Rămâi informat cu avocatnet.ro, acum și pe Google News. Click aici și apasă pe urmărește-ne (follow sau steluță)!
Scopul mecanismului Kurzarbeit și modul său de funcționare nu pot fi compatibile cu efectuarea muncii suplimentare de către angajații pentru care se aplică reducerea timpului de lucru. Dacă e necesară efectuarea mai multor ore de muncă decât cele stabilite, angajatorul ar trebui să reconfigureze repartizarea programului stabilit inițial. Citește articolul
În timp ce angajatorul nu este obligat și nu trebuie să se adreseze unei instanțe pentru a constata și sancționa abaterile disciplinare și nici pentru a modifica procedurile interne ori anumite documente, salariații se pot adresa angajatorului, instituțiilor cu atribuții de verificare, control și supraveghere sau chiar instanței pentru a-și apăra drepturile sau pentru a solicita constatarea și/sau sancționarea deciziilor pe care le consideră a fi nelegale și/sau netemeinice. Citește articolul
În contextul în care guvernele caută soluții pentru a preveni și combate efectele pandemiei de COVID-19, discuțiile au ajuns în zona relațiilor de muncă, fiind din ce în ce mai des invocate limitări ale accesului la muncă sau chiar posibile concedieri. Înainte de a trage orice concluzie, trebuie să amintim că cetățenii, salariați sau nu, au dreptul de a alege în privința oricărui act medical, iar consimțământul fiecărei persoane rămâne un element esențial. Altfel spus, fiecare cetățean are dreptul de a alege dacă se vaccinează sau nu. Citește articolul
Prelungirea stării de alertă presupune și menținerea în continuare a două obligații impuse angajatorilor în ultimele luni: trecerea la munca de acasă, unde se poate, precum și decalarea programului la firmele mai mari. În continuare, de asemenea, a rămas în picioare excepția privitoare la contractele și acordurile colective de muncă - chiar dacă expiră în acest timp, își păstrează valabilitatea în condițiile stării de alertă. Citește articolul
Având în vedere recentele accidente de muncă cu largă acoperire în mass media, angajatorii din domeniul construcțiilor ar trebui să se aștepte la o intensificare a controalelor desfășurate de inspectorarele teritoriale de muncă (ITM-uri). De fapt, așa cum subliniază autoritățile, acestea oricum și-au propus să verifice mai des șantierele în 2021. Citește articolul
În cazul în care angajatorul a suferit un prejudiciu cauzat de mai mulți salariați, cuantumul răspunderii fiecăruia se stabilește în raport cu măsura în care fiecare a contribuit la producerea sa. Dacă măsura în care s-a contribuit la producerea pagubei nu poate fi determinată, răspunderea fiecăruia se stabilește proporțional cu salariul său net de la data constatării pagubei și, atunci când este cazul, și în funcție de timpul efectiv lucrat de la ultimul său inventar. Citește articolul
Absențele nemotivate se scad din vechime, potrivit Codului muncii, pot fi motiv suficient de demarare a unei cercetări disciplinare, dar angajatorul mai poate și să decidă suspendarea contractului de muncă pe acest motiv. Totuși, pentru asta trebuie să-și fi stabilit dinainte, la nivel contractual sau în regulamentul intern, condițiile în care o poate face. Citește articolul
Ce se întâmplă dacă un angajat în telemuncă nu și-a putut desfășura activitatea câteva ore din programul zilnic, din motive obiective, cum ar fi o pană de curent sau dacă a rămas fără internet din vina furnizorului de servicii? Poate acesta să ponteze orele normal, fiindcă el s-a aflat totuși la dispoziția angajatorului? Sau este obligat să le recupereze când revine energia electrică sau conexiunea la internet? Citește articolul
O modificare legislativă recentă impune tuturor angajatorilor să-și informeze salariații cu privire la obligația de a adera la un fond de pensii administrat privat, ceea ce se traduce prin modificarea tuturor contractelor de muncă, astfel încât acestea să includă și noua obligație de informare. Având în vedere că în România există aproximativ 5,5 milioane de contracte de muncă active (statistică avansată în august anul trecut de fostul ministru al Muncii), vorbim de un volum uriaș de documente care trebuie actualizate în această perioadă, cea mai facilă soluție, mai ales pentru angajatorii cu un număr mare de salariați, fiind semnarea electronică a actelor de muncă, o posibilitate introdusă specific în legislație chiar din acest an. Citește articolul
O interpretare eronată sau chiar forțată a dispozițiilor unui act normativ prin care s-au prevăzut anumite sporuri, poate conduce la situația în care, ulterior încasării sumelor respective, salariații sunt obligați să le restituie. Chiar dacă nu e vina angajatului și nu se pune problema bunei sale credințe, restituirea trebuie făcută pentru că vorbim de sume încasate necuvenit. Discuția este însă ușor diferită între situația celor ce lucrează la privat și a celor ce lucrează la stat. Citește articolul