Reges-Online: Operațiuni esențiale și situații speciale. Ghid practic pentru o gestionare corectă și eficientă a registrului. Vezi agenda evenimentului și participă →
Inflația și creșterea prețurilor reprezintă riscuri financiare care pot afecta stabilitatea afacerii. Proiecțiile economice (PIB) și tendințele de piață oferă informații pentru evaluarea riscurilor macroeconomice și operaționale.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
Acest departament este interesat de cum se ține evidența orelor de muncă pentru a se asigura că firma nu riscă amenzi din cauza nerespectării legii și că procesele interne de înregistrare a timpului sunt solide și protejează compania.
De-acum, acordul scris între angajatorul-microîntreprindere și salariații lui privind evidența orelor de muncă nu mai este necesar, după ce OUG 37/2021 care l-a introdus a fost abrogat de astăzi. Actul normativ este cel care a eliminat regulamentul intern și fișele de post și care a fost respins de deputați la trecerea prin Parlament. Prin dispariția acestui acord înseamnă că angajatorul va putea să țină evidența așa cum dorește, însă îi rămâne obligația legală de a anunța salariații despre modalitatea aleasă în mod unilateral. Citește articolul
Riscul de a pierde autorizația de mediu și de a fi obligată să-și oprească activitatea reprezintă un risc major pentru companie, pe care acest departament trebuie să-l identifice, să-l evalueze și să propună măsuri de prevenire.
Legea mirosurilor, intrată în vigoare în vara lui 2020, dar încă neaplicată este doar unul dintre exemplele multiple de legi adoptate în Parlamentul României și rămase la nivel de măsuri scriptice. Probabil din cauza adoptării sale pe un alt fundal politic decât cel actual, legea a fost la propriu lăsată în pace din decembrie 2020 până acum, ultima măsură în sensul aplicării sale fiind punerea în dezbatere la Ministerul Mediului a unei metodologii de aplicare și a unui plan de gestionare necesar operatorilor economici. Cum Ministerul Mediului a deschis zilele trecute discuția despre calitatea aerului în România, ne-am gândit că e cazul să ne amintim și de această lege uitată în sertar. Citește articolul
Acest departament trebuie să identifice și să evalueze riscurile financiare (legate de plata despăgubirilor) și de imagine (legate de nemulțumirea clienților) care pot apărea din cauza întârzierilor de zbor și a deciziilor instanțelor.
În situația în care un pasager a achiziționat pe un singur bilet zboruri de legătură pentru destinația finală, cu plecarea dintr-un stat membru al Uniunii Europene (UE), iar unul dintre zboruri are o întârziere de cel puțin 3 ore, acesta poate avea dreptul la despăgubiri pentru zbor întârziat, chiar dacă între companiile aeriene nu există o legătură legală, a stabilit Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). Citește articolul
Acest departament găsește și gestionează pericolele pentru firmă. Articolul arată ce se poate întâmpla rău (amenzi, închiderea afacerii) dacă nu respecți legile fiscale și cum să eviți aceste probleme.
Se spune că doar două lucruri sunt sigure în viața oricărui pământean și unul dintre ele îl reprezintă taxele. Se mai spune că problema conformării fiscale este la fel de veche precum taxele în sine. Și dacă ar fi, în final, să relaționăm cu exemplul privind educarea copiilor noștri asupra a ceea ce reprezintă taxele, prin a le mânca 45% din înghețată, atunci putem susține că și educația fiscală, chiar de la o vârstă fragedă, este importantă. Citește articolul
Evidențiază riscurile operaționale și legale pe care le implică o cercetare disciplinară desfășurată incorect și oferă ghidare pentru prevenirea acestora și un control intern eficient.
Pentru a economisi timp și a fi mai eficient, un angajator se gândește că în procedura ce vizează o abatere disciplinară anume poate să-l introducă și pe un alt angajat, care se presupune că a comis o altă abatere disciplinară decât cea care face obiectul cercetării demarate, astfel încât să-i sancționeze pe amândoi prin aceeași procedură. Doar că, în speță, angajatorul trece peste mai multe dintre rigorile impuse în cadrul cercetării disciplinare și riscă să-i împiedice cel puțin unuia dintre angajați exercițiul deplin al drepturilor sale în cadrul unei atare cercetări. Citește articolul
Departamentul trebuie să înțeleagă riscurile legate de documente și conformitate, iar modul de utilizare a semnăturii electronice este important pentru a preveni probleme legale sau operaționale.
Condițiile de utilizare a semnăturii electronice în cadrul relațiilor de muncă trebuie incluse, conform Codului muncii, în cadrul regulamentului intern sau contractului colectiv de muncă. Aceasta era una dintre chestiunile de care nu se puteau folosi micii angajatori care au fost scutiți de obligația de a avea un regulament intern o perioadă. Citește articolul
Acest departament identifică și reduce riscurile pentru firmă. Articolul le oferă informații despre cum să gestioneze riscurile fiscale legate de facturarea electronică, mai ales pentru produsele „cu risc”, asigurându-se că procesele interne sunt corecte și conforme.
Recent, reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) au publicat un document cu multiple întrebări și răspunsuri pentru situații des întâlnite în activitatea celor implicați în achiziții publice sau tranzacții cu bunuri riscante, care trebuie să folosească sistemul e-Factura. Citește articolul
Identifică și previne problemele care pot afecta firma. Această schimbare de regulă și amenzile mari asociate reprezintă un risc financiar și operațional important, pe care trebuie să-l gestioneze.
Recent a apărut o excepție de la regula ce interzicea anterior modificarea datelor raportate în e-Transport după ce vehiculul care transportă bunuri riscante se pune în mișcare. Măsura e prinsă într-o ordonanță oficializată recent de autorități. Citește articolul
Articolul prezintă riscuri operaționale și financiare semnificative (amenzi mari) legate de nerespectarea obligațiilor de raportare în sistemul e-Transport, inclusiv în situații excepționale de nefuncționare a sistemului, aspecte esențiale pentru evaluarea și gestionarea riscurilor companiei.
Pentru a evita blocarea activității comercianților atunci când sistemul e-Transport are probleme de funcționare, autoritățile au introdus recent o procedură specială prin care declararea transporturilor de bunuri riscante se face ulterior, chiar dacă vehiculele au și ajuns la destinație. Atenție, însă, pentru că firmele care ratează termenul special de raportare vor risca amenzi de până la 100.000 de lei. Citește articolul