Reges-Online: Operațiuni esențiale și situații speciale. Ghid practic pentru o gestionare corectă și eficientă a registrului. Vezi agenda evenimentului și participă →
Ajută la identificarea și prevenirea riscurilor legale și operaționale care pot apărea din nerespectarea legislației muncii, cum ar fi amenzi sau litigii, prin înțelegerea și aplicarea corectă a tuturor obligațiilor.
Diferențele între principalele obligații ale angajatorilor în funcție de numărul de angajați sunt destul de puține. Firmele trebuie să le întocmească tuturor aceleași acte la angajare, trebuie să folosească Revisalul chiar dacă au unul sau o sută de angajați, chiar dacă unii sunt cu normă întreagă și alții cu normă parțială, trebuie să aibă în vedere aceleași drepturi privind liberele angajaților, medicina muncii și altele asemenea. Citește articolul
Acest departament este responsabil cu identificarea și reducerea riscurilor pentru companie. Informațiile despre condițiile de amânare a plății taxelor, despre cine mai poate beneficia de ele și despre ce se întâmplă dacă nu sunt respectate, sunt esențiale pentru a evalua riscurile financiare. Ei trebuie să știe cum pot fi gestionate datoriile fiscale și ce impact ar avea schimbările legislative asupra stabilității financiare a firmei.
Persoanele fizice și juridice care accesează eșalonările la plată, indiferent că este vorba de cele clasice sau de cele simplificate, și le pierd valabilitatea nu vor mai putea să apeleze pe viitor la aceste mecanisme. Măsura este prevăzută într-un proiect de OUG inițiat recent prin care se dorește descurajarea celor care accesează eșalonările în mod repetat numai pentru a evita executările silite. Citește articolul
Noile reguli, cum ar fi înregistrarea probelor și extragerea aleatorie, sunt menite să reducă riscurile de favoritism și să crească transparența, ceea ce este esențial pentru asigurarea unor controale interne eficiente și pentru managementul riscurilor de integritate.
Modul în care se vor desfășura concursurile pentru ocuparea de funcții publice va suferi o serie de modificări, potrivit unui proiect legislativ aflat, de joi, în dezbaterea senatorilor. Printre altele, probele de concurs vor fi înregistrate audio-video, iar subiectele și numele membrilor comisiei de examen vor fi stabilite aleatoriu, cu ajutorul unor aplicații informatice. Citește articolul
Acest departament trebuie să identifice și să evalueze riscurile legate de nerespectarea acestei noi obligații de raportare către ANAF și să stabilească proceduri interne clare pentru a se asigura că declarația este trimisă corect și la timp.
În contextul în care furnizorii de servicii poștale vor trebui să transmită lunar informații despre comercianții online care trimit colete cu plata ramburs, este important de clarificat că vizate de obligație sunt inclusiv firmele de curierat care fac asemenea livrări. Obligația de declarare la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) intervine din decembrie 2022, primul termen de raportare fiind la finele lunii ianuarie 2023. Citește articolul
Este important pentru a identifica și gestiona eventualele riscuri legate de nerespectarea noilor reguli pentru beneficiile fiscale, asigurându-se că firma aplică corect stimulentele și evită problemele legale sau financiare.
Legislația privind facilitățile fiscale pentru activități de cercetare-dezvoltare a fost recent modificată, cu intrare în vigoare de la 1 ianuarie 2023, fiind clarificate condițiile pe care trebuie să le îndeplinească activitățile de cercetare-dezvoltare pentru a aplica deducerea suplimentară la calculul impozitului pe profit și fiind introdusă necesitatea de a obține certificarea activităților de către experții înscriși în Registrul național al experților pentru certificarea activității de cercetare dezvoltare. Citește articolul
Acest departament trebuie să evalueze riscurile legate de aplicarea pentru grant, de implementarea proiectului și de respectarea condițiilor cerute. Ei se asigură că firma are un plan pentru a gestiona posibilele probleme și a folosi banii eficient.
Întreprinderile mici și mijlocii (IMM), inclusiv microîntreprinderile, pot cere, în octombrie 2022, granturi de până la 500.000 de euro pentru a face investiții în retehnologizare. Asta, însă, numai dacă IMM-urile activează în domeniile construcții și alimentar. Conform unui comunicat recent al Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE), perioada de înscriere, care trebuia să înceapă azi, a fost amânată pentru ultimele zile din luna curentă, astfel că IMM-urile au mai mult timp să-și pregătească proiectele. Citește articolul
Departamentul este interesat să se asigure că firma aplică corect regulile fiscale privind beneficiile, pentru a identifica și minimiza riscurile financiare sau de conformitate care ar putea apărea din interpretări greșite sau nerespectarea legii.
Care sunt avantajele pe care legislația românească le permite companiilor prin care acestea ar putea să treacă de la abordarea potențialilor/ actualilor angajați cu o simplă ofertă salarială la oferte bazate pe un pachet de remunerare, format din salariu plus beneficii, și de ce angajații ar trebui să-și reconsidere cerințele faţă de angajatori?
Modificările la impozitele pe proprietate pot crea riscuri financiare semnificative pentru companie (prin creșterea costurilor), iar acest departament trebuie să identifice și să gestioneze aceste riscuri.
Taxele pe proprietate din România generează venituri de circa trei ori ori mici decât media economiilor OCDE și aproape la jumătate față de media UE, reiese dintr-o analiză a Fondului Monetar Internațional (FMI) pe acest subiect. Citește articolul
Noile reglementări vizează creșterea corectitudinii examenului și reducerea corupției, ceea ce poate duce la șoferi mai bine pregătiți. Acest lucru scade riscurile de accidente și probleme în trafic pentru firma care are angajați la volan.
Pentru că numărul actual al examinatorilor de la proba practică din cadrul examenului pentru obținerea permisului de conducere este insuficient, iar asta face ca procesul să dureze foarte mult, mai mulți parlamentari propun, printr-un proiect înregistrat recent la Senat pentru dezbatere, ca, pe lângă polițiști, examinator să poată fi orice persoană autorizată în acest sens. Citește articolul
Nerespectarea regulilor de transport, cum ar fi cele legate de e-Transport, poate duce la amenzi și întreruperi în activitate. Acest departament trebuie să identifice aceste riscuri și să se asigure că există proceduri interne pentru a le preveni.
În cazul anumitor operațiuni, codul special care se alocă unui transport de bunuri riscante prin sistemul e-Transport (codul UIT) poate avea, mai nou, o valabilitate triplă, conform unei ordonanțe oficializate recent. Citește articolul