Departament: Asigurări și Reclamații
UPDATE Lista bolilor pentru care ocupanții locurilor unei mașini mici sunt exceptați de la portul centurii de siguranţă, extinsă oficial
Este important pentru acest departament să știe în ce situații o persoană este legal scutită de la purtarea centurii de siguranță, deoarece acest lucru poate influența modul în care sunt evaluate și gestionate dosarele de asigurare sau reclamațiile în caz de accident.
20 Octombrie 2025 | 64619 | Timp de citire: 2 min.
O nouă categorie de persoane este scutită acum de purtarea centurii de siguranță la deplasările cu mașina mică, indiferent dacă acestea conduc respectiva mașină sau sunt pasagere, potrivit unui ordin al Ministerului Sănătății publicat recent în Monitorul Oficial. Mai exact, sunt scutite de-acum de purtarea centurii de siguranță, printre altele, persoanele care suferă de afecțiuni care au necesitat intervenții chirurgicale de stomizare. Citește articolul
SSM - avantaj prin siguranță
Instruirea lucrătorilor în materie de SSM - cum o facem eficientă și relevantă
O instruire bună reduce numărul de accidente și, implicit, numărul de cereri de despăgubire și costurile cu asigurările companiei.
20 Octombrie 2025 | 1 | 669 | Timp de citire: 4 min.
Probabil că nu există proces în domeniul securității și sănătății în muncă (SSM) mai familiar, dar în același timp mai devalorizat, decât instruirea periodică. Pentru mulți, aceasta înseamnă o prezentare plictisitoare, aceleași slide-uri proiectate an de an și, la final, o semnătură pe o fișă de instructaj, un gest mecanic menit să asigure conformitatea legală. Această abordare transformă un pilon al prevenției într-o formalitate goală de orice conținut, care nu lasă în urmă nicio informație utilă. Citește articolul
Ce obligații au șoferii în preajma trecerilor de pietoni și ce reguli trebuie să respecte cei ce traversează strada pe zebră
Pentru că arată cine e de vină într-un accident (pieton sau șofer), informație importantă pentru a soluționa cererile de despăgubire și a gestiona asigurările.
17 Octombrie 2025 | 6 | 3842 | Timp de citire: 3 min.
Codul rutier stabilește reguli atât pentru șoferi, atunci când circulă în zona unei treceri de pietoni, cât și pentru cei ce o utilizează pentru a traversa strada, iar încălcarea acestora poate aduce sancțiuni atât șoferilor, cât și pietonilor. Citește articolul
Timpul de deplasare este timp de muncă în anumite condiții. Ce trebuie să reținem dintr-o recentă decizie a CJUE
Reclasificarea accidentelor care au loc în timpul deplasării ca 'accidente de muncă' va influența modul de gestionare a cererilor de despăgubire și relația cu asiguratorii pentru polițele de răspundere civilă și accidente de muncă.
17 Octombrie 2025 | 1 | 1846 | Timp de citire: 3 min.
O decizie recentă a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a clarificat o problemă esențială pentru nenumărați angajatori și salariați: timpul petrecut de lucrătorii fără un loc de muncă fix în deplasări colective, organizate și impuse de angajator, constituie „timp de muncă” în integralitatea sa. Ne propunem azi „să decodăm” implicațiile practice și de principiu ale acestei decizii pentru peisajul juridic din România. Citește articolul
Ghid auto 2025: Informații utile
Reminder IGPR: Toate restricțiile medicale ale șoferilor trebuie să se regăsească în permisul de conducere
Cunoașterea restricțiilor pentru șoferi și a necesității adaptărilor vehiculelor este importantă pentru evaluarea riscurilor de asigurare și pentru gestionarea corectă a daunelor în caz de accidente, mai ales dacă acestea implică nerespectarea condițiilor de conducere.
