avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 909 soluții astăzi
Acasă Departament: Managementul Riscului & Control Intern

Departament: Managementul Riscului & Control Intern

ACCES PREMIUM

Sănătatea la locul de muncă, între indemnizații de medical reduse și drepturi ignorate

Acest departament este interesat de identificarea și gestionarea riscurilor la care este expusă compania, inclusiv riscurile legate de sănătatea angajaților, de productivitate redusă, de posibilele accidente sau de consecințele legale și de imagine dacă angajații lucrează bolnavi.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
8 August 2025 | 1 | 1079 | Timp de citire: 6 min.

Recentele discuții și modificări legislative privind cuantumul indemnizației pentru incapacitate temporară de muncă au încins spiritele și au generat, pe bună dreptate, îngrijorare. Dincolo de impactul financiar imediat asupra lucrătorului aflat în suferință, această măsură ar trebui să acționeze ca un semnal de alarmă și să ne oblige să privim dincolo de efect, direct către cauză. De ce ajungem în situația de a avea nevoie de concediu medical (lăsând deoparte situațiile asupra cărora nu avem control)? Și, mai ales, în ce măsură afecțiunile noastre sunt legate direct de locul de muncă? Citește articolul

ACCES GRATUIT
Proiect de HG

MDLPA introduce criteriile pe baza cărora se va stabili procentul de majorare salarială, care poate fi între 5% și 40%, pentru personalul bugetar ce gestionează fonduri europene

Acest departament ajută la identificarea și gestionarea riscurilor. Înțelegerea condițiilor în care angajații primesc majorări salariale pe baza progresului în proiecte îi ajută să evalueze riscurile financiare și operaționale legate de succesul proiectelor și să asigure un control bun al modului în care se realizează lucrurile.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
7 August 2025 | 9486 | Timp de citire: 2 min.

Prin legea recentă ce a venit cu mai multe măsuri destinate micșorării deficitului bugetar s-a stabilit și reducerea majorărilor salariale destinate angajaților de la stat ce gestionează fonduri europene. Astfel, majorarea este acum de până la 40% din salariul de bază (față de 50%, cât era înainte), iar, în acest context, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației (MDLPA) vrea să stabilească acum, printr-un proiect de hotărâre aflat în dezbatere publică, criteriile în baza cărora se stabilește procentul de majorare a salariului. Citește articolul

ACCES PREMIUM

TVA: 13 exemple de operațiuni și cum trebuie aplicate cotele de taxă în perioada actuală de tranziție

Acest departament analizează și gestionează posibilele riscuri la care este expusă firma, iar aplicarea incorectă a TVA-ului poate duce la amenzi, pierderi financiare și probleme de reputație, pe care trebuie să le prevină.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
7 August 2025 | 4670 | Timp de citire: 3 min.

Deoarece din august 2025 avem mai multe modificări importante legate de cotele de TVA, este foarte important pentru firme, PFA-uri și profesioniști să identifice în mod corect cotele pe care trebuie să le aplice operațiunilor în perioada actuală de tranziție. În acest sens, prezentăm astăzi câteva exemple ilustrative. Citește articolul

ACCES PREMIUM

TVA: Firmele care deduc cheltuieli în interesul personal al asociaților sau acționarilor, în colimatorul ANAF. Cei care nu-și schimbă practicile riscă să fie controlați în curând

Acest departament identifică pericolele pentru companie. Controalele ANAF și amenzile mari pentru deduceri incorecte reprezintă un risc important pe care ei trebuie să-l prevină și să-l gestioneze.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
7 August 2025 | 9317 | Timp de citire: 3 min.

O practică destul de veche printre firme, la capitolul TVA, dar și la capitolul impozit pe profit, deducerea cheltuielilor făcute în interesul personal al asociaților sau acționarilor pare să urce pe lista problemelor majore pe care Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) vrea să le adreseze în prezent. Citește articolul

ACCES PREMIUM

De ce este importantă verificarea integrității atunci când vrei să-ți faci noi parteneri de business

Rolul principal al acestui departament este să identifice, să evalueze și să gestioneze toate tipurile de riscuri cu care se confruntă compania. Articolul explică exact cum analiza de integritate ajută la prevenirea riscurilor legate de partenerii de afaceri, cum ar fi frauda sau corupția.

Deloitte România în Aspecte juridice
7 August 2025 | 451 | Timp de citire: 4 min.

