avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 875 soluții astăzi
Acasă Departament: Managementul Riscului & Control Intern

Departament: Managementul Riscului & Control Intern

ACCES PREMIUM

Contribuția la fondul de handicap: Clarificări pentru angajatori în privința numărului de angajați și depășirii pragului legal

Identifică și previne problemele care pot apărea în companie, cum ar fi amenzile sau nerespectarea legilor, ajutând la evitarea riscurilor financiare și legale.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
16 Iulie 2025 | 13210 | Timp de citire: 3 min.

Legea obligă angajatorii cu minimum 50 de salariați să aibă în personal cel puțin 4% persoane cu handicap. În caz contrar, aceștia trebuie să plătească o contribuție lunară către stat sau să combine plata parțială cu achiziții de la unități protejate. Un aspect important privește calculul pragului de 50 de angajați, care se face proporțional cu timpul de lucru - salariații cu timp parțial sunt luați în calcul fracționat, iar cei cu contracte suspendate nu sunt incluși. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Munca de sezon - între oportunitate și capcană. Ce trebuie să știm înainte de „a bate palma”?

Acest departament este interesat de identificarea și prevenirea riscurilor majore pentru companie, cum ar fi amenzi mari, răspundere penală sau daune de imagine cauzate de nerespectarea legislației muncii.

Dan Năstase în Salarizare, taxare & relația cu statul
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
16 Iulie 2025 | 1067 | Timp de citire: 3 min.

Vara și-a intrat în drepturi, iar odată cu ea, o întreagă economie a prins viață. Terasele s-au umplut, stațiunile de pe litoral și de la munte freamătă de activitate, iar câmpurile agricole așteaptă să fie culese. În spatele acestei efervescențe se află mii de raporturi de muncă cu caracter temporar, sezonier. Pentru angajatori, poate fi o gură de oxigen necesară pentru a face față unui vârf de activitate, în timp ce pentru lucrători – studenți, elevi sau persoane în căutarea unui venit suplimentar – este o oportunitate. Însă tocmai această natură temporară și presiunea momentului pot transforma oportunitatea într-o capcană. În grabă, se omit formalități, se acceptă „înțelegeri verbale” și se ignoră drepturi și obligații fundamentale. Rezultatul? Conflicte, muncă nedeclarată și experiențe neplăcute care pătează imaginea unui întreg sector. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Speță din controalele ANAF

O firmă prinsă că storna facturi fără a returna banii aferenți a trebuit să achite sume suplimentare pentru TVA și impozit pe profit

Ajută la identificarea riscurilor financiare și operaționale legate de modul în care sunt gestionate documentele contabile și tranzacțiile, pentru a implementa verificări interne și a preveni pierderile.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
15 Iulie 2025 | 22404 | Timp de citire: 1 min.

În momentul în care o factură este stornată, suma încasată în baza acesteia trebuie restituită clientului. Cu toate acestea, o firmă verificată de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) proceda altfel - storna facturile, dar păstra banii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Sedii fixe și permanente: Sfaturi de la trei specialiste pentru a reduce riscurile în caz de controale ale ANAF

Articolul vorbește despre identificarea și gestionarea riscurilor fiscale, despre demersuri proactive și despre obținerea de certitudine fiscală preventivă, aspecte centrale în prevenirea și controlul riscurilor operaționale și financiare.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
15 Iulie 2025 | 2041 | Timp de citire: 4 min.

Pentru a reduce cât mai mult riscurile stabilirii de sedii fixe și permanente în urma controalelor Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), specialistele de la Viboal FindEx au venit recent cu o serie de sfaturi pentru companii. Citește articolul

ACCES GRATUIT

IGPR: Toate restricțiile medicale ale șoferilor trebuie să se regăsească în permisul de conducere

Aceste informații ajută la identificarea riscurilor legate de șoferii companiei (cum ar fi lipsa aptitudinii medicale sau a adaptărilor necesare) și la stabilirea măsurilor pentru a le controla, reducând riscul de incidente sau amenzi.

avocatnet.ro în Ghid auto
15 Iulie 2025 | 1 | 36182 | Timp de citire: 2 min.

Atât restricțiile medicale, cât și adaptările obligatorii ale autovehiculelor ori aspectele administrative trebuie înscrise într-o rubrică specială a permisului de conducere, potrivit unor coduri armonizate la nivelul Uniunii Europene (UE), după cum subliniază Inspectoratul General al Poliției Române (IGPR) într-un răspuns recent la o solicitare făcută de redacția noastră. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Imobile din clădiri foarte vechi, fără expertiză tehnică, prezentate adesea ca investiții: cumpărătorii ar trebui să manifeste prudență. Iată de ce

Acest departament este interesat pentru că articolul identifică diverse riscuri, cum ar fi cele structurale, legale și financiare, asociate cu proprietățile imobiliare, ajutând compania să le evalueze și să le prevină.

