avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 732 soluții astăzi
Acasă Departament: Juridic & Conformitate

Departament: Juridic & Conformitate

ACCES PREMIUM

Modificările recente la scutirea de impozit din IT au adus patru probleme practice pentru angajatori, conform specialiștilor

Acest departament analizează legile și se asigură că firma respectă toate regulile noi, mai ales când există neclarități în interpretarea textului legii (ex: 'destinată' vs 'destinat'), posibile situații discriminatorii sau riscuri legale legate de aplicarea retroactivă a regulilor și recuperarea sumelor.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
29 Iulie 2023 | 15279 | Timp de citire: 3 min.

Cele mai recente schimbări privind scutirea de impozit pe venit a IT-iștilor se aplică începând din iunie 2023, însă acestea nu sunt tocmai lipsite de probleme. Conform specialiștilor, au fost identificate patru probleme practice de care se pot lovi firmele atunci când aplică regulile actualizate de autorități. Asta înseamnă că mediul de afaceri trebuie să discute chestiunile cu autoritățile pentru a afla cum trebuie procedat concret. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Antreprenoriat social: Din 18 august, se pot cere bani pentru înființarea de întreprinderi sociale în zonele urbane și rurale

Entitățile care doresc să aplice pentru aceste finanțări trebuie să înțeleagă cerințele legale de eligibilitate, condițiile de parteneriat și obligațiile ce decurg din contractele de finanțare, aspecte gestionate de departamentul Juridic și Conformitate.

avocatnet.ro în Start-up
28 Iulie 2023 | 4190 | Timp de citire: 2 min.

Înscrierile pentru finanțare de stat pentru înființarea de întreprinderi sociale în zonele urbane și rurale urmează să fie posibile din 18 august 2023, conform unui comunicat de presă publicat vineri de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE). Vorbim, mai precis, de o finanțare destinată anumitor persoane vulnerabile, dar care este intermediată de ONG-uri, sindicate, patronate și nu numai. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Raportările contabile semestriale se depun exclusiv online, iar versiunea lor electronică este disponibilă deja

Se asigură că firma respectă toate legile, ordinele și termenele impuse de autorități pentru aceste raportări financiare obligatorii, pentru a evita sancțiuni sau probleme legale.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
28 Iulie 2023 | 1363 | Timp de citire: 2 min.

Bilanțurile semestriale ale firmelor la data de 30 iunie 2023 trebuie transmise la Ministerul Finanțelor (MF) exclusiv online, versiunea electronică fiind pusă la dispoziție de curând. Termenul de depunere este 16 august 2023. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Ți-ai avariat mașina într-o groapă? Ce variante de recuperare a daunelor ai

Oferă informații despre cum să acționezi legal (în instanță) pentru a recupera pagubele suferite de mașinile companiei, ce dovezi sunt necesare și care sunt pașii de urmat într-un litigiu.

Cristian Stanescu în Ghid auto
Redactor, avocatnet.ro
28 Iulie 2023 | 6336 | Timp de citire: 3 min.

Deseori, precaritatea infrastructurii rutiere poate provoaca avarii ale vehiculelor. În anumite situații, asiguratorul poate accepta decontarea cheltuielilor aferente reparării mașinii tale. De multe ori, însă, polița nu va acoperi aceste costuri. În această situație, dacă speri să obții recuperarea cheltuielilor, trebuie să acționezi în judecată administratorul drumului respectiv. Iată câțiva pași pe care, dacă îi urmezi, iți vor mări șansele de a obține despăgubiri din partea acestuia. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE S-a stabilit: Dacă asigură hrana la muncă, angajatorii pot majora, din august, suma netaxabilă alocată zilnic salariaților

Se asigură că beneficiul legat de hrana angajaților este oferit conform legilor în vigoare și că toate documentele firmei (regulamentul intern, contractele de muncă) respectă cerințele legale pentru a beneficia de scutirile fiscale.

Alexandru Boiciuc în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
28 Iulie 2023 | 23688 | Timp de citire: 2 min.

