avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 768 soluții astăzi

Reges-Online: Operațiuni esențiale și situații speciale. Ghid practic pentru o gestionare corectă și eficientă a registrului. Vezi agenda evenimentului și participă →

Acasă Departament: Managementul Riscului & Control Intern

Departament: Managementul Riscului & Control Intern

ACCES GRATUIT

Lucrările de infrastructură, pe minus din cauza investițiilor sub program din primele opt luni

Datele despre evoluția economiei și investițiile publice îi ajută să înțeleagă riscurile financiare și de piață la care ar putea fi expusă compania în contextul sectorului construcțiilor.

CursDeGuvernare.ro în Știri & Revista presei
20 Octombrie 2022 | 629 | Timp de citire: 2 min.

Construcțiile inginerești, respectiv lucrările de infrastructură au înregistrat o scădere de 3,8% în primele opt luni din acest an față de aceeași perioadă din 2021, reiese din datele publicate miercuri de Institutul Național de Statistică (INS). Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Condițiile în care funcționarii vor putea lucra de acasă, stabilite prin lege

Acest departament analizează riscurile operaționale și legale. Noile reglementări privind telemunca, potențialele situații de tratament diferențiat și necesitatea de a elabora proceduri interne reprezintă riscuri pe care departamentul trebuie să le evalueze și să le gestioneze pentru a asigura buna funcționare a companiei.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
20 Octombrie 2022 | 5063 | Timp de citire: 4 min.

Codul administrativ va cuprinde, în curând, o serie de prevederi speciale legate de posibilitatea ca funcționarii publici să poată cere să lucreze în telemuncă, însă doar pentru cinci zile pe lună și dacă sunt îndeplinite anumite criterii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Noi interdicții de concediere a salariaților, introduse în Codul muncii

Acest departament trebuie să identifice și să evalueze riscurile noi care apar din aceste modificări legislative, cum ar fi riscul de procese pentru concedieri ilegale sau discriminare, și să propună măsuri de prevenție pentru a proteja compania.

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
20 Octombrie 2022 | 1 | 14376 | Timp de citire: 2 min.

Codul muncii va fi modificat, de sâmbătă, printr-o lege publicată miercuri în Monitorul Oficial, printre altele fiind inclusă și interdicția angajatorilor de a concedia salariații care își cer anumite drepturi nou-introduse, dar și altele care se regăsesc deja în lege. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Noile tipuri de concedii pe care le vor putea lua salariații nu vor afecta durata concediului anual de odihnă

Aceștia verifică dacă firma aplică corect noile legi pentru a evita amenzi sau alte probleme, asigurându-se că toate procedurile sunt respectate.

Lucia Tozaru în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
20 Octombrie 2022 | 2 | 16393 | Timp de citire: 2 min.

Concediul paternal, cel de îngrijitor și absența de la locul de muncă pentru urgențele familiale vor fi considerate, din 22 octombrie, perioade de activitate prestată și nu va scădea numărul zilelor de concediu de odihnă disponibile pentru salariați, potrivit unei legi oficializate astăzi. Același act normativ introduce în Codul muncii concediul de îngrijitor și zilele pentru urgențele familiale. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Revista presei

Președintele Consiliului Fiscal: Nu poți să-i salvezi pe toți de criză

Articolul subliniază riscuri economice majore, cum ar fi criza energetică prelungită și inflația, care necesită evaluarea și pregătirea unor planuri pentru a proteja compania împotriva unor posibile pierderi sau instabilități.

avocatnet.ro în Știri & Revista presei
20 Octombrie 2022 | 978 | Timp de citire: 3 min.

Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

O cercetare disciplinară poate fi demarată pe motivul că telesalariatul s-a mutat din localitatea în care se afla când s-a angajat?

Pentru a înțelege și a reduce riscurile legate de nerespectarea regulilor de telemuncă, care ar putea duce la procese, amenzi sau o imagine negativă a companiei, asigurându-se că există controale interne pentru a preveni aceste situații.

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
19 Octombrie 2022 | 1928 | Timp de citire: 3 min.

