate și integrarea în sistemul de asigurări de sănătate. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Școlile ar trebui să aibă o procedură internă bine documentată dacă folosesc sisteme de supraveghere și trebuie să fie transparente cu măsura

Acest departament este interesat de modul în care supravegherea video poate contribui la siguranța fizică și psihică a angajaților și la prevenirea incidentelor violente la locul de muncă.

Cristina Iacob în GDPR & Protecția datelor personale
Redactor, avocatnet.ro
16 Mai 2025 | 572 | Timp de citire: 4 min.

O ordonanță intrată în vigoare în vara anului trecut permite unităților de învățământ preuniversitar să instaleze sisteme de supraveghere audio-video, în anumite condiții. Școlile care iau în calcul o astfel de măsură au obligația de a elabora o procedură internă detaliată, care să reflecte atât drepturile și responsabilitățile elevilor, părinților și angajaților, cât și cerințele impuse de legislația privind protecția datelor cu caracter personal. Această procedură trebuie să fie transparentă și ușor accesibilă tuturor celor vizați. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Ce trebuie să știe elevii și părinții în cazul în care în școală sunt montate sisteme de supraveghere audio-video

Acest departament este interesat de modul în care supravegherea video contribuie la un mediu de lucru mai sigur pentru angajați și, în general, la prevenirea actelor de violență fizică sau psihică.

Cristina Iacob în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
15 Mai 2025 | 2352 | Timp de citire: 4 min.

O ordonanță intrată în vigoare în vara anului trecut permite unităților de învățământ preuniversitar să instaleze sisteme de supraveghere audio-video, în condițiile în care există un risc crescut de violență documentat. Deși măsura nu este obligatorie, odată implementată, implică prelucrarea de date cu caracter personal și atrage obligații clare din partea școlilor. De la spațiile unde pot fi montate camerele, la cine are acces la înregistrări și în ce condiții pot fi păstrate datele, actul normativ oferă un cadru detaliat menit să protejeze drepturile elevilor și să asigure respectarea regulilor privind protecția datelor. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Regimul deșeurilor: Și calitatea aerului va fi luată în calcul, din 15 mai, la stabilirea impactului asupra mediului sau sănătății persoanelor, abaterile fiind sancționate inclusiv cu închisoarea

Este important să știe despre riscurile de poluare a aerului și gestionarea deșeurilor (cum ar fi incendierea), deoarece acestea pot afecta direct sănătatea și siguranța angajaților, necesitând măsuri preventive.

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
13 Mai 2025 | 2 | 2503 | Timp de citire: 1 min.

Printr-o lege apărută luni, regulile sancționării impactului poluării asupra mediului ori asupra vieții se modifică de joi, astfel încât și modificarea calității aerului să fie luată în calcul la aplicarea pedepselor. În plus, după cum stabilește un proiect legislativ ce e în așteptarea votului decisiv al deputaților, operatorii depozitelor de deșeuri vor fi obligați să măsoare permanent poluanții din aer, datele colectate fiind puse în timp real la dispoziția publicului și a agenţiei judeţene pentru protecţia mediului. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Siguranța transportului feroviar

Situațiile în care se suspendă autorizația angajaților cu responsabilități în siguranța circulației feroviare, modificate

O mare parte din articol se referă la situații care duc la accidente sau incidente, cum ar fi nerespectarea procedurilor de siguranță sau lucrul sub influența alcoolului. Departamentul SSM este responsabil cu prevenirea acestor riscuri și asigurarea siguranței angajaților la locul de muncă.

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
12 Mai 2025 | 553 | Timp de citire: 3 min.

Cu scopul îmbunătățirii siguranței transporturilor feroviare, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI) a modificat recent, prin publicarea unui ordin în acest sens, cadrul legal al suspendării ori retragerii autorizațiilor deținute de personalul feroviar cu responsabilități în siguranța circulației. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Sinteză legislativă: Cele mai importante acte normative publicate în perioada 5 - 11 mai 2025

Modificările privind autorizarea și responsabilitățile personalului din transportul feroviar sunt vitale pentru prevenirea accidentelor și asigurarea unui mediu de lucru sigur, aspecte gestionate de departamentul de Sănătate și Securitate în Muncă.

Manuela Rasina în Mediul juridic
Redactor, avocatnet.ro
12 Mai 2025 | 938 | Timp de citire: 2 min.

