avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 768 soluții astăzi

Reges-Online: Operațiuni esențiale și situații speciale. Ghid practic pentru o gestionare corectă și eficientă a registrului. Vezi agenda evenimentului și participă →

Acasă Departament: Managementul Riscului & Control Intern

Departament: Managementul Riscului & Control Intern

ACCES GRATUIT
Revista presei

FMI revizuiește din nou în creștere estimările inflației din România pentru 2022 și 2023

Creșterea inflației și a ratelor dobânzilor (ROBOR) reprezintă riscuri financiare majore pentru stabilitatea și performanța companiei, care trebuie identificate, evaluate și gestionate în mod proactiv.

avocatnet.ro în Știri & Revista presei
12 Octombrie 2022 | 858 | Timp de citire: 2 min.

Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

De când și până când s-ar putea înregistra companiile în SGR și de ce contează înregistrarea înainte de aplicarea concretă a sistemului

Acest departament trebuie să evalueze riscurile legate de nerespectarea termenelor și a regulilor SGR (cum ar fi amenzi sau blocaje operaționale) și să propună măsuri de prevenire.

Simona Voiculescu în Aspecte juridice
Director Editorial, avocatnet.ro
11 Octombrie 2022 | 1750 | Timp de citire: 3 min.

Chiar dacă mai avem peste un an de așteptat până la implementarea sistemului de garanție returnare (SGR) destinat ambalajelor primare nereutilizabile, anul viitor vor trebui făcute înregistrările în SGR de către toți comercianții și producători care pun pe piață ambalaje SGR. Demersurile se vor face electronic, conform unei proceduri pe care administratorul SGR o va publica cel târziu până în februarie anul viitor, Citește articolul

ACCES PREMIUM

Proiect de OUG: Fiscul se va putea implica mai mult în procedura insolvenței

Noile puteri ale Fiscului în cazurile de insolvență introduc noi riscuri financiare și operaționale pentru companie, mai ales dacă aceasta are datorii sau colaborează cu firme aflate în dificultate. Acest departament trebuie să identifice și să estimeze aceste riscuri pentru a proteja stabilitatea firmei.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
11 Octombrie 2022 | 1436 | Timp de citire: 3 min.

Din anumite măsuri aflate în pregătire la nivelul Guvernului reiese că reprezentanții Fiscului vor putea să se implice mai mult decât în prezent în procedura insolvenței, pentru a recupera datoriile fiscale. În acest fel, autoritățile speră că vor aduna mai rapid bani la bugetul de stat. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Fermele vor putea cere până la 3,7 milioane euro pentru instalații de producere a energiei din biogaz

Acest departament trebuie să identifice și să gestioneze riscurile asociate cu proiectul, cum ar fi riscurile financiare (cofinanțarea, cheltuielile), riscurile de conformitate (îndeplinirea condițiilor de eligibilitate) și riscurile operaționale (asigurarea materiei prime, sustenabilitatea investiției).

Lucia Tozaru în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
11 Octombrie 2022 | 1880 | Timp de citire: 3 min.

Fermele mari, cooperativele agricole, parteneriatele între ferme, cu unitățile administrativ-teritoriale sau cu întreprinderi vor putea accesa, în viitorul apropiat, o schemă de finanțare cu un buget total de 20,7 milioane de euro pentru realizarea de instalații ce produc energie electrică și/sau termică din biogaz pe bază de gunoi de grajd sau alte deșeuri agricole compostabile. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Clarificare: Microîntreprinderile cu puțini angajați nu au scăpat niciodată de obligația de a ține evidența orelor de lucru

Acest departament trebuie să înțeleagă riscurile financiare și legale la care se expune firma dacă nu respectă obligația de a ține evidența orelor de muncă, pentru a preveni posibilele amenzi și probleme.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
11 Octombrie 2022 | 1932 | Timp de citire: 2 min.

Obligația de a ține evidența orelor de lucru nu a fost scoasă niciodată pentru microîntreprinderile cu puțini angajați, iar abrogarea OUG 37, pe 6 octombrie, nu a făcut să redevină obligatorii pontajele, ci doar a eliminat un document pe care firmele trebuia să-l prezinte inspectorilor în caz de control. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE În curând, vor putea fi deschise puncte secundare de lucru ale cabinetelor de medicină de familie și în aceeași localitate din mediu rural

Acest departament trebuie să înțeleagă noile reguli pentru a se asigura că firma respectă legea și că nu există riscuri legale sau financiare la deschiderea și operarea noilor puncte de lucru.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
11 Octombrie 2022 | 4689 | Timp de citire: 2 min.

