Reges-Online: Operațiuni esențiale și situații speciale. Ghid practic pentru o gestionare corectă și eficientă a registrului. Vezi agenda evenimentului și participă →
Departamentul de management al riscului trebuie să evalueze riscurile legate de noile obligații de raportare, cum ar fi amenzile pentru nerespectarea legii, posibilele probleme legate de protecția datelor clienților sau riscul de controale fiscale intensificate.
În curând, informațiile legate de livrările de colete cu plata în sistem ramburs, trimise de comercianții online către clienți, vor ajunge lunar la Fisc. Și vor include și datele persoanelor fizice care primesc acele colete. În acest context, persoanele fizice trebuie să știe că vor cere degeaba Fiscului să le fie șterse datele, pentru că dreptul de a fi uitat, din Regulamentul general privind protecția datelor (GDPR), nu se aplică în această situație. Citește articolul
Acest departament trebuie să identifice și să minimizeze riscurile financiare și operaționale. Clarificarea modului de depunere a declarațiilor fiscale reduce riscul de erori sau de nerespectare a legii, care ar putea duce la penalități.
Din 2023, impozitul pe veniturile microîntreprinderii va deveni opțional pentru companiile care au afaceri de până la 500.000 de euro. Însă chiar această opționalitate dădea bătăi de cap în practică, pentru că era neclar dacă asta înseamnă că va trebui depusă anual o declarație privind aplicarea regimului micro sau că o singură depunere va fi de ajuns. Astfel, într-un răspuns furnizat la cererea avocatnet.ro, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a clarificat că va fi de ajuns o singură optare pentru regim. Citește articolul
Nerespectarea noilor reguli privind transparența bonusurilor poate duce la riscuri semnificative pentru companie, cum ar fi litigii cu angajații, amenzi sau o reputație afectată. Acest departament este interesat să identifice aceste riscuri și să stabilească măsuri de control intern pentru a asigura conformitatea și a evita consecințele negative.
Odată cu modificările aduse Codului muncii, orice angajator are obligația de a informa candidatul înainte de angajare despre bonusurile care se acordă, dacă ele sunt stabilite, dar și să le menționeze în contractul individual de muncă (CIM). La baza unei informări valide ar trebui să stea o serie de criterii transparente de acordare și, deși pentru neîmplinirea acestei obligații nu este prevăzută o sancțiune pentru angajator, salariatul va putea să ceară prejudicii în instanță, dacă poate dovedi că la baza deciziei de angajare a stat respectivul bonus și a suferit daune în lipsa lui. Citește articolul
Acest departament evaluează pericolele financiare pentru firmă. Informațiile despre schimbările în penalitățile fiscale, chiar și cele propuse, îi ajută să înțeleagă riscurile financiare legate de taxe și să propună metode de a le preveni.
Printre modificările procedural-fiscale propuse recent de Ministerul Finanțelor, printr-un proiect de OUG, se numără și reducerea penalității de nedeclarare numai cu 25%, față de 75% în prezent, pentru companiile care accesează eșalonarea la plată. Conform specialiștilor, schimbarea ar fi de rău augur pentru contribuabilii care contestă în instanță deciziile de impunere. Citește articolul
Acest departament este interesat pentru că articolul vorbește despre controale fiscale mai multe și despre cum ANAF va folosi datele pentru a identifica riscurile. Ei trebuie să evalueze și să gestioneze riscurile companiei pentru a evita problemele cu Fiscul și să se asigure că totul este corect intern.
Pe fondul digitalizării relației dintre contribuabili și Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), specialiștii estimează că vor exista din ce în ce mai multe controale fiscale în următorii trei-patru ani. Practic, din moment ce ANAF adună o cantitate uriașă de informații de la contribuabili, din diverse proiecte de digitalizare, acestea vor fi folosite pentru a identifica cu precizie sporită domeniile în care sunt probleme și contribuabilii care încearcă să evite, total sau parțial, obligațiile fiscale pe care le au. Citește articolul
Pentru a identifica și evalua riscurile financiare și operaționale legate de nerespectarea regulilor e-Transport, cum ar fi amenzile mari sau confiscarea mărfurilor, și pentru a dezvolta strategii de prevenire a acestora.
Posibilitatea autorităților de a face confiscări consistente și obligația de a declara inclusiv transporturile de bunuri riscante pentru operațiuni intracomunitare, ce se numără printre regulile sistemului e-Transport, ar putea aduce probleme în viitor, sunt de părere specialiștii NNDKP. Citește articolul
Această echipă verifică riscurile financiare și operaționale. Este interesată să se asigure că firma respectă toate regulile și condițiile programului de finanțare, pentru a evita problemele și a gestiona eficient fondurile primite.
Întreprinderile mici și mijlocii (IMM), inclusiv microîntreprinderile, vor putea accesa abia în primăvară un program nou de finanțare gestionat de Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării (MCID). Prin intermediul acestuia, IMM-urile vor putea asigura salariaților, pe banii statului, cursuri online de instruire ce țin de tehnologiile emergente. Momentan, programul nu este funcțional, pentru că trebuie pusă la punct platforma online ce va fi folosită pentru înscrieri și derularea cursurilor. Se estimează că abia în martie 2023 va fi posibil pentru IMM-uri să depună solicitări. Citește articolul
Volatilitatea prețurilor energiei, lipsa contractelor pe termen lung și dependența de piața spot reprezintă riscuri financiare și operaționale semnificative pentru companie. Acest departament trebuie să le monitorizeze și să pregătească planuri pentru a le diminua.
Piața electricității din România s-a blocat: nu se mai fac tranzacții decât de azi pe mâine, iar producția scade. Una dintre cauze este ordonanța 119 care plafonează prețurile la niveluri pe care experții le consideră nerealiste. Citește articolul
Articolul abordează două categorii de riscuri relevante: riscul operațional legat de utilizarea necorespunzătoare a serviciilor publice de urgență și riscul financiar legat de fluctuațiile cursului valutar, ambele putând afecta operațiunile și stabilitatea companiei.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
Noile legi pot crea riscuri semnificative pentru companii (amenzi, reputație proastă) dacă nu sunt respectate. Acest departament trebuie să identifice și să gestioneze aceste riscuri pentru a proteja compania.
Asociația pentru Tehnologie și Internet (ApTI) organizează un program de internship plătit pentru persoane dornice să participe la un proiect la intersecția dintre drepturile omului, tehnologie și reglementare.
Citește articolul