avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 756 soluții astăzi

Reges-Online: Operațiuni esențiale și situații speciale. Ghid practic pentru o gestionare corectă și eficientă a registrului. Vezi agenda evenimentului și participă →

Acasă Departament: Managementul Riscului & Control Intern

Departament: Managementul Riscului & Control Intern

ACCES PREMIUM

UPDATE Perioada în care salariații sunt la cursuri de formare inițiate de angajator trebuie, oricum, considerată timp de muncă

Acest departament este interesat să se asigure că firma respectă regulile și legile referitoare la formarea profesională și timpul de lucru, pentru a evita riscurile legale sau financiare care pot apărea din nerespectarea acestora.

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
24 Octombrie 2022 | 8627 | Timp de citire: 3 min.

Când Legea nr. 283/2022 se afla în Parlament, sub formă de proiect, în cuprinsul său era trecută și o prevedere ce reglementa expres că perioada petrecută la cursurile de formare profesională impuse de angajator constituie timp de lucru. În varianta care a ajuns în Monitor nu mai apare această reglementare expresă, dar chiar și așa considerarea perioadei petrecute de angajat la cursuri ca timp de muncă era oricum o chestiune recunoscută chiar printr-o decizie a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE).

Citește articolul

ACCES PREMIUM

Firmele înscrise în registrul e-Factura trebuie să trimită în sistem toate facturile emise între ele, chiar și pentru servicii. Ieșirea din registru e imposibilă

Acest departament trebuie să fie informat despre regulile stricte ale sistemului e-Factura, cum ar fi imposibilitatea de a ieși odată ce înregistrarea este activă. Ei trebuie să evalueze riscurile de neconformitate și să se asigure că există controale interne care garantează respectarea acestor prevederi, pentru a preveni posibilele penalități.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
23 Octombrie 2022 | 1 | 6186 | Timp de citire: 2 min.

O clarificare foarte importantă legată de e-Factura este că acei contribuabili care se înscriu în registrul special al sistemului nu mai pot să iasă ulterior din el, informație confirmată de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Automat, asta înseamnă că respectivii contribuabili sunt obligați să transmită în e-Factura toate facturile pe care le emit între ei, indiferent că sunt pentru bunuri riscante sau neriscante ori pentru servicii. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Ce poate face angajatul care descoperă nereguli în adeverința primită după terminarea relației de muncă

Ajută la identificarea și prevenirea riscurilor legate de înregistrarea incorectă a datelor angajaților sau a situațiilor de plată 'la negru', care pot aduce amenzi sau probleme legale companiei.

Dan Năstase în Salarizare, taxare & relația cu statul
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
23 Octombrie 2022 | 3 | 11238 | Timp de citire: 2 min.

La terminarea raportului de muncă, salariatul descoperă că în adeverința primită de la angajator se regăsesc informații care nu corespund realității. De pildă, cum că ar fi avut contractul suspendat și că ar fi absentat de la muncă o perioadă de timp, deși, practic, asta nu s-a întâmplat. Iată ce remedii are angajatul la îndemână: Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Din 16 noiembrie, rovinieta și taxa de pod vor putea fi plătite și prin ghișeul.ro

Acest departament este interesat să prevină riscurile financiare (amenzi) și cele operaționale (imposibilitatea de a folosi drumurile din cauza lipsei rovinietei valabile) și să se asigure că există proceduri clare pentru plata acestor taxe.

Dragoș Niculescu în Ghid auto
Redactor coordonator, avocatnet.ro
22 Octombrie 2022 | 1 | 5599 | Timp de citire: 1 min.

Rovinieta și taxa de pod vor putea fi plătite și prin platforma ghiseul.ro, pe lângă variantele deja existente. Măsura se regăsește într-un ordin al Ministerului Transportului și Infrastructurii (MTI) și are ca scop facilitarea plății acestor taxe, dar și pentru a se reduce numărul de amenzi date pentru neplata acestora. Până pe 16 noiembrie, când noua varianta va fi accesibilă, cele două taxe se pot plăti ca și până acum: direct la benzinării sau puncte de taxare, online ori prin SMS. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Noul regim fiscal la PFA se aplică veniturilor din 2023, astfel că schimbările se văd în 2024. Declarația unică, completată folosind regimul vechi și regimul nou

Pentru a evalua și gestiona riscurile legate de respectarea noilor legi fiscale în relația cu PFA-urile și pentru a se asigura că toate procesele interne sunt adaptate noilor reguli de conformitate.

avocatnet.ro în PFA & Profesii liberale
21 Octombrie 2022 | 4 | 11966 | Timp de citire: 3 min.

