Acest departament este responsabil cu identificarea, evaluarea și gestionarea riscurilor care pot afecta compania. Articolul subliniază riscurile financiare semnificative (amenzi foarte mari) și riscurile de imagine asociate cu nerespectarea legilor privind arderea vegetației, ajutând la implementarea unor controale interne eficiente pentru a le preveni.
Folosirea focului pentru curățarea terenurilor de resturi vegetale este interzisă, potrivit legislației privind protecția mediului, iar încălcarea acestei interdicții poate aduce deținătorilor acestor terenuri amenzi de până la 15.000 de lei, în cazul persoanelor fizice, și de până la 100.000 de lei, în cazul celor juridice. Autoritățile atrag atenția că, în contextul temperaturilor ridicate înregistrate în ultima perioadă, în doar câteva zile au fost înregistrate, la nivel național, sute de incendii, fiind afectate mii de hectare de teren. Citește articolul
Departamentul de Management al Riscului trebuie să știe cum se desfășoară inspecțiile fiscale și ce situații pot duce la suspendarea sau reluarea lor, pentru a identifica și a reduce riscurile financiare și operaționale ale companiei legate de conformitatea fiscală.
Suspendarea, reverificarea și refacerea sunt acțiuni care pot să intervină uneori în contextul unei inspecții fiscale, așa cum stabilește legislația procedural-fiscală. Astfel, prezentăm astăzi principalele aspecte care trebuie reținute de contribuabili despre aceste trei acțiuni. Citește articolul
Departamentul de Managementul Riscului este interesat de riscurile economice și legislative generate de sistemul pensiilor speciale, cum ar fi instabilitatea legislativă sau impactul asupra fondurilor europene, care pot influența mediul de afaceri.
Reforma pensiilor speciale, temă recurentă și sensibilă din punct de vedere social, a revenit recent în centrul atenției, de această data cu o urgență reînnoită. Imperativele momentului țin de presiunea deficitului bugetar și de condiționalitățile impuse prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). În acest context, avocatnet.ro a inițiat o serie de dialoguri, solicitând puncte de vedere ale unor specialiști și actori direct implicați, cu intenția de a explora alternative viabile la sistemul actual, care să fie nu doar sustenabile din punct de vedere economic și acceptabile social, ci și capabile să depășească diversele obstacole juridice și testul de constituționalitate. Citește articolul
Articolul evidențiază cum nerespectarea procedurilor interne și lipsa de imparțialitate pot crea riscuri semnificative pentru companie, inclusiv pierderi financiare și de reputație, și cum pot fi îmbunătățite controalele interne.
Ce se întâmplă atunci când liniile dintre relația personală și cea profesională se estompează, iar conflictul personal degenerează într-un conflict de muncă? Conflictul personal dintre un angajat și administratorul societății angajatoare, foști parteneri civili, a degenerat într-o concediere disciplinară pentru presupuse absențe nemotivate. Instanța sesizată de fostul angajat a anulat concedierea, reafirmând astfel că prerogativa disciplinară nu poate fi folosită pentru reglarea conturilor personale. Citește articolul
Rolul principal al acestui departament este să identifice și să gestioneze riscurile la care este expusă compania, inclusiv riscurile legale și financiare, cum ar fi spălarea banilor, și să stabilească controale pentru a le preveni.
Firmele de consultanță și management nu trebuie să se mulțumească doar cu măsuri pe termen scurt pentru identificarea și contracararea riscurilor de spălare a banilor la care sunt expuse, ci prevenirea spălării banilor trebuie să fie strâns legată, pe termen lung, de activitățile economice. Conform unui raport recent al Oficiului Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor (ONPCSB), acest domeniu de activitate este foarte expus la riscuri. Citește articolul
Deoarece schimbările în procesul de obținere a licențelor și întârzierile menționate pot crea riscuri operaționale sau de conformitate, iar acest departament trebuie să le identifice și să le gestioneze.
Acum trei ani, Guvernul a promis - atât mediului de afaceri român, cât și străinilor interesați să investească în România - un sistem de licențiere industrială simplificat, prin care solicitanții să fie scutiți de drumurile la diversele autorități competente și să depună, prin intermediul unui ghișeu unic, un singur set de documente pentru a obține, în maximum jumătate de an, o licență industrială unică. Ordonanța care punea bazele sistemului de licență industrială unică promitea operaționalizarea platformei electronice până la finele anului trecut, iar de anul acesta trebuia să fie posibilă inclusiv obținerea unor autorizații de mediu ori de construire prin intermediul ghișeului unic. După un an de la numirea conducerii oficiului care se află în centrul noului sistem, avem publicat doar un ordin de ministru care mai pune o cărămidă la operaționalizarea acestui sistem. Termenele asumate de Guvernul Ciolacu au fost toate depășite, iar perspectiva utilizării ghișeului unic nu pare să fie foarte aproape. Citește articolul
Departamentul de Managementul Riscului analizează pericolele și riscurile noi, inclusiv cele legale (amenzi, interdicții de acces) și operaționale, care pot apărea din cauza unor noi reglementări legate de interacțiunea cu fauna sălbatică, pentru a ajuta compania să se protejeze.
Hrănirea, apropierea intenționată, ademenirea sau filmarea urșilor bruni aflați în libertate, precum și publicarea acestor interacțiuni în spațiul public ar putea deveni contravenții sancționate sever, potrivit unui proiect de lege depus recent la Senat. Inițiativa propune, pe lângă amenzi usturătoare, și noi obligații pentru autorități în scopul prevenirii incidentelor cu fauna sălbatică. Citește articolul
Pentru a identifica și evalua riscurile noi, foarte serioase, legate de controalele fiscale și pentru a pune la punct proceduri interne care să le reducă, astfel încât firma și oamenii să nu aibă probleme legale.
Apariția somației printre documentele pe care poate să le trimită Direcția generală antifraudă fiscală (DGAF), din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), a stârnit tot felul de reacții în spațiul public. Pe de o parte, avem păreri pozitive, această măsură fiind văzută ca o responsabilizare a contribuabililor, iar, pe de altă parte, avem păreri negative, subliniindu-se că măsura poate avea efecte nedorite. Citește articolul
Un control fiscal reprezintă un risc important pentru companie. Acest departament folosește informațiile din articol pentru a evalua posibilele probleme și a se asigura că există măsuri interne pentru a le preveni sau a le gestiona eficient.
Inspecția fiscală, poate cel mai cunoscut tip de control prevăzut de Codul de procedură fiscală, se derulează în practică în conformitate cu anumite reguli. În articolul nostru de astăzi prezentăm succint care sunt aceste reguli privind derularea verificărilor. Citește articolul
Acest departament analizează potențialele probleme și pierderi financiare ale companiei. Situația în care se plătesc bani în avans unui angajat care pleacă și apoi aceștia trebuie recuperați reprezintă un risc, iar cunoașterea procedurilor ajută la prevenirea sau gestionarea unor astfel de situații.
Acordarea concediului de odihnă (CO) este o practică firească în relațiile de muncă. Însă, atunci când salariatul părăsește firma înainte de a dobândi efectiv dreptul la toate zilele libere acordate, angajatorul se află în situația de a trebui să recupereze o sumă de bani de la angajat. Am vorbit cu un consilier juridic specializat în relații de muncă, care ne-a explicat ce soluții legale are angajatorul pentru a recupera sumele plătite în plus și care este procedura corectă, în acord cu Codul muncii. Citește articolul