Cabinetele de medicină de familie vor putea avea, în curând, puncte secundare de lucru și în aceeași localitate din mediu rural, nu doar în altă localitate, acolo unde nu există un cabinet cu această specialitate, după cum s-a stabilit în 2019. Modificarea se regăsește într-o lege care va intra în vigoare de joi, dar care necesită modificarea normelor de aplicare ale Contractului-cadru care reglementează condițiile acordării asistenței medicale pentru anii 2021-2022 pentru a putea fi operaționalizată. Citește articolul

ACCES PREMIUM

La ce se uită ITM-ul când ia în calcul reîncadrarea unui PFA în salariat

Ajută la identificarea și gestionarea riscurilor legale și financiare care pot apărea din clasificarea greșită a colaboratorilor, protejând compania de sancțiuni.

Lucia Tozaru în PFA & Profesii liberale
Redactor, avocatnet.ro
11 Octombrie 2022 | 6399 | Timp de citire: 3 min.

Pe lângă criteriile din Codul fiscal privind activitatea independentă pe care o persoană fizică autorizată (PFA) o prestează în cadrul unei firme, atunci când analizează posibilitatea reîncadrării unui PFA în salariat, inspectorii teritoriali de muncă (ITM) analizează și situațiile de fapt, subliniază specialiștii. Includerea în organigramă sau luarea PFA-ului într-un eveniment de tip teambuilding sunt doar câteva dintre exemplele date de reprezentanții PwC România. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Kurzarbeit și indemnizația pentru activitatea întreruptă a PFA-urilor vor fi introduse direct în Codul muncii, au votat senatorii

Departamentul de risc trebuie să înțeleagă cum aceste măsuri pot ajuta firma în situații de criză și ce condiții trebuie îndeplinite pentru a le aplica corect, fără a expune compania la probleme sau penalități.

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
11 Octombrie 2022 | 3097 | Timp de citire: 3 min.

O propunere legislativă ce vizează introducerea în Codul muncii a mecanismului Kurzarbeit pentru anumite domenii de activitate și indemnizația pentru profesioniștii cu activitatea întreruptă, în limita a 75% din salariul mediu brut, pentru viitoarele stări de urgență/alertă/asediu sau alte situații excepționale se îndreaptă acum spre Camera Deputaților, după ce luni a trecut de votul senatorilor. În prezent, cele două mecanisme de sprijin pentru angajatori și profesioniști se regăsesc în acte normative separate de cadrul legislativ al relațiilor de muncă. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Revista presei

Domeniile în care salariul mediu net a crescut în 2022

Informațiile despre riscurile legate de impactul asupra mediului și despre potențialele infracțiuni (precum ecocidul) sunt importante pentru acest departament pentru a identifica, evalua și reduce riscurile financiare, legale și de reputație ale companiei.

avocatnet.ro în Știri & Revista presei
11 Octombrie 2022 | 1143 | Timp de citire: 2 min.

Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Ziua mondială a sănătății mintale

Sănătatea psihică la locul de muncă: între reglementare și ce pot face angajatorii pentru a le asigura angajaților un mediu de lucru sănătos

Se interesează de identificarea și gestionarea riscurilor care pot afecta compania, cum ar fi stresul ridicat al angajaților ce poate duce la scăderea productivității, amenzi sau procese legale.

Simona Voiculescu în Resurse umane
Director Editorial, avocatnet.ro
10 Octombrie 2022 | 3098 | Timp de citire: 4 min.

Despre sănătatea psihică a lucrătorilor a început să se vorbească tot mai mult de când burnout-ul a fost introdus în noua clasificare internațională a bolilor, dar interesul a crescut cel mai mult de când cu pandemia și munca de acasă. În legislația noastră în domeniul muncii avem prea puține referiri la ideea de stres profesional și doar un început de reglementare, însă burnout-ul nu este încă recunoscut ca boală profesională. Dacă ne uităm la aspectele de care lucrătorii se plâng cel mai tare vom observa că tendința e de a arăta cu degetul îndeosebi înspre un volum de muncă foarte mare. Citește articolul