Unul dintre aspectele pe care inspectorii de muncă le vor verifica în cazul angajaților ce lucrează la distanță pe termen lung este cel legat de rigorile SSM (sănătate și securitate în muncă). Desfășurarea instructajelor propriu-zise la distanță nu ar trebui să pună probleme firmelor, la fel și semnarea documentelor la distanță de către telesalariați, fără a fi nevoie de deplasarea lor la locul de muncă/sediul angajatorului. Citește articolul
Dacă, din momentul încetării stării de alertă, angajatorul aduce înapoi la sediu sau birou angajații care s-au aflat în telemuncă pentru o perioadă îndelungată, trebuie să ia în considerare că este necesară să le facă reinstruirea în securitatea și sănătatea în muncă (SSM). Citește articolul
Acum că s-a stabilit expres că fișele de instruire individuale pot fi semnate și electronic, cei care se ocupă de ele ar trebui doar să aibă în vedere anumite aspecte practice, dat fiind că, esențialmente, ele nu au fost modificate în cerințele de conținut. De exemplu, că nu le vor putea prezenta inspectorilor imprimate și nu are sens să fie arhivate în format material sau că modul acesta de semnare ar trebui convenit de dinainte și cunoscut pentru toată lumea. Citește articolul
Normele de aplicare ale Legii securității și sănătății în muncă (SSM) nr. 319/2006 au fost modificate luni, printr-o hotărâre de Guvern publicată în Monitorul Oficial, ce prevede punerea în aplicare a noutăților privind semnarea electronică a documentelor de muncă, aduce o serie de simplificări procedurilor privind accidentele de muncă din străinătate în cazul lucrătorilor unor angajatori români, dar ce conține și modificări la declararea și cercetarea bolilor profesionale. Citește articolul
Legea sănătății și securității în muncă (SSM) nu s-a modificat pentru a trata în mod special telemunca, dar în Legea telemuncii regăsim câteva prevederi de SSM - insuficiente însă, prin urmare, trebuie completate cu cele ale Legii SSM. Ipoteza accidentului de muncă în spațiul locuinței angajatului nu poate fi ignorată și nici nu ar trebui, întrucât faptele petrecute în timpul programului de muncă se pot încadra în unele dintre ipotezele asimilate accidentului de muncă, din moment ce nimic nu exclude telemunca în mod expres. Citește articolul
Agenția Europeană pentru Securitate și Sănătate în Muncă (AESSM) a publicat un amplu raport despre reglementarea, pe alocuri lacunară, a muncii pe platformele digitale ce activează pe piața din Uniunea Europeană, scoțând la iveală o serie de încercări de legiferare a acestei activități, a drepturilor acestor muncitori, a obligațiilor angajatorilor, inclusiv în domeniul securității și sănătății în muncă. Totuși, la nivelul Parlamentului European există un proiect de directivă prin care vor fi introduse o serie de drepturi similare salariaților celor care lucrează pentru platformele digitale, chiar și așa, până la implementarea acestui proiect de directivă la nivelul fiecărui stat membru vor mai trece câțiva ani. Citește articolul
În condițiile în care, din 8 ianuarie, măștile de protecție care pot fi folosite atât în spațiile publice deschise, cât și în spațiile închise, sunt doar cele chirurgicale sau de tip FFP2, Inspecția Muncii a clarificat, într-o adresă transmisă sucursalelor din țară, situația privind măștile conforme ce pot fi purtate la locul de muncă. Citește articolul
Este obligația angajatorului să se ocupe de tot ce ține de medicina muncii pentru salariații săi, începând cu examenul medical ce trebuie efectuat la angajare, în urma căruia angajații trebuie să fie declarați apți pentru a presta activitatea în care sunt încadrați, și continuând cu cele periodice, ce trebuie făcute în funcție de mai mulți factori. Deși este o obligație a angajatorului de a pune la dispoziția salariaților condițiile efectuării examenului medical, este și o obligație a salariatului de a se prezenta la aceste controale medicale. În cazul unui refuz nejustificat al salariatului, angajatorul îl poate sancționa disciplinar. Citește articolul
Angajatorii sunt cei care au posibilitatea să aleagă, în funcție de riscurile activității prestate de salariați, tipul echipamentului individual de protecție oferit acestor, fără ca acest lucru să mai fie impus de către Ministerul Muncii, cum era prevăzut până acum. Modificarea apare într-un HG oficializat marți, ce transpune o serie de acte normative europene în legislația națională. Citește articolul
În condițiile în care în timpul stării de alertă, în contextul pandemiei de coronavirus, există obligația de a trimite cel puțin jumătate dintre salariați în telemuncă, considerăm că este important ca firmele să știe că reglementarea aceste activități prin Legea telemuncii conține și sancțiuni ce pot ajunge până la 10.000 lei. Citește articolul