Cristina Iacob în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
15 Iulie 2025 | 2699 | Timp de citire: 5 min.

În ultima perioadă, în mediul online au început să apară numeroase recomandări din partea unor agenți imobiliari care încurajează achiziționarea de apartamente aflate în clădiri neexpertizate sau încadrate în clase de risc seismic Rs II ori Rs III, promovând ideea că acestea ar reprezenta o „investiție” bună. Principalul argument: amplasarea imobilelor în zone centrale sau considerate de interes, care ar garanta o bună valorificare ulterioară, prin închiriere sau revânzare. Totuși, astfel de afirmații ignoră cadrul legal în vigoare și riscurile pe care le implică o astfel de achiziție. Citește articolul

ACCES PREMIUM

SAF-T: În ce condiții se pot depune rectificative la declarația 406

Acest departament evaluează și gestionează riscurile cu care se confruntă firma. Nerespectarea corectă a cerințelor SAF-T poate duce la amenzi sau verificări fiscale, reprezentând un risc financiar. Ei trebuie să se asigure că există procese interne bune pentru a evita greșelile și a minimiza aceste riscuri legate de conformitatea fiscală.

Orlando Surugiu-Pânzaru în Contabil și fiscal
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
15 Iulie 2025 | 10957 | Timp de citire: 2 min.

Regulile pentru rectificarea datelor transmise prin declarația SAF-T (formularul 406) sunt destul de simple. În esență, prima declarație depusă pentru o anumită perioadă este considerată declarație inițială, în timp ce orice altă declarație depusă ulterior pentru aceeași perioadă este considerată rectificativă. Atunci când se fac corecturi la declarațiile SAF-T trimise la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), trebuie retrimise toate informațiile, nu doar cele corectate. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Impactul potențial al raportărilor ESG asupra conformității cu cerințele în materie de SSM

Raportările ESG ajută la identificarea și gestionarea riscurilor legate de mediu, aspecte sociale (inclusiv siguranța angajaților) și guvernanță, informații vitale pentru controlul intern al companiei.

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
15 Iulie 2025 | 756 | Timp de citire: 3 min.

Raportările ESG reprezintă o oportunitate importantă pentru mediul de afaceri de a-și consolida reputația și performanța privind condițiile de muncă. Cu toate acestea, beneficiile reale ale acestor raportări vor depinde în mod crucial de modul în care companiile aleg să integreze aceste practici în activitățile lor zilnice, evitând abordările superficiale și formaliste și concentrându-se pe schimbări substanțiale și durabile. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Propunere legislativă: instituirea unui sistem naţional unic de evidenţă, organizare şi monitorizare a serviciilor publice

Acest departament trebuie să evalueze ce riscuri pot apărea pentru firmă din cauza noilor reguli de digitalizare, cum ar fi posibile amenzi sau probleme în relația cu autoritățile, și să propună soluții.

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
14 Iulie 2025 | 786 | Timp de citire: 2 min.

O propunere legislativă, vizând digitalizarea serviciilor publice, a fost recent depusă la Senat, iar documentul vizează digitalizarea serviciilor publice. Propunerea legislativă are ca scop crearea unui Catalog Național al Serviciilor Publice (CNSP), o platformă digitală unică pentru cetățeni, menită să elimine birocrația excesivă și să crească calitatea și transparența serviciilor publice, în contextul în care inițiatorii recunosc că evoluția acestui domeniu este marcată de lipsă de transparență, eficiență a interacțiunilor și fragmentare a serviciilor digitale. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Reges-Online: Rolul împuternicitului în cazul angajatorilor din domeniul public

Articolul prezintă riscuri legate de neconformitatea cu noile cerințe de înregistrare a angajaților (ex: respingerea accesului din lipsa semnăturii digitale) și contribuie la stabilirea unor controale interne eficiente pentru a asigura corectitudinea și legalitatea operațiunilor.

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
14 Iulie 2025 | 6688 | Timp de citire: 2 min.

Reges-Online trebuie folosit și de instituţii și autorităţi publice care angajează personal în baza unui contract individual de muncă. În majoritatea cazurilor, accesul la registru se va face printr-un împuternicit, numit prin decizie sau ordin al conducătorului instituției/autorității. Citește articolul