Atât restricțiile medicale, cât și adaptările obligatorii ale autovehiculelor ori aspectele administrative trebuie înscrise într-o rubrică specială a permisului de conducere, potrivit unor coduri armonizate la nivelul Uniunii Europene (UE), după cum subliniază Inspectoratul General al Poliției Române (IGPR) într-un răspuns dat la o solicitare făcută de redacția noastră. Citește articolul
După auditul Curții de Conturi, CNAS anunță înlocuirea PIAS
Articolul menționează asigurătorii privați care oferă telemedicină și frustrarea utilizatorilor cu sistemul public, fiind relevant pentru companiile de asigurări în dezvoltarea produselor și gestionarea relației cu clienții.
Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS) se pregătește să înlocuiască Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate (PIAS) - considerată cel mai complex sistem informatic din România - cu o nouă platformă modernă, proces anunțat pentru anul 2026. Anunțul este ulterior unui audit al Curții de Conturi (CC), care pomenește disfuncționalitățile frecvente, blocajele și suprasolicitarea infrastructurii tehnice învechite ale acestei platforme digitale. Citește articolul
Rolul conducătorului direct în instruirea SSM a angajaților, adesea ignorat în practică
Este interesat pentru că instruirea SSM inadecvată poate duce la accidente, care la rândul lor generează solicitări de despăgubire sau reclamații ce trebuie gestionate de acest departament.
Rolul conducătorul direct al locului de muncă este unul esențial și specific în ceea ce privește instruirea practică a angajaților, acesta fiind desemnat explicit de legiuitor să efectueze instruirea la locul de muncă și instruirea periodică, sarcini care nu sunt îndeplinite de lucrătorul desemnat sau de serviciul extern de Securitate și Sănătate în Muncă (SSM). Citește articolul
SSM - avantaj prin siguranță
Planul de prevenire și protecție. Cum traducem riscurile identificate în măsuri concrete, cu termene și responsabili clari?
Un plan eficient reduce riscul de accidente la locul de muncă, ceea ce duce la mai puține solicitări de despăgubiri și costuri mai mici legate de asigurări.
13 Octombrie 2025 | 1 | 559 | Timp de citire: 3 min.
În articolul anterior din această serie am descris evaluarea riscurilor ca fiind „radiografia” securității și sănătății dintr-o companie – un instrument de diagnostic esențial. Însă, un diagnostic, oricât de precis, este inutil dacă nu este urmat de un plan de tratament. În domeniul SSM, acest „plan de tratament” poartă un nume specific: Planul de prevenire și protecție. Citește articolul
CJUE: În lipsa unui loc de muncă fix, deplasările colective impuse (oră, traseu, vehicul al angajatorului) sunt inerente activității și se includ în întregime în timpul de lucru
Acest departament trebuie să știe exact când un angajat este considerat la muncă pentru a gestiona corect asigurările și eventualele reclamații legate de accidente sau incidente care pot apărea pe durata acestor deplasări.
13 Octombrie 2025 | 1 | 5895 | Timp de citire: 3 min.
Atunci când angajatorul impune punctul de plecare/întoarcere, mijlocul și ora deplasării către locuri de intervenție variabile, întregul interval de deplasare dintre acel punct și locul muncii este „timp de lucru” – și la dus, și la întors, după cum a decis recent Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). Citește articolul
Clarificare
Dacă circulă pe drumuri acoperite de zăpadă, șoferii trebuie doar să doteze mașina cu anvelope de iarnă, nu să aibă la ei și lanțuri, saci de nisip sau lopată
Pentru a verifica dacă mașinile sunt conforme cu legile de iarnă, lucru important pentru valabilitatea asigurărilor în caz de accident.
10 Octombrie 2025 | 1467 | Timp de citire: 2 min.
Legislația în vigoare stabilește că, atunci când circulă pe drumuri acoperite de zăpadă, șoferii trebuie să-și doteze mașina cu anvelope de iarnă. În schimb, legea nu-i obligă pe șoferii mașinilor mici să aibă în mașină lopată, nisip sau lanțuri, așa cum se vehiculează, în mod greșit, în spațiul public. Citește articolul










