avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 647 soluții astăzi
Acasă Departament: Sănătate și Securitate în Muncă (SSM)

Departament: Sănătate și Securitate în Muncă (SSM)

ACCES PREMIUM
Realități de pe piața muncii

Un angajat, un contract de muncă și trei angajatori. România nu a reglementat încă ideea de „employee sharing”, dar practica ne arată că se poate (nelegal)

Este responsabil cu siguranța angajaților la locul de muncă. Articolul subliniază că, dacă angajații lucrează pentru alte firme informal, pot să nu primească instruirea necesară pentru siguranță, ceea ce crește riscul de accidente și alte probleme.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
22 August 2024 | 7117 | Timp de citire: 4 min.

Un contract de muncă presupune prestarea muncii pentru un singur angajator, iar angajator înseamnă o singură persoană juridică, chiar dacă asociatul/asociații deține/dețin părți sociale/acțiuni în mai multe societăți sau chiar dacă administratorul are această calitate și în cadrul altei societăți, inclusiv în situația în care acestea își desfășoară activitatea în același perimetru. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Două aspecte importante pentru a diferenția clauza de mobilitate de situațiile în care vorbim doar de delegare

Este important pentru evaluarea riscurilor în cazul deplasărilor sau al locurilor de muncă mobile și pentru asigurarea controalelor medicale necesare angajaților.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
21 August 2024 | 4249 | Timp de citire: 5 min.

Situațiile care reclamă includerea unei clauze de mobilitate și cele în care vorbim doar de delegări pot fi ușor confundate dacă angajatorul nu are reprezentarea clară a specificului activității și frecvenței cu care se fac deplasările - și, desigur, dacă nu le comunică și angajatului la momentul negocierii și semnării contractului. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Opinie Propunerea de modificare a metodologiei privind hărțuirea la locul de muncă e redundantă și arată o preocupare de formă a Ministerului Educației

Hărțuirea la locul de muncă afectează starea de bine și siguranța psihologică a angajaților, aspecte de care se ocupă și departamentul de SSM, pe lângă siguranța fizică.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
20 August 2024 | 1179 | Timp de citire: 8 min.

Printr-un proiect pus în dezbatere săptămâna trecută, se dorește modificarea metodologiei privind prevenirea și combaterea hărțuirii pe criteriul de sex, precum și a hărțuirii morale la locul de muncă. Autorii propunerii de modificare sunt cei de la Ministerul Educației, care, fără să explice de ce metodologia actuală nu li se aplică instituțiilor de învățământ (li se aplică - n.red.), prezintă un text pe alocuri redundant, pe alocuri problematic. O scurtă analiză: Citește articolul

ACCES PREMIUM

Organizația Internațională a Muncii indică 15 cazuri care pot constitui violență și hărțuire în procesele de învățare și formare și la locul de muncă

Acest departament se preocupă de siguranța și sănătatea angajaților, inclusiv de impactul violenței, hărțuirii și discriminării asupra stării lor psihologice și a bunăstării generale la locul de muncă.

Dan Năstase în Resurse umane
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
20 August 2024 | 1949 | Timp de citire: 2 min.

Violența, hărțuirea și discriminarea afectează grav dreptul la muncă și demnitatea angajaților, iar Organizația Internațională a Muncii (OIM) a identificat 15 situații în care lucrătorii pot suferi aceste abuzuri în mediul profesional. Deși există reglementări legale care interzic astfel de comportamente, aplicarea efectivă a acestora rămâne problematică, iar cadrul legislativ actual nu asigură o protecție suficientă pentru un mediu de muncă liber de hărțuire, conform Convenției OIM 190/2019. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Accidentele de traseu și accidentele de circulație în timpul programului - deși angajatorii nu pot „dirija traficul”, pot contribui cumva la prevenirea lor

Acesta este departamentul principal care se ocupă cu siguranța angajaților. Articolul explică exact responsabilitățile angajatorului legate de prevenirea accidentelor, evaluarea riscurilor și instruirea angajaților, chiar și pentru evenimente care au loc în afara locației fizice a firmei.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
20 August 2024 | 3 | 1615 | Timp de citire: 5 min.

„Sunt oameni, nu roboți” ar putea fi sinteza acestui material, întrucât oamenii au nevoi diferite, griji diferite și reacționează diferit în contexte similare, iar mediul în care își desfășoară activitatea pentru a-și asigura, sperăm noi, acoperirea tuturor nevoilor, de la cele de bază și până la cele de dezvoltare profesională, influențează comportamentul lor și atunci când se deplasează către și dinspre locul de muncă sau în interes de serviciu. Discutăm azi despre accidentele de traseu și cele accidentele de muncă de circulație, precum și despre ce putem face ca să încercăm, ca angajatori, să ne aducem aportul la scăderea numărului de astfel de accidente. Pentru că, deși nu putem să influențăm cum conduc alții, putem influența nivelul de stres și oboseală care se resfrânge asupra propriilor angajați și nu numai.
Citește articolul

ACCES PREMIUM

Recunoașterea vechimii în muncă pentru contractele de mandat nu este posibilă, avertizează Guvernul

Este important să știe dacă și cum ar putea fi extinse obligațiile de siguranță la locul de muncă și la alte tipuri de colaboratori, nu doar la angajații cu contract de muncă.

