Asigurarea că vehiculele de transport sunt echipate corect și verificate regulat prin tahografe și limitatoare de viteză contribuie direct la siguranța șoferilor și la prevenirea accidentelor, deci este important pentru departamentul de SSM.
Reglementările legate de condițiile de instalare, reparare sau inspecție a tahografelor utilizate de transportatorii rutieri, dar și cele privind limitatoarele de viteză ce sunt montate pe autovehicule - RNTR 8, apărute în noiembrie 2024, vor fi modificate, potrivit unui proiect de ordin pus recent în dezbatere publică de către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI). Astfel, se propune armonizarea prevederilor legale apărute acum câteva luni cu modificările apărute între timp în legătură cu omologarea de tip a tahografelor, a senzorilor de mișcare, a modelelor de foaie de înregistrare sau de card de tahograf, precum și autorizarea operatorilor economici care desfășoară activități de instalare, reparare sau inspecție a tahografelor utilizate în transporturile rutiere ori a limitatoarelor de viteză, dar și îmbunătățirea, simplificarea și clarificarea prevederilor RNTR 8, ca urmare a discuțiilor purtate de autoritățile din domeniu cu partenerii sociali. Citește articolul
Anunțul despre modificarea legislației privind securitatea la incendiu este direct relevant pentru acest departament. Ei trebuie să se asigure că firma respectă noile cerințe pentru siguranța angajaților și a locațiilor.
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul
Faptul că un angajat a fost discriminat prin refuzul de a i se acorda echipament de protecție (vesta) este de interes, deoarece asigurarea echipamentului de siguranță este o responsabilitate cheie a acestui departament.
Tribunalul Cluj a confirmat dreptul angajatorului de a desființa un post din motive economice reale, dar a acordat daune morale semnificative pentru acte dovedite de discriminare și hărțuire, subliniind importanța respectării demnității angajatului. Hotărârea instanței oferă o perspectivă valoroasă asupra echilibrului dintre dreptul angajatorului de a-și reorganiza activitatea din rațiuni economice și obligația fundamentală de a proteja demnitatea și drepturile angajaților săi. Citește articolul
Articolul vorbește despre simplificarea obținerii avizelor, inclusiv a celor de la ISU (Inspectoratul pentru Situații de Urgență), care sunt esențiale pentru siguranța în muncă și securitatea la incendiu în orice construcție.
Modificând două legi-pilon în domeniul urbanismului și autorizării lucrărilor de construire, o ordonanță pusă în dezbatere acum o săptămână și publicată recent în Monitorul Oficial vizează direct cele mai costisitoare blocaje administrative din urbanism și construcții, potrivit inițiatorului ordonanței. Concret, beneficiarii autorizațiilor au acum în față un calendar clar și plafonat la maximum câteva luni pentru obținerea tuturor avizelor și aprobărilor necesare. Un aspect important e că avizele și acordurile necesare se vor considera aprobate tacit dacă autoritățile responsabile nu se exprimă în termenul legal, mai puțin în cazul avizelor de oportunitate emise în baza Legii urbanismului. Citește articolul
Responsabil cu siguranța angajaților la locul de muncă și cu respectarea normelor de securitate. Este direct vizat de noile reglementări privind prevenirea incendiilor.
În afară de termenul important pentru declarația unică și raportarea taxei pe stâlp, luna mai 2025 vine și cu alte chestiuni de interes pentru mediul de afaceri. De exemplu, majorarea salariului minim diferențiat pentru sectorul bancar, noi reguli în relația cu consumatorii sau unele schimbări de procedură fiscală. Citește articolul
Este interesat de acest articol deoarece subliniază impactul negativ al hărțuirii asupra sănătății fizice și psihologice a angajaților, aspecte ce țin de siguranța și bunăstarea la locul de muncă.