Intrarea într-un parteneriat de business nu este niciodată doar o formalitate, ci o decizie importantă, care poate fie să ajute o companie să crească, fie să genereze probleme majore. Un parteneriat potrivit poate sprijini compania în atingerea obiectivelor de creștere și în obținerea unor avantaje strategice, în timp ce o alianță greșită poate expune organizația la pierderi financiare semnificative, daune de imagine și riscuri de natură juridică. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Analiză Pentru activitățile HoReCa, menținerea pe o cotă redusă de TVA poate fi doar temporară. Lucrurile se pot schimba radical în toamnă

Articolul avertizează asupra riscurilor semnificative, inclusiv închiderea afacerilor și un posibil colaps al industriei, informații vitale pentru identificarea, evaluarea și gestionarea riscurilor la nivel de companie.

Alexandru Boiciuc în Taxe și impozite
Redactor-șef, avocatnet.ro
7 August 2025 | 503 | Timp de citire: 3 min.

Activităților din domeniul HoReCa li se aplică în continuare o cotă redusă de TVA, creșterea fiind de doar 2%, începând din august 2025. Potrivit Guvernului, măsura este urmărită cu atenție și în toamnă urmează o nouă analiză, pentru a vedea dacă se impune o trecere la cota standard de TVA. Însă chiar și cu o creștere mică de TVA, unii reprezentanți ai acestui domeniu spun că lucrurile ar putea lua o turnură nedorită. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Legislația europeană privind libertatea mass-media va intra în vigoare mâine

Acest departament este interesat de riscurile legale și de reputație care pot apărea din nerespectarea noilor reglementări privind mass-media, precum și de asigurarea unei guvernanțe corporative corecte în relația cu publicitatea și proprietatea media.

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
7 August 2025 | 453 | Timp de citire: 3 min.

Regulamentul european privind libertatea mass-mediei, aplicabil integral din 8 august 2025, stabilește reguli comune la nivelul UE pentru protejarea independenței editoriale, confidențialitatea surselor jurnalistice și funcționarea independentă a serviciilor media. Acesta include garanții împotriva utilizării programelor spion împotriva jurnaliștilor, norme privind proprietatea media și alocarea publicității de stat. Măsura face parte dintr-un pachet legislativ mai amplu care include protecția împotriva acțiunilor abuzive în justiție și este susținut de fonduri europene pentru consolidarea libertății presei. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Subsolul (ne)demnității în muncă. Când scuza „nu sunt bani” inundă securitatea și sănătatea la locul de muncă

Să identifice și să gestioneze pericolele care pot afecta firma, cum ar fi riscurile legale, de sănătate pentru angajați sau de imagine publică, cauzate de condițiile precare de muncă.

Dan Năstase în Editorial
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
7 August 2025 | 1 | 1685 | Timp de citire: 4 min.

O imagine valorează cât o mie de cuvinte, spune o veche zicală, iar imaginile (prezentate de Recorder) din vestiarele Spitalului Universitar din București, cel mai mare din țară, spun o poveste tristă și revoltătoare: tavane gata să cadă, pereți scorojiți și o baltă insalubră, cu gândaci, pe post de pardoseală. Acesta este spațiul în care cadrele medicale – oamenii în a căror competență și grijă ne punem viețile – sunt nevoite să se schimbe de hainele de stradă în uniforma care, teoretic, ar trebui să fie un simbol al igienei și profesionalismului. Citește articolul

ACCES PREMIUM
SSM - avantaj prin siguranță

Angajatorul, dirijorul securității în muncă. Obligațiile sale în materie de SSM: de la evaluarea riscurilor, la asigurarea echipamentelor și instruirea periodică

Acest departament este interesat de identificarea, evaluarea și reducerea riscurilor în companie, iar riscurile de accidente la muncă sunt un aspect important în acest sens.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
7 August 2025 | 1 | 3156 | Timp de citire: 5 min.

Legea SSM impune angajatorului o obligație de rezultat, nu doar de diligență, în ceea ce privește asigurarea securității și sănătății lucrătorilor, răspunderea sa fiind inalienabilă chiar și când apelează la servicii externe. Citește articolul

ACCES GRATUIT

RAR: Șoferii pot verifica online, pe site-ul autorității, dacă mașinile lor sunt vizate de campanii de rechemare

Evaluează și gestionează riscurile legate de siguranța mașinilor din flota companiei sau a produselor conexe, pentru a preveni probleme grave sau costuri neașteptate.

Cristina Iacob în Ghid auto
Redactor, avocatnet.ro
6 August 2025 | 1 | 33328 | Timp de citire: 2 min.

Registrul Auto Român (RAR) a lansat pe site-ul propriu o secțiune dedicată campaniilor de rechemare, prin care șoferii pot verifica rapid dacă mașina lor este vizată de astfel de acțiuni inițiate de producători. Noua funcționalitate trimite utilizatorii direct către paginile oficiale ale reprezentanților din România ai mărcilor auto, unde, în funcție de producător, verificarea se poate face online sau prin contactarea unui service autorizat. Citește articolul