Să ne imaginăm o situație (ipotetică sau nu) în care un salariat care s-a aflat în telemuncă de la începutul semnării contractului individual de muncă (CIM) decide, la un moment dat, din diverse motive, să se mute din localitatea în care stătea și unde se afla la momentul semnării contractului. Când își schimbă domiciliul sau reședința, anunță și la departamentul de resurse umane, ocazie cu care și șefii ierarhici află despre mutare. Aceștia nu sunt mulțumiți de faptul că nu au fost anunțați despre acest fapt, decid să cheme echipa, din care face și salariatul, ocazional la birou și amenință chiar cu o concediere disciplinară, dacă cel din urmă lipsește de la birou. Este oare acest lucru posibil? Iată explicațiile unui specialist: Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Confirmare ANAF: S-a renunțat la prelungirea perioadei de grație pentru primele raportări SAF-T

Acest departament evaluează și gestionează riscurile cu care se confruntă firma. Nerespectarea obligațiilor SAF-T poate aduce amenzi și probleme, iar departamentul trebuie să înțeleagă politica ANAF privind sancțiunile (notificări, avertismente, amenzi) pentru a evalua corect riscul de conformitate.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
19 Octombrie 2022 | 10122 | Timp de citire: 3 min.

Conducerea Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) a renunțat la intenția de a prelungi perioada de grație pentru primele raportări ale fișierului standard de control fiscal (SAF-T - declarația 406), avocatnet.ro primind o confirmare formală a acestui lucru. Deoarece raportarea fișierului SAF-T este foarte complexă și dificil de implementat la contribuabilii mari, ANAF voia inițial să prelungească perioada de grație, care a expirat la jumătatea anului, cu șase luni. Până la urmă, însă, autoritățile s-au răzgândit și acum aplică o politică neoficială de indulgență acolo unde încă există contribuabili mari care nu s-au conformat. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Decizii în instanță: Sediile permanente și sediile fixe NU pot fi înregistrate de ANAF, din oficiu, fără inspecție sau audiere

Acest departament trebuie să identifice și să evalueze riscurile financiare și legale la care este expusă compania, în special cele legate de inspecțiile fiscale și de impunerea unor obligații fiscale neprevăzute. Articolul descrie un risc concret de conformitate fiscală și implică costuri semnificative pentru companie, inclusiv litigii.

Băncilă, Diaconu și Asociații SPRL în Contabil și fiscal
19 Octombrie 2022 | 1538 | Timp de citire: 3 min.

Curtea de Apel București suspendă în mod definitiv o serie de decizii de înregistrare din oficiu, de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), a unor sedii permanente și sedii fixe pentru mai multe societăți nerezidente, parte a unor grupuri de societăți multinaționale. Citește articolul

ACCES GRATUIT

(ne)Liniștea dinaintea furtunii: Bugetul și fiscalitatea 2023 – la ce să se aștepte economia?

Articolul evidențiază riscuri economice majore, cum ar fi inflația ridicată, recesiunea și lipsa de predictibilitate fiscală. Departamentul are nevoie de aceste informații pentru a identifica și evalua riscurile la care este expusă compania și pentru a pregăti măsuri de prevenire sau atenuare a impactului negativ.

CursDeGuvernare.ro în Știri & Revista presei
19 Octombrie 2022 | 757 | Timp de citire: 2 min.

Bugetul anului 2023 va fi unul dintre cele mai dificil de elaborat din ultimii 20 de ani: pentru că avem în față nu o criză, ci o salbă de crize, dintre care unele deja ne pun economia și bunăstarea la încercare. Nicio măsură nu poate garanta efectele scontate, pentru că oricare din celelalte crize o poate submina – nemaivorbind de capacitatea crizelor de-a se alimenta reciproc. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Angajatorii vor trebui să-i informeze pe angajați cu privire la formarea profesională. În lipsa informării, angajații vor putea cere inclusiv despăgubiri în instanță

Acest departament trebuie să înțeleagă riscurile financiare și reputaționale care decurg din nerespectarea noilor obligații legale, cum ar fi amenzi sau procese în instanță, și să se asigure că există proceduri interne pentru a le preveni.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
19 Octombrie 2022 | 3268 | Timp de citire: 3 min.

Dreptul și condițiile privind formarea profesională oferită de angajator vor trebui să facă obiectul informării prealabile pe care angajatorul trebuie să o facă celui pe care-l angajează, stabilește o lege care va modifica în curând Codul muncii. În lipsa informării, angajații vor putea sesiza nu doar inspectoratul de muncă, ci și instanța de judecată, căreia îi vor putea cere despăgubiri de la angajator pentru prejudiciul produs de lipsa informării. Citește articolul