Rebeca Bașuț în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
19 August 2024 | 1 | 5972 | Timp de citire: 3 min.

Guvernul a emis un punct de vedere negativ referitor la o inițiativă legislativă prin care se propune asimilarea activității desfășurate în baza unui contract de mandat cu activitatea desfășurată în baza unui contract individual de muncă. Punctul de vedere formulat de Guvern are ca fundament o serie de motive prin care se semnalează mai multe aspecte de nepotrivire între cele două tipuri de contracte, fapt ce nu permite, din punct de vedere legislativ, asocierea acestora. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Care sunt condițiile de acordare a ordinului de protecție în alte cazuri decât violența domestică

Chiar dacă legea se referă la violența în general, aspectele legate de integritatea fizică și psihică a unei persoane, amenințările și hărțuirea se pot reflecta și în mediul profesional sau pot afecta un angajat la locul de muncă. Acest departament este interesat de tot ce ține de siguranța și sănătatea angajaților, inclusiv de impactul unor situații personale grave.

Rebeca Bașuț în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
19 August 2024 | 1260 | Timp de citire: 3 min.

La data de 31 august va intra în vigoare legea care permite acordarea ordinelor de protecție pentru toate cazurile de violență, nu doar pentru cele de violență domestică. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Aspecte minime de avut în vedere în cazul unui program de lucru de 12 ore

Acest departament este interesat de programul de lucru pentru că un program prea lung sau fără pauze suficiente poate afecta sănătatea și siguranța angajaților, crescând riscul de accidente sau probleme de sănătate.

Rebeca Bașuț în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
18 August 2024 | 4509 | Timp de citire: 2 min.

Programul de lucru este un element esențial în ceea ce privește desfășurarea muncii, iar acesta trebuie să se regăsească în contractul individual de muncă și trebuie să fie circumscris unor reguli stabilite prin lege. Programul de lucru de 12 ore are un regim diferit de programul normal, uniform, însă cu respectarea acelorași prevederi referitoare la durata maximă de lucru. Ce trebuie să aibă în vedere angajatorii în ceea ce privește repausul săptămânal și pauzele de masă? Citește articolul

ACCES PREMIUM
Jurisprudență utilă

Angajații nu au un drept unilateral de a decide locul de muncă. Acordul verbal dat de un superior nu echivalează cu formalizarea telemuncii sau muncii la domiciliu

Ajută la înțelegerea cadrului legal pentru munca de acasă sau telemuncă, care implică și responsabilități specifice legate de siguranța și sănătatea angajaților la domiciliu.

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
17 August 2024 | 6062 | Timp de citire: 3 min.

Legislația muncii impune reguli stricte pentru modificarea contractelor de muncă, dar și respectarea prevederilor specifice muncii la domiciliu / telemuncii, când angajatul își mută munca acasă. Practica arată frecvent situații în care un angajat se bazează doar pe ceea ce putem numi „gentleman's agreement” când își împachetează lucrurile și-și mută biroul la domiciliu. Citește articolul

ACCES PREMIUM

AESSM: Îndrumări pentru sprijinirea persoanelor care se confruntă cu probleme psihice la locul de muncă

Articolul subliniază importanța sănătății mintale ca parte a siguranței la locul de muncă și explică cum să previi riscurile psihosociale și să asiguri un mediu de lucru sănătos, conform cerințelor de SSM.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
14 August 2024 | 1 | 1206 | Timp de citire: 6 min.

Munca de calitate sprijină sănătatea mintală și majoritatea persoanelor care se confruntă cu o problemă de sănătate mintală doresc să muncească, potrivit Agenției Europene de Sănătate și Securitate în Muncă (AESSM). Există o nevoie urgentă în a combate stigmatizarea față de lucrătorii ce se confruntă cu o problemă de sănătate mintală -- în contextul în care diagnosticele atrag diferite grade de stigmatizare, unii oamenii preferă adesea să rămână tăcuți în privința lor. Cu sprijinul și ajustările adecvate, mai mulți lucrători care se confruntă cu probleme de sănătate mintală ar putea continua să muncească. Procesul de revenire la muncă este același ca pentru afecțiunile fizice, existând multe ajustări ce pot fi utile la locul de muncă - simple și cu costuri reduse, accesibile chiar și pentru afacerile mici. Cu cât un loc de muncă este mai incluziv și ține cont de diversitate, cu atât mai puțin vor fi necesare ajustări individuale. Citește articolul