Tribunalul a sancționat două persoane din conducerea unei unități administrativ-teritoriale (UAT) pentru hărțuirea morală a directorului unui serviciu public local, obligându-le să înceteze comportamentul abuziv, să plătească daune morale și să publice decizia instanței. Reclamantul a fost supus unor presiuni constante, denigrări publice, acuzații nefondate și modificări ale fișei postului, care i-au cauzat probleme psihologice și fizice dovedite medical. Citește articolul
Acest departament este preocupat de sănătatea și siguranța angajaților. Orele de muncă excesive sau lipsa echilibrului dintre viața profesională și personală pot duce la epuizare și pot crește riscurile la locul de muncă, afectând bunăstarea angajaților.
Pentru mulți dintre noi, 1 Mai înseamnă relaxare, grătare, miros de mici și timp liber – o pauză binevenită, însă sub stratul superficial al ideii unei zile libere pe lângă multe altele, se află o istorie densă și pe alocuri tragică, o luptă acerbă pentru demnitate și drepturi în câmpul muncii. 1 Mai este Ziua Internațională a Muncii, născută din sacrificiul celor care au îndrăznit să viseze la condiții mai bune de lucru; moștenirea lor a modelat principiile ce guvernează legislația muncii pe care o avem astăzi, chiar dacă uneori uităm prețul plătit pentru ea. Citește articolul
Articolul vorbește specific despre scăderea numărului de inspectori și a controalelor în domeniul sănătății și securității în muncă. Este esențial pentru acest departament să știe că autoritatea de control în siguranța muncii este mai puțin activă.
În fața repetatelor afirmații cu privire la supradimensionarea aparatului bugetar, am un exemplu care arată fix contrariul: o instituție a statului, deosebit de importantă în ceea ce privește tocmai supravegherea respectării normelor ce privesc raporturile de muncă. Paradoxul României e că, în timp ce numărul salariaților din economia națională crește, Inspecția Muncii, instituția responsabilă cu supravegherea relațiilor de muncă, se confruntă cu o reducere drastică a personalului. Între 2009-2023, numărul inspectorilor de muncă a scăzut cu 27,7%, iar numărul controalelor efectuate s-a redus cu 63%. La București, situația este și mai gravă. Subfinanțarea sistematică a unei instituții esențiale pentru protecția lucrătorilor reflectă „o politică de eficientizare a cheltuirii banului public” ce afectează direct capacitatea statului de a asigura respectarea drepturilor angajaților. Citește articolul
Chiar dacă nu este principalul subiect, articolul menționează că locul de muncă este important și pentru siguranța angajaților. Acest departament trebuie să știe exact unde își desfășoară activitatea angajații pentru a se asigura că sunt îndeplinite condițiile de siguranță și sănătate.
Conceptul de „loc al muncii" reprezintă o componentă fundamentală a contractului individual de muncă, cu implicații juridice și practice semnificative. Odată cu implementarea Reges-Online, care va înlocui complet Revisal după 30 septembrie 2025, angajatorii sunt obligați să declare cu exactitate detaliile privind locul muncii, incluzând atât adresa completă (sediu social, sucursală, filială sau punct de lucru), cât și secția, serviciul sau departamentul. Deși sistemul permite precizarea locului de muncă fix sau mobil, câmpul „Alte detalii” din platformă, destinat individualizării complete a acestei clauze esențiale, ar putea fi frecvent ignorat din cauza lipsei de claritate a instrucțiunilor. Citește articolul
Acest departament este interesat de cazurile în care boala este legată de muncă (boli profesionale) și de modul în care este gestionată sănătatea angajaților pentru a asigura un mediu de lucru sigur.
Cred că tuturor ni s-a întâmplat, măcar o dată, să ne simțim brusc rău la locul de muncă și să fim nevoiți să plecăm acasă. Deși poate părea o situație simplă, lipsa unei proceduri corecte poate transforma o absență justificabilă într-o situație care să ne creeze probleme la întoarcerea la serviciu. Am discutat cu Dan Năstase, specialist în relații de muncă, care ne-a explicat ce pași trebuie urmați și ce documente sunt necesare pentru a evita eventuale probleme la locul de muncă. Citește articolul