avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 1461 soluții astăzi
Acasă Act normativ: LEGE nr 62 / 2011

Act normativ: LEGE nr 62 / 2011

ACCES PREMIUM

În lipsa unui acord al părților și al bunei-credințe, conflictele de muncă se rezolvă în instanță

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
27 Octombrie 2021 | 2243 | Timp de citire: 3 min.

Legislația muncii a fost construită astfel încât să pună în echilibru atât drepturile și obligațiile salariaților cu cele ale angajatorilor, iar la baza rezolvării unui conflict de muncă trebuie să se afle buna-credință a ambelor părți și dorința de a soluționa amiabil neînțelegerea. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Specialistul răspunde

Dacă am salariați în șomaj tehnic, mai pot angaja oameni noi?

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
15 Octombrie 2021 | 4096 | Timp de citire: 2 min.

Reducerea sau întreruperea unei ramuri sau a întregii activități a angajatorului poate duce la luarea deciziei de a trece în șomaj tehnic salariații care nu mai au ce să presteze, însă această reducere/ întrerupere ar putea să nu afecteze întregul personal al firmei. Pe altă ramură a activității, angajatorul ar putea descoperi că are nevoie de oameni mai mulți, în această situație am vrut să aflăm dacă o firmă poate face recrutări noi, chiar dacă are salariați cu contractul de muncă suspendat. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Opinie Salariul minim diferențiat în funcție de studii și vechime în sistemul privat dispare, dar problemele și discuțiile rămân

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
9 Octombrie 2021 | 19935 | Timp de citire: 3 min.

În contextul în care, din ianuarie 2022, nu mai avem un salariu minim diferențiat pentru studii superioare, nivelul acestuia fiind ajuns din urmă de valoarea salariului minim general aplicabil, nu putem să nu ne gândim la ce impact are asta în practică și la faptul că o diferențiere în funcție de studii ar merita, totuși, să existe. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Un salariat aflat în concediu fără plată poate fi rechemat la muncă, însă cu o condiție

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
23 August 2021 | 2988 | Timp de citire: 3 min.

Toți salariații au dreptul la concedii fără plată pentru rezolvarea unor situații personale, acest lucru fiind prevăzut chiar de Codul muncii, însă acordarea lui nu se face din oficiu. Chiar dacă au tot dreptul să îl ceară, salariații nu pot intra în concediu fără plată fără să existe acordul părților, respectiv al angajatorului. Aceeași condiție este necesară și dacă angajatorul vrea să recheme salariatul, din diverse motive, din concediu fără plată. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Și angajatorii pot fi obligați să-i despăgubească pe salariații care au suferit un prejudiciu la muncă, nu doar viceversa

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
21 August 2021 | 1 | 25426 | Timp de citire: 5 min.

Conform Codului muncii, angajatorii și salariații răspund patrimonial pentru prejudiciile produse în legătură cu activitățile pentru care a fost încheiat contractul de muncă, limitele și procedura fiind stabilite tot de principalul act normativ care reglementează relațiile de muncă. Poate că se vorbește mai des despre răspunderea salariatului, dar trebuie reținut că există și răspunderea angajatorului față de salariatul căruia i-a fost produs un prejudiciu. Iată, în cele ce urmează, o scurtă trecere în revistă a celor două tipuri de răspundere: Citește articolul

ACCES PREMIUM

Tichetele de masă: 15 lucruri pe care trebuie să le știi

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
18 August 2021 | 3 | 9519 | Timp de citire: 6 min.

Tichetele de masă sunt folosite adesea de angajatori pentru că presupun o sarcină fiscală mai scăzută, întrucât „scapă” de contribuții sociale. În prezent, sunt și mai ușor de folosit pentru angajați întrucât a apărut de ceva vreme și varianta lor electronică. Tichetele se acordă pentru perioadele de lucru efectiv, câte un tichet pe zi, iar valoarea lor este stabilită prin acordul părților, existând și o valoare maximă admisă prin lege pentru fiecare tichet în parte. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce documente pot fi contestate de către salariați și în ce termene

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
10 August 2021 | 1 | 4928 | Timp de citire: 4 min.

În timp ce angajatorul nu este obligat și nu trebuie să se adreseze unei instanțe pentru a constata și sancționa abaterile disciplinare și nici pentru a modifica procedurile interne ori anumite documente, salariații se pot adresa angajatorului, instituțiilor cu atribuții de verificare, control și supraveghere sau chiar instanței pentru a-și apăra drepturile sau pentru a solicita constatarea și/sau sancționarea deciziilor pe care le consideră a fi nelegale și/sau netemeinice. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cum influențează prelungirea stării de alertă relațiile de muncă și negocierile colective?

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
9 August 2021 | 1988 | Timp de citire: 5 min.

Prelungirea stării de alertă presupune și menținerea în continuare a două obligații impuse angajatorilor în ultimele luni: trecerea la munca de acasă, unde se poate, precum și decalarea programului la firmele mai mari. În continuare, de asemenea, a rămas în picioare excepția privitoare la contractele și acordurile colective de muncă - chiar dacă expiră în acest timp, își păstrează valabilitatea în condițiile stării de alertă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Când înregistrezi contractul colectiv de muncă la ITM și când la Ministerul Muncii

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
26 Mai 2021 | 5913 | Timp de citire: 2 min.

Dacă în situaţia înregistrării unui contract individual de muncă lucrurile sunt destul de simple, iar această consemnare se face la inspectoratul teritorial de muncă (ITM), în cazul unui contract colectiv de muncă, instituţia autorizată să inventarieze semnarea acestui document este diferită în funcţie de nivelul de sector de activitate sau de nivel de unitate la care se semnează. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cum implementăm semnătura electronică în relațiile de muncă? Procedura, ce ar trebui să conțină și unde să fie cuprinsă

Simona Voiculescu în Resurse umane
Director Editorial, avocatnet.ro
17 Mai 2021 | 4617 | Timp de citire: 8 min.

Folosirea semnăturii electronice de către angajat și angajator în documentele ce țin de raportul de muncă nu poate fi o chestiune doar faptică: ambele părți decid să o folosească, angajatorul decide chiar să suporte toate costurile, să zicem, iar de luna viitoare toate documentele se semnează în acest fel. Modul de folosire a semnăturii trebuie detaliat, la nivel scris, trebuie asumat de ambele părți și e foarte importantă precizarea scrisă că folosirea semnăturii electronice nu e obligatorie. Citește articolul