Noul regim fiscal pentru PFA-uri și alte persoane fizice care obțin venituri independente, stabilit prin OG 16/2022, se va aplica efectiv începând cu veniturile din 2023. Asta înseamnă, în primul rând, că efectele se vor vedea în practică abia în 2024. În al doilea rând, asta înseamnă că declarația unică ce va fi completată în mai 2023 va avea la bază atât regulile regimului vechi (pentru definitivarea situației pe 2022), cât și regulile regimului nou (pentru estimarea situației pe 2023, pentru care taxele se vor plăti în 2024). Citește articolul

ACCES PREMIUM

Facilitate nouă din 2023: Dacă asigură cazarea sau chiria pentru angajați, firma este scutită parțial de taxele salariale

Verifică dacă modalitatea de acordare a sprijinului pentru cazare este conformă cu regulile, pentru a preveni riscurile de amenzi sau neconformitate în cazul unui control fiscal și se asigură că responsabilitățile angajatorului sunt îndeplinite.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
21 Octombrie 2022 | 1 | 18020 | Timp de citire: 3 min.

Începând cu veniturile aferente lunii ianuarie 2023, angajatorii vor putea accesa un nou beneficiu cu tratament fiscal preferențial, ce a fost introdus prin OG 16/2022. Acesta constă în scutirea parțială de taxe salariale pentru asigurarea cazării sau a chiriei pentru angajați, însă numai în anumite condiții stricte. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Licența industrială unică, reglementată. Până în 2024 vom asista la simplificarea substanțială a procesului de licențiere a activităților industriale

Noul sistem de licențiere, cu clasificarea pe grade de risc și condițiile clare de reînnoire sau retragere, este important pentru a evalua și gestiona riscurile operaționale și de conformitate ale activităților industriale.

Simona Voiculescu în Aspecte juridice
Director Editorial, avocatnet.ro
21 Octombrie 2022 | 2151 | Timp de citire: 5 min.

Până la finele anului viitor, românii și străinii interesați să investească în România și să obțină licențe pentru activități industriale se vor putea folosi de o procedură mult mai simplă, electronică, prin care să obțină toate informațiile necesare și să trimită cererile și documentele aferente licențierii sau reînnoirii licențelor existente. Pentru asta, Guvernul a adoptat o ordonanță care pune bazele Oficiului pentru Licență Industrială și a unui punct de contact unic electronic prin care se vor obține accesul la informații și prin care se va desfășura întreaga comunicare între solicitant și autoritățile competente. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Noile instrucțiuni privind calculul contribuției pentru fondul de handicap

Acest departament trebuie să identifice și să evalueze posibilele riscuri (financiare, de imagine) care pot apărea dacă firma nu respectă legislația privind angajarea persoanelor cu dizabilități.

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
21 Octombrie 2022 | 1 | 12007 | Timp de citire: 2 min.

Instrucțiunile privind aplicarea prevederilor din Legea drepturilor persoanelor cu handicap legate de plata contribuției la fondul special de către firmele cu peste 50 de salariați care nu au angajați cu handicap au fost înlocuite, pentru prima dată în ultimii 14 ani. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Sumele pentru asigurarea serviciilor destinate copiilor plasați la asistenți maternali, majorate oficial

Pentru a identifica eventualele probleme financiare sau operaționale care pot apărea din cauza noilor costuri și pentru a se asigura că banii sunt folosiți eficient și corect.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
21 Octombrie 2022 | 8437 | Timp de citire: 2 min.

Sumele minime aferente cheltuielilor anuale necesare furnizării serviciilor sociale destinate protecției și promovării drepturilor copiilor, inclusiv cele destinate copiilor plasați la asistenți maternali, au fost majorate joi, odată cu publicarea în Monitorul oficial a unei hotărâri în acest sens. Citește articolul

ACCES PREMIUM

CJUE: Un contract de leasing financiar poate fi considerat o factură, în anumite condiții, pentru a obține deducerea TVA

Hotărârea ajută acest departament să evalueze riscul de a pierde dreptul de deducere a TVA dacă nu sunt respectate cerințele de documentare. De asemenea, îi permite să îmbunătățească procesele interne pentru a se asigura că toate tranzacțiile sunt corect justificate fiscal.

Viboal FindEx în Taxe și impozite
21 Octombrie 2022 | 2752 | Timp de citire: 4 min.

Recent, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) s-a pronunțat cu privire la faptul că, în absența unei facturi fiscale, un acord scris încheiat între părți în cadrul unei operațiuni de leasing financiar poate fi considerat factură. În aceste scopuri, acordul ar trebui, totuși, să conțină toate informațiile necesare pentru ca autoritățile fiscale să determine dacă sunt îndeplinite condițiile de fond în vederea exercitării dreptului de deducere a TVA. Citește articolul