avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 766 soluții astăzi

Reges-Online: Operațiuni esențiale și situații speciale. Ghid practic pentru o gestionare corectă și eficientă a registrului. Vezi agenda evenimentului și participă →

Acasă Departament: Managementul Riscului & Control Intern

Departament: Managementul Riscului & Control Intern

ACCES GRATUIT

UPDATE E oficial: Va fi posibilă finanțarea mai multor tipuri de investiții din zona montană

Pentru a evalua ce riscuri pot apărea atunci când compania aplică sau primește aceste fonduri (ex: neîndeplinirea condițiilor) și pentru a pune la punct măsuri interne care să asigure că totul se desfășoară corect și conform regulilor.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
19 Octombrie 2022 | 1761 | Timp de citire: 3 min.

O parte dintre investițiile ce vizează zona montană vor putea primi finanțări de la stat în acest an, potrivit unor hotărâri publicate marți în Monitorul oficial. Mai exact, este vorba despre investiții în zona montană pentru înființarea stânelor, centrelor de colectare și prelucrare a laptelui sau centrelor de colectare și prelucrare a fructelor de pădure, ciupercilor ori a plantelor medicinale şi aromatice. Finanțările se vor putea cere doar după ce se va oficializa câte un ghid pentru fiecare program în parte. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Revista presei

Fost ministru al Energiei: Dezvoltarea rețelei de gaze la sate ar fi „cea mai mare greșeală strategică a României”. Care e explicația

Articolul abordează riscuri strategice (dependența de importuri de energie, alegeri de investiții pe termen lung) și riscuri financiare (fluctuațiile ROBOR), care necesită monitorizare și planuri de gestionare a riscurilor.

avocatnet.ro în Știri & Revista presei
19 Octombrie 2022 | 813 | Timp de citire: 2 min.

Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Două elemente care nu vor mai trebui cuprinse în contractele de muncă

Acest departament monitorizează conformitatea companiei cu reglementările pentru a evita sancțiunile sau problemele legale. Modificările legislative privind contractele de muncă reprezintă un risc de neconformitate pe care trebuie să-l gestioneze.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
18 Octombrie 2022 | 4647 | Timp de citire: 3 min.

Mențiunile privind folosirea semnăturii electronice în relațiile de muncă și indicarea contractului colectiv de muncă aplicabil nu vor mai trebui să se regăsească în cuprinsul contractelor de muncă. Vorbim însă de eliminarea unor mențiuni, iar nu de diminuarea importanței acestor aspecte în relațiile de muncă ori de nerespectarea unor obligații de către angajatori. Citește articolul

ACCES PREMIUM

e-Factura: Cum trebuie comunicate, între firme, facturile pentru produse riscante, conform ANAF

Acest departament evaluează și gestionează riscurile financiare și fiscale ale companiei, iar noul sistem e-Factura, mai ales pentru produsele cu risc fiscal, este un instrument important de control care trebuie înțeles pentru a preveni posibile probleme sau erori.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
18 Octombrie 2022 | 2245 | Timp de citire: 2 min.

Comunicarea între firme a facturilor pentru vânzarea de produse riscante trebuie să se facă în funcție de cine este înregistrat sau nu în sistemul e-Factura, așa cum reiese dintr-un ghid publicat recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul

ACCES PREMIUM

SAF-T: Pentru nedepunerea D406, inspectorii fiscali evită amendarea din prima, zice șeful ANAF

Acest departament trebuie să știe despre riscurile la care se expune firma, inclusiv cele legate de nerespectarea obligațiilor legale și fiscale, cum ar fi depunerea la timp a declarațiilor, pentru a preveni problemele.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
18 Octombrie 2022 | 2713 | Timp de citire: 2 min.

Din august 2022, inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) pot să aplice amenzi, cel puțin teoretic, pentru marii contribuabili vechi care nu-și depun la termen declarația 406 cu fișierul SAF-T. Însă, conform șefului ANAF, inspectorii evită să dea din start amenzi, ci întâi aduc aminte despre îndeplinirea obligației și apoi dau avertismente. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Șeful ANAF: Vom renunța la multe dintre declarațiile actuale abia după ce se finalizează digitalizarea Fiscului

Perioada de tranziție cu declarații suprapuse și noi sisteme digitale poate aduce riscuri de erori sau nerespectarea regulilor. Acest departament este interesat să înțeleagă aceste schimbări pentru a evalua și gestiona riscurile legate de raportarea fiscală și pentru a se asigura că există un bun control intern.

