Când cotele de TVA se schimbă peste noapte... cum supraviețuim fără să greșim? Sesiune aplicată alături de Delia Cataramă. Vezi agenda și participă →
Acest departament este interesat să înțeleagă prevederile legale și normele de conformitate legate de angajații care sunt rezerviști voluntari, pentru a asigura respectarea drepturilor și obligațiilor acestora atât față de companie, cât și față de stat.
Pentru a acoperi toate locurile disponibile pentru anul 2022, Ministerul Apărării Naționale (MApN) va organiza în perioada 24 octombrie - 11 noiembrie o nouă campanie de recrutare și selecție pentru cetățenii care doresc să îndeplinească serviciul militar în rezervă. Citește articolul
Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă legile muncii și drepturile angajaților, inclusiv cele legate de sindicate și contractele colective. Articolul clarifică ce este legal și ce nu în privința cotizațiilor sindicale la retragerea dintr-un sindicat.
Constituția României recunoaște dreptul oricărui cetățean de a înființa un sindicat ori de a se înscrie în unul, în mod liber, iar condițiile exercitării acestui drept sunt stabilite potrivit legii speciale. A fi sau nu membru într-un sindicat, așadar, nu e impus nimănui. Chiar dacă prin sindicat s-a ajuns la existența unui contract colectiv de muncă (CCM) nu înseamnă că cei care decid să părăsească acel sindicat (și care, automat, nici nu mai plătesc cotizația de membru) ori care nu au fost niciodată parte din el nu se pot bucura de CCM-ul cu pricina sau nu se raportează la el din cauza aceasta. Citește articolul
Este important pentru a înțelege legile și deciziile guvernamentale despre investițiile în sănătate, ca firma să știe ce reguli trebuie să respecte și cum o pot afecta.
Guvernul a aprobat în ședința sa de miercuri Programul național de investiții în infrastructura de sănătate, cu 49 de obiective, o parte putând fi finanțate din fondurile alocate României pentru PNRR. Citește articolul
Trebui să fie la curent cu noile legi care pot afecta compania și să înțeleagă implicațiile legale ale fuziunilor, achizițiilor sau schimbărilor fiscale la muncă.
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii care începe astăzi. Citește articolul
Acest departament este interesat de modul în care trebuie respectate legile muncii, condițiile legale pentru acordarea concediilor fără plată, suspendarea contractelor de muncă și alte obligații legale ale companiei față de angajați, pentru a evita amenzi și probleme juridice.
„De săptămâna viitoare veniți doar câte trei zile la muncă, restul zilelor intrați în fără plată.” Concediul fără plată nu poate fi impus salariaților, dar practica ne arată că asta se întâmplă frecvent. Nicio dificultate financiară sau o altă problemă a angajatorului nu poate justifica concediul fără plată. Similar, reducerea normelor de muncă și a salariilor nu se poate face în mod unilateral. În pofida dificultăților financiare, angajatorii nu au libertatea de a lua astfel de măsuri, care îi prejudiciază pe angajați în privința veniturilor stabilite la nivelul contractual. Citește articolul
Oferă informații esențiale despre obligațiile legale ale companiei legate de telemuncă, cum să evite amenzile și cum să gestioneze corect contractele de muncă pentru a fi în conformitate cu legea.
Când unii angajatorii s-au lovit de refuzul angajaților de a (mai) lucra de la birou, pentru a nu risca plecarea acestora din companie sau pierderea din start a candidaților pe care voiau să-i angajeze și de ale căror competențe aveau deosebită nevoie, părțile au ales să continue în telemuncă mai mult de facto. Asta însemnând că fie nu au încheiat acte de telemuncă deloc (nici pe perioada stării de alertă, nici după), fie nu au mai prelungit actele de telemuncă ce „expirau” odată cu ieșirea din starea de alertă, fie au convenit în actele de telemuncă faptul că angajatorul nu-și asumă nimic și totul stă în seama angajatului - cheltuielile generate de telemuncă, mai ales. Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă noua lege care impune firmelor de curierat să raporteze date către Fisc și cum afectează aceasta protecția datelor personale conform GDPR, pentru a se asigura că firma respectă toate obligațiile legale și evită amenzile.
În curând, informațiile legate de livrările de colete cu plata în sistem ramburs, trimise de comercianții online către clienți, vor ajunge lunar la Fisc. Și vor include și datele persoanelor fizice care primesc acele colete. În acest context, persoanele fizice trebuie să știe că vor cere degeaba Fiscului să le fie șterse datele, pentru că dreptul de a fi uitat, din Regulamentul general privind protecția datelor (GDPR), nu se aplică în această situație. Citește articolul
Această lege introduce noi obligații legale pentru angajatori privind informarea și documentarea bonusurilor. Departamentul Juridic și de Conformitate trebuie să se asigure că firma respectă aceste cerințe, redactează corect contractele și actele adiționale și previne eventualele procese în instanță sau sancțiuni din partea autorităților.
Odată cu modificările aduse Codului muncii, orice angajator are obligația de a informa candidatul înainte de angajare despre bonusurile care se acordă, dacă ele sunt stabilite, dar și să le menționeze în contractul individual de muncă (CIM). La baza unei informări valide ar trebui să stea o serie de criterii transparente de acordare și, deși pentru neîmplinirea acestei obligații nu este prevăzută o sancțiune pentru angajator, salariatul va putea să ceară prejudicii în instanță, dacă poate dovedi că la baza deciziei de angajare a stat respectivul bonus și a suferit daune în lipsa lui. Citește articolul
Departamentul trebuie să înțeleagă cum se calculează amenzile fiscale și ce opțiuni legale există dacă firma nu este de acord cu o decizie de impozitare, pentru a se asigura că respectă legea și apără interesele firmei.
Printre modificările procedural-fiscale propuse recent de Ministerul Finanțelor, printr-un proiect de OUG, se numără și reducerea penalității de nedeclarare numai cu 25%, față de 75% în prezent, pentru companiile care accesează eșalonarea la plată. Conform specialiștilor, schimbarea ar fi de rău augur pentru contribuabilii care contestă în instanță deciziile de impunere. Citește articolul
Acest departament este interesat deoarece articolul vorbește despre controale fiscale mai dese și despre noile reguli prin care ANAF adună informații, iar ei trebuie să se asigure că firma respectă toate legile pentru a evita probleme.
Pe fondul digitalizării relației dintre contribuabili și Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), specialiștii estimează că vor exista din ce în ce mai multe controale fiscale în următorii trei-patru ani. Practic, din moment ce ANAF adună o cantitate uriașă de informații de la contribuabili, din diverse proiecte de digitalizare, acestea vor fi folosite pentru a identifica cu precizie sporită domeniile în care sunt probleme și contribuabilii care încearcă să evite, total sau parțial, obligațiile fiscale pe care le au. Citește articolul