Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Acest departament trebuie să fie la curent cu toate modificările legislative, cum ar fi cele propuse la Codul Muncii, pentru a se asigura că firma respectă toate normele legale legate de zilele libere și de munca angajaților în sărbători.
Ziua de 24 decembrie ar putea deveni și ea zi de sărbătoare legală, în care salariații să nu meargă la muncă, potrivit unei propuneri legislative înregistrată recent la Senat. Astfel, numărul liberelor legale dintr-un an ar putea ajunge la 16. Citește articolul
Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate legile legate de plata concediilor medicale și decontarea acestora, pentru a evita amenzi și probleme legale.
În contextul în care numărul îmbolnăvirilor provocate de virusul SARS-CoV-2 este în creștere, este de așteptat ca tot mai mulți angajatori să se confrunte cu salariați aflați în concediu medical fie de carantină, fie de izolare. Dacă iau în considerare să nu plătească indemnizațiile aferente acestor concedii medicale, angajatorii trebuie să știe că, din vara trecută, cuantumul amenzilor pentru cei care nu respectă regulile privind plata indemnizațiilor medicale s-a majorat. Citește articolul
Departamentul juridic are nevoie să înțeleagă regulile fiscale pentru PFA-uri pentru a se asigura că firma, sau partenerii ei PFA, respectă legea și pentru a oferi sfaturi legale corecte în legătură cu colaborările de tip PFA.
Odată „bifat” sistemul real pentru impozitare, PFA-ul care ar vrea să treacă (înapoi) la sistemul de impozitare pe baza normelor de venit va trebui să aștepte doi ani pentru a putea face acest lucru, conform regulilor fiscale. Citește articolul
Acest departament este interesat de felul în care se interpretează legile fiscale legate de achizițiile de locuințe și de riscurile legale, mai ales în situațiile în care o persoană fizică ar putea fi considerată o firmă de către Fisc, ceea ce implică respectarea unor reguli mai stricte.
La achiziția de locuințe noi, cumpărătorii plătesc fie TVA de 5%, fie de 19%, în funcție de prețul cerut acestora (din care TVA-ul se exclude). Pentru a beneficia de TVA-ul mai mic, locuința trebuie să îndeplinească anumite condiții, iar prețul să fie de cel mult 450.000 de lei, însă la achiziițiile făcute începând din 2022 se mai aplică TVA redus și la locuințele puțin mai scumpe de atât, dar numai o singură dată. Iată care e situația privind TVA-ul în funcție de încadrarea într-un plafon de preț, multiplele achiziții, dar și cum stă treaba în cazul locuințelor vechi. Citește articolul
Acest departament trebuie să fie la curent cu toate amenzile aplicate și cu cazurile în care companiile au fost sancționate pentru încălcarea regulilor de protecție a datelor personale, pentru a asigura respectarea legii și a oferi consultanță juridică internă.
Aproape 70 de amenzi, cu o valoare de peste 700.000 euro, au fost aplicate în România, de la intrarea în vigoare a Regulamentului General privind Protecţia Datelor (GDPR) și până la finalul anului trecut, de către Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP). Numărul sancțiunilor cu amenzi plasează România pe locul trei în Europa, potrivit unei statistici ce vizează perioada dintre 25 mai 2018 și sfârșitul lui 2021. În acest context, reamintim cele mai importante sancțiuni aplicate angajatorilor din cauza acțiunilor propriilor salariați și cum pot fi ele evitate. Citește articolul
Trebuie să se asigure că firma respectă noile legi legate de facturarea electronică și să evite amenzi sau probleme legale, mai ales pentru produsele cu risc fiscal ridicat.
Companiile care comercializează, în relația business to business (B2B), legume, fructe, apă, alcool, haine, încălțăminte, nisip, pietriș și clădiri noi vor transmite facturile aferente prin sistemul e-Factura, reiese dintr-un ordin oficializat azi de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Concret, folosirea sistemului de stat pentru facturarea electronică în relația B2B va fi posibilă opțional de la 1 aprilie 2022 și apoi obligatoriu de la 1 iulie 2022. Citește articolul
Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate legile și regulile fiscale privind impozitele pe clădiri, pentru a evita amenzi sau alte probleme legale.
Pentru a nu risca perceperea unor impozite mult mai mari, persoanele care dețin clădiri nerezidențiale și firmele care dețin clădiri ar trebui să facă, o dată la cinci ani, o evaluare a acestora, iar rapoartele să fie depuse apoi la organul fiscal până la primul termen de plată pe anul respectiv. Termenul de cinci ani se aplică însă de puțină vreme, de când s-a modificat Codul fiscal și a fost înlocuit raportul la trei ani. Conform specialiștilor, cei care au rapoarte mai vechi de anul 2018 ar trebui să le pregătească pe cele noi până la 31 martie anul acesta. Citește articolul
Acest departament este interesat pentru că trebuie să înțeleagă noile reguli legale privind purtarea măștilor, să se asigure că firma respectă legea și să evite eventualele amenzi.
Portul măștii de protecție rămâne obligatoriu în toate spațiile publice închise și deschise, însă, începând din 8 ianuarie 2022, sunt acceptate doar măștile chirurgicale sau cele de tip FFP2 („filtering facepiece”, în engleză), conform unui ordin comun recent al ministerelor Sănătății (MS) și Afacerilor Interne (MAI). Astfel, măștile confecționate din material textil și/sau plastic sunt considerate neconforme de-acum în colo și nu mai pot fi purtate în public. Citește articolul
Se asigură că toate acțiunile disciplinare sunt în concordanță cu legile în vigoare și cu regulile interne, pentru a evita procesele, amenzile și alte probleme legale.
Multe aspecte ce țin de cercetările disciplinare pot pune probleme ulterior angajatorului dacă angajatul sancționat se duce în instanță. Când vorbim de procedurile disciplinare ne dăm seama și de importanța existenței unui regulament intern la nivelul angajatorului, dacă ne referim la firmele cu puțini angajați, pe care legiuitorul le-a scutit de obligația de a-l avea. Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă noile legi și reguli legate de carantină pentru a se asigura că firma respectă toate cerințele legale și pentru a actualiza procedurile interne conform acestora.
Comitetul Naţional Pentru Situații de Urgență (CNSU) a stabilit, printr-o hotărâre publicată vineri în Monitorul Oficial, ca perioada de carantină la intrarea în țară din țări cu risc epidemiologic să se scurteze. Astfel, persoanele vaccinate împotriva COVID-19 sau cele trecute prin boală vor sta doar cinci zile în carantină, în timp ce persoanele care nu s-au vaccinat și nici n-au trecut prin boală vor sta în carantină zece zile. Aceleași perioade de carantină sunt valabile și pentru cei ce au intrat în contact cu persoane bolnave de COVID-19. Citește articolul