Alexandru Boiciuc în Taxe și impozite
Redactor-șef, avocatnet.ro
18 Octombrie 2022 | 1885 | Timp de citire: 2 min.

Amplul proces de digitalizare prin care trece, de ceva timp, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) va duce, în viitorul apropiat, la dispariția mai multor formulare pe care contribuabilii trebuie să le depună periodic în prezent. Conform șefului ANAF, cam în doi ani de zile vom putea avea discuții concrete pentru reducerea obligațiilor declarative ale firmelor și persoanelor fizice. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Ce-i de făcut, pas cu pas, pentru a putea completa electronic o constatare amiabilă

Este important pentru a identifica și a reduce riscurile legate de accidente rutiere, mai ales dacă firma are o flotă de mașini, și pentru a avea o evidență clară a incidentelor, contribuind la controlul intern.

Dragoș Niculescu în Ghid auto
Redactor coordonator, avocatnet.ro
18 Octombrie 2022 | 5881 | Timp de citire: 2 min.

De la jumătatea acestei luni, formularul de constatare amiabilă, ce poate fi folosit în cazul accidentelor auto în care sunt implicate cel mult două mașini și din care rezultă doar prejudicii materiale, poate fi completat și electronic, nu doar pe hârtie, ca până de curând. Completarea electronică a constatării amiabile se face prin intermediul unei aplicații gratuite de mobil, numită Amiabila. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Dreptul de a cere trecerea pe un post mai favorabil: interpretarea abuzivă poate duce, în final, la o limitare pentru angajat

Acest departament este interesat de riscurile potențiale legate de nerespectarea noilor prevederi legale privind dreptul angajaților de a solicita un alt post, pentru a implementa controale interne și a preveni eventualele litigii sau sancțiuni.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
18 Octombrie 2022 | 6186 | Timp de citire: 5 min.

Un nou drept al angajatului care nu mai e în perioada de probă apare din 22 octombrie în Codul muncii: acela de a solicita trecerea pe un post vacant care îi asigură condiții de muncă mai favorabile. Desigur, cu o condiție: să fie de măcar șase luni în companie. De acest drept avem atașată și o obligație corelativă a angajatorului - aceea de a-i răspunde motivat angajatului care a făcut o atare solicitare. De modul cum ne uităm la această prevedere depinde foarte mult dacă percepem aici și o limitare a dreptului la muncă al angajatului - sau nu. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Măsură oficială

UPDATE Prevenirea spălării banilor: Controalele ONPCSB la companii urmează să se înmulțească din 2023

Acest departament evaluează și gestionează riscurile cu care se confruntă firma. Riscurile de spălare a banilor și amenințarea cu amenzi uriașe sunt cruciale, iar acest departament trebuie să se asigure că există controale interne eficiente pentru a le preveni.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
18 Octombrie 2022 | 3238 | Timp de citire: 3 min.

Numărul de controale pe care le poate desfășura Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor (ONPCSB) la companiile care au obligații legale în domeniul prevenirii spălării banilor urmează să crească din 2023, potrivit unui act normativ oficializat azi de Guvern. Asta deoarece Oficiul va căpăta o suplimentare de 30 de posturi. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Inspecții fiscale: Greșeli de evitat privind certificatele de rezidență fiscală puse la dispoziție de furnizori străini

Acest departament identifică și reduce riscurile financiare care pot apărea din greșeli la plata taxelor pentru tranzacțiile internaționale, asigurându-se că există proceduri clare pentru a preveni problemele.

Andreea Florian în Contabil și fiscal
Consultant fiscal,
18 Octombrie 2022 | 4955 | Timp de citire: 5 min.

Disponibilitatea certificatelor de rezidență fiscală este unul dintre aspectele verificate fără excepție în cadrul inspecțiilor fiscale pe problematica impozitelor cu reținere la sursă pentru veniturile obținute din România de nerezidenți. Citește articolul