În perioada 5 - 11 mai 2025, în Monitorul Oficial au fost publicate mai multe acte normative cu impact atât asupra mediului de afaceri, cât și asupra vieții personale. Avocatnet.ro vă prezintă o sinteză a acestor noutăți legislative, incluzând principalele prevederi și datele de intrare în vigoare. Pentru detalii suplimentare și interpretări detaliate, sunt disponibile link-uri către articolele elaborate de redacția noastră. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Reminder De azi se aplică noi reglementări pentru siguranța la incendiu, care le înlocuiesc pe cele apărute acum 26 de ani

Departamentul de Sănătate și Securitate în Muncă este direct responsabil de siguranța angajaților și a spațiilor de lucru, iar noile norme de securitate la incendiu sunt esențiale pentru activitatea lor.

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
9 Mai 2025 | 1 | 7020 | Timp de citire: 2 min.

După mai mult de două decenii, legislația din domeniul securității la incendiu s-a modificat azi, potrivit unui ordin publicat în Monitorul Oficial în martie. Era nevoie de modificarea legislației siguranței la incendiu, deoarece vechile reglementări, ce au apărut cu peste 25 de ani în urmă, nu țineau seama de noile tehnologii și soluții din domeniu. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Angajații, obligați să semneze că sunt de acord cu prestarea orelor suplimentare conform Codului muncii. Astfel de declarații nu sunt valabile - iată de ce

Subliniază importanța respectării orelor de program și de repaus pentru protejarea sănătății și bunăstării angajaților.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
7 Mai 2025 | 3 | 49712 | Timp de citire: 4 min.

Deși legislația națională, aliniată la normele europene (Directiva 2003/88/CE), stabilește reguli clare în acest sens, practica ne arată că apar constant situații care testează limitele legii, iar un exemplu concret de la care voi pleca azi este solicitarea adresată angajaților de a semna declarații generale, pe proprie răspundere, prin care își exprimă acordul prealabil pentru prestarea orelor suplimentare. Această practică ridică o întrebare fundamentală: poate un salariat să renunțe, printr-o astfel de declarație generală, la drepturile sale legale privind durata maximă a timpului de muncă? Citește articolul

ACCES GRATUIT

Interviu Trotinete electrice: De ce ți se deschide un dosar penal la un accident cu autovătămare și alte chestiuni importante de care ar trebui să știi

Articolul oferă informații esențiale despre siguranța în trafic, riscurile de accidente, dotările obligatorii și interdicțiile legate de consumul de alcool/substanțe, aspecte cruciale pentru prevenirea accidentelor de muncă și asigurarea unui mediu sigur pentru angajați (mai ales dacă folosesc trotinete în interes de serviciu sau pentru naveta).

Cristian Stanescu în Justițiabil in România
Redactor, avocatnet.ro
7 Mai 2025 | 1885 | Timp de citire: 5 min.

Trotinetele electrice sunt o prezență relativ nouă în peisajul traficului urban. La fel și problemele pe care le cauzează, iar legislația nu reușește să se adapteze în același ritm în care apar schimbările. Avocata Liliana Grădinaru va clarifica, în cele ce urmează, tot ceea ce trebuie să știe cei care aleg să evite aglomerația din trafic cu ajutorul trotinetei electrice. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Mi-am plătit vacanța deja, dar angajatorul mi-a aprobat concediul în altă perioadă. Legea mă ajută în vreun fel aici?

Concediul este esențial pentru sănătatea și bunăstarea angajaților, ajutând la prevenirea epuizării și la menținerea capacității de muncă.

Cristina Iacob în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
6 Mai 2025 | 1 | 20470 | Timp de citire: 4 min.

Deși Codul muncii prevede că programarea concediilor de odihnă trebuie realizată anual, cu consultarea salariatului în cazul programărilor individuale, pot apărea situații în care opțiunile exprimate de angajați nu sunt luate în considerare. Spre exemplu, un salariat își poate comunica din timp perioada dorită, își poate achiziționa un sejur în baza acestei alegeri, pentru ca mai apoi să afle că angajatorul l-a programat într-un alt interval. Am discutat cu Dan Năstase, consilier juridic specializat în relații de muncă, pentru a vedea ce drepturi are salariatul într-un astfel de caz și ce soluții legale poate accesa. Citește articolul