Acest departament se ocupă direct de siguranța și sănătatea angajaților la locul de muncă. Articolul este esențial pentru ei, deoarece explică rolul medicilor de medicina muncii, programele de prevenție și colaborarea cu sistemul național de sănătate pentru a asigura un mediu de lucru sănătos.
CNAS intenționează consolidarea colaborării cu medicina muncii pentru prevenția bolilor profesionale, digitalizarea serviciilor medicale și accesul facil la îngrijiri prin parteneriate și integrarea în sistemul de asigurări de sănătate. Citește articolul
Acest departament este interesat de modul în care supravegherea video poate contribui la siguranța fizică și psihică a angajaților și la prevenirea incidentelor violente la locul de muncă.
O ordonanță intrată în vigoare în vara anului trecut permite unităților de învățământ preuniversitar să instaleze sisteme de supraveghere audio-video, în anumite condiții. Școlile care iau în calcul o astfel de măsură au obligația de a elabora o procedură internă detaliată, care să reflecte atât drepturile și responsabilitățile elevilor, părinților și angajaților, cât și cerințele impuse de legislația privind protecția datelor cu caracter personal. Această procedură trebuie să fie transparentă și ușor accesibilă tuturor celor vizați. Citește articolul
Acest departament este interesat de modul în care supravegherea video contribuie la un mediu de lucru mai sigur pentru angajați și, în general, la prevenirea actelor de violență fizică sau psihică.
O ordonanță intrată în vigoare în vara anului trecut permite unităților de învățământ preuniversitar să instaleze sisteme de supraveghere audio-video, în condițiile în care există un risc crescut de violență documentat. Deși măsura nu este obligatorie, odată implementată, implică prelucrarea de date cu caracter personal și atrage obligații clare din partea școlilor. De la spațiile unde pot fi montate camerele, la cine are acces la înregistrări și în ce condiții pot fi păstrate datele, actul normativ oferă un cadru detaliat menit să protejeze drepturile elevilor și să asigure respectarea regulilor privind protecția datelor. Citește articolul
Este important să știe despre riscurile de poluare a aerului și gestionarea deșeurilor (cum ar fi incendierea), deoarece acestea pot afecta direct sănătatea și siguranța angajaților, necesitând măsuri preventive.
Printr-o lege apărută luni, regulile sancționării impactului poluării asupra mediului ori asupra vieții se modifică de joi, astfel încât și modificarea calității aerului să fie luată în calcul la aplicarea pedepselor. În plus, după cum stabilește un proiect legislativ ce e în așteptarea votului decisiv al deputaților, operatorii depozitelor de deșeuri vor fi obligați să măsoare permanent poluanții din aer, datele colectate fiind puse în timp real la dispoziția publicului și a agenţiei judeţene pentru protecţia mediului. Citește articolul
O mare parte din articol se referă la situații care duc la accidente sau incidente, cum ar fi nerespectarea procedurilor de siguranță sau lucrul sub influența alcoolului. Departamentul SSM este responsabil cu prevenirea acestor riscuri și asigurarea siguranței angajaților la locul de muncă.
Cu scopul îmbunătățirii siguranței transporturilor feroviare, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI) a modificat recent, prin publicarea unui ordin în acest sens, cadrul legal al suspendării ori retragerii autorizațiilor deținute de personalul feroviar cu responsabilități în siguranța circulației. Citește articolul
Modificările privind autorizarea și responsabilitățile personalului din transportul feroviar sunt vitale pentru prevenirea accidentelor și asigurarea unui mediu de lucru sigur, aspecte gestionate de departamentul de Sănătate și Securitate în Muncă.
În perioada 5 - 11 mai 2025, în Monitorul Oficial au fost publicate mai multe acte normative cu impact atât asupra mediului de afaceri, cât și asupra vieții personale. Avocatnet.ro vă prezintă o sinteză a acestor noutăți legislative, incluzând principalele prevederi și datele de intrare în vigoare. Pentru detalii suplimentare și interpretări detaliate, sunt disponibile link-uri către articolele elaborate de redacția noastră. Citește articolul
Departamentul de Sănătate și Securitate în Muncă este direct responsabil de siguranța angajaților și a spațiilor de lucru, iar noile norme de securitate la incendiu sunt esențiale pentru activitatea lor.
După mai mult de două decenii, legislația din domeniul securității la incendiu s-a modificat azi, potrivit unui ordin publicat în Monitorul Oficial în martie. Era nevoie de modificarea legislației siguranței la incendiu, deoarece vechile reglementări, ce au apărut cu peste 25 de ani în urmă, nu țineau seama de noile tehnologii și soluții din domeniu. Citește articolul
Subliniază importanța respectării orelor de program și de repaus pentru protejarea sănătății și bunăstării angajaților.
Deși legislația națională, aliniată la normele europene (Directiva 2003/88/CE), stabilește reguli clare în acest sens, practica ne arată că apar constant situații care testează limitele legii, iar un exemplu concret de la care voi pleca azi este solicitarea adresată angajaților de a semna declarații generale, pe proprie răspundere, prin care își exprimă acordul prealabil pentru prestarea orelor suplimentare. Această practică ridică o întrebare fundamentală: poate un salariat să renunțe, printr-o astfel de declarație generală, la drepturile sale legale privind durata maximă a timpului de muncă? Citește articolul
Articolul oferă informații esențiale despre siguranța în trafic, riscurile de accidente, dotările obligatorii și interdicțiile legate de consumul de alcool/substanțe, aspecte cruciale pentru prevenirea accidentelor de muncă și asigurarea unui mediu sigur pentru angajați (mai ales dacă folosesc trotinete în interes de serviciu sau pentru naveta).
Trotinetele electrice sunt o prezență relativ nouă în peisajul traficului urban. La fel și problemele pe care le cauzează, iar legislația nu reușește să se adapteze în același ritm în care apar schimbările. Avocata Liliana Grădinaru va clarifica, în cele ce urmează, tot ceea ce trebuie să știe cei care aleg să evite aglomerația din trafic cu ajutorul trotinetei electrice. Citește articolul
Concediul este esențial pentru sănătatea și bunăstarea angajaților, ajutând la prevenirea epuizării și la menținerea capacității de muncă.
Deși Codul muncii prevede că programarea concediilor de odihnă trebuie realizată anual, cu consultarea salariatului în cazul programărilor individuale, pot apărea situații în care opțiunile exprimate de angajați nu sunt luate în considerare. Spre exemplu, un salariat își poate comunica din timp perioada dorită, își poate achiziționa un sejur în baza acestei alegeri, pentru ca mai apoi să afle că angajatorul l-a programat într-un alt interval. Am discutat cu Dan Năstase, consilier juridic specializat în relații de muncă, pentru a vedea ce drepturi are salariatul într-un astfel de caz și ce soluții legale poate accesa. Citește articolul