Asigurarea mâncării la locul de muncă pentru salariați, fără a datora taxe salariale, este un beneficiu introdus în 2023 ca o alternativă la tichetele de masă, potrivit Codului fiscal. Din moment ce valoarea tichetului de masă urmează să se majoreze de două ori în lunile ce vin, chestiune confirmată oficial joi, inclusiv suma netaxabilă alocată zilnic pentru hrana la muncă poate fi mai mare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

e-Factura: Firmele trebuie să înceapă rapid implementarea, pentru că procesul poate dura cel puțin șase luni

Acest departament trebuie să știe exact ce legi noi apar și cum trebuie respectate, pentru a se asigura că firma nu încalcă nicio regulă legată de facturare electronică.

EY Romania în Contabil și fiscal
28 Iulie 2023 | 4909 | Timp de citire: 4 min.

În data de 27 iulie 2023, Consiliul Uniunii Europene a autorizat România să introducă facturarea electronică obligatorie pentru toate tipurile de tranzacţii B2B efectuate între societăţile stabilite în România. La aproape doi ani de la solicitarea acestei derogări din partea Consiliului UE, România intră în linie dreaptă din perspectiva autorizărilor necesare, astfel că va putea să adopte e-factura generalizată începând cu data de 1 ianuarie 2024. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Analiză De duminică, firmele trebuie să respecte plafonarea adaosurilor impusă de Guvern, dar acest lucru va fi problematic. Principalele neajunsuri

Acest departament trebuie să înțeleagă noua lege (ordonanța de plafonare a adaosurilor), ce obligații impune, cum să se conformeze și care sunt riscurile legale, inclusiv amenzile mari și posibilele încălcări ale legii concurenței.

Cristian Stanescu în Aspecte juridice
Redactor, avocatnet.ro
28 Iulie 2023 | 4357 | Timp de citire: 4 min.

Începând cu 30 iulie, OUG 67/2023 impune plafonarea adaosurilor comerciale pentru unele produse alimentare de bază. Adaosul producătorilor nu poate depăși 20%, iar distribuitorii pot avea maximum 5%, cumulat. Calculul adaosului și respectarea regulilor sunt complicate, iar distribuitorii riscă amenzi uriașe, dar și încălcarea legii concurenței. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cinci modificări de impact în privința relațiilor de muncă

Se ocupă de respectarea legilor și regulamentelor în vigoare. Articolul detaliază drepturi și obligații legale legate de contractele de muncă și programul angajaților, aspecte esențiale pentru a asigura că firma acționează corect din punct de vedere legal.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
28 Iulie 2023 | 2345 | Timp de citire: 5 min.

Cu recenta completare din Codul muncii, adunăm, în mai puțin de un an de zile, câteva modificări de impact asupra relațiilor de muncă: abordarea asupra programului individualizat și mai multe drepturi în plus pentru angajați. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Avertizorii în interes public din perspectiva ESG: De ce este importantă pentru companii implementarea unor proceduri interne de raportare?

Se asigură că firma respectă toate legile privind avertizorii și creează procedurile interne necesare pentru a gestiona raportările în mod corect.

PwC România în Relații de muncă & Asigurări sociale
28 Iulie 2023 | 1692 | Timp de citire: 3 min.

Protecția celor care semnalează încălcări ale legii într-un context profesional a devenit, începând cu luna decembrie 2022, o obligație legală reglementată prin Legea nr. 361/2022 privind protecția avertizorilor în interes public (Legea) care transpune la nivel național Directiva Europeană 1937/2019. Deși importanța acestui act normativ în contextul asigurării securității relațiilor sociale este evidentă, impactul este cu atât mai semnificativ din perspectiva sustenabilității (politici de mediu, sociale și de guvernanță – ESG). Citește articolul

ACCES PREMIUM

Reminder SAF-T: Perioada de grație pentru firmele mijlocii se încheie. Raportările pentru primele șase luni din 2023 trebuie depuse până la 31 iulie

Trebuie să știe despre aceste termene și reguli pentru a se asigura că firma respectă legea și evită problemele legale sau amenzile.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
28 Iulie 2023 | 21458 | Timp de citire: 2 min.

Pentru firmele mijlocii, care sunt obligate, din 2023, să înceapă raportarea fișierului SAF-T prin intermediul declarației 406, perioada de grație se încheie, conform calendarului stabilit de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Astfel, cei cu obligația lunară de raportare și cei cu obligația trimestrială de raportare trebuie să depună declarațiile aferente perioadei ianuarie - iunie 2023 până la finalul lunii iulie, dacă nu vor să riște, cel puțin teoretic, amendarea. Citește articolul