Reges-Online: Operațiuni esențiale și situații speciale. Ghid practic pentru o gestionare corectă și eficientă a registrului. Vezi agenda evenimentului și participă →
Pentru a identifica ce riscuri există dacă angajații nu sunt plătiți sau nu primesc beneficii corect și legal, și cum să prevină problemele care pot aduce prejudicii companiei.
Un angajator se gândește să includă în regulamentul intern acordarea unor bonusuri, tichete sau altor sume de bani pentru unii angajați. De pildă, bonusuri pentru cei care nu-și iau zile libere sau nu au nevoie de concediu medical, deși angajații au dreptul și la una, și la cealaltă. Care ar putea fi problema aici? Una, că, de principiu, orice elemente constitutive ale salariului nu pot fi acordate arbitrar de angajator, consultarea angajaților trebuind să aibă loc, iar, a doua problemă, că putem vorbi de situații de discriminare. Citește articolul
Ajută la identificarea și gestionarea riscurilor legate de nerespectarea termenelor fiscale și de depunerea incorectă a declarațiilor, pentru a preveni amenzi, penalități și alte probleme operaționale.
Formularul 112 a fost actualizat recent, iar angajatorii au întâmpinat probleme la depunerea online a declarației din cauza erorilor apărute, deși probleme vin, de cele mai multe ori, de la organul fiscal. Totuși, recomandarea unui expert contabil este ca, în primă fază, să fie depusă D112 în termenul legal, chiar dacă există erori, astfel încât să fie primit un număr de recipisă, iar până la finalul lunii să fie redepusă declarația corectată. Data depunerii celei de-a doua declarații va fi cea a depunerii inițiale, după cum este prevăzut în Codul de procedură fiscală. Citește articolul
Articolul subliniază riscurile majore (financiare, legale, de reputație) la care se expune o companie prin practici de muncă nedeclarată. Este crucial pentru identificarea, evaluarea și implementarea măsurilor de control pentru a preveni astfel de situații și a proteja afacerea.
Faptul că un angajator este sancționat cu amendă de 200.000 de lei este, cel puțin în ultima perioadă, o știre de senzație, iar asta pentru că se întâmplă rar și foarte rar astfel de situații. Iar în speța de față „senzațional” este și că vorbim de peste 800 de oameni ce munceau fără contract. Dacă ne uităm la amenda maximă ce poate fi aplicată pentru munca nedeclarată, oricât de mulți lucrători la negru ar găsi inspectorii, comparăm suma cu cât ar fi trebuit să vireze angajatorul amendat la stat cu titlu de taxe salariale, o să vedem cam cât de profitabil este pentru angajator această limitare a sancțiunii. Citește articolul
Acest departament vrea să înțeleagă cum autoritățile identifică și gestionează riscurile de neconformare fiscală, pentru a putea evalua și reduce riscurile similare pentru companie și pentru a îmbunătăți controalele interne.
Un buget sănătos al unui stat, care să acopere cea mai mare parte a pozițiilor de cheltuieli prevăzute, poate fi construit, printre altele, cu aportul corect și prompt al contribuabililor, persoane fizice și juridice deopotrivă. Încasarea impozitelor, care sunt stabilite cu reținere la sursă ori prin impunere și plată pe bază de declarații voluntare este un proces atent urmărit de autoritățile fiscale la nivel global. Dar care sunt căile, modalitățile și instrumentele prin care contribuabilii sunt anunțați și îndemnați să se conformeze voluntar la plata datoriilor către stat? Creșterea gradului de colectare a impozitelor este prioritatea nr. 1 a autorităților fiscale din întreaga lume, nu doar a celor din România. Citește articolul
Articolul arată schimbări importante în economia națională (scăderea industriei, creșterea comerțului sau a sectorului public). Aceste tendințe sunt fundamentale pentru a identifica și evalua riscurile economice și de piață la care este expusă compania, ajutând la luarea măsurilor preventive.
„Personalitatea economică” a județelor din România, respectiv sectoarele care produc cea mai mare parte a valorii adăugate brute (VAB) de la nivel local, variază semnificativ de la județ la județ. Profilul economic al județelor e atât de divers, încât sectoarele de producere a VAB sunt așezate la extreme: de la Industrie la agricultură și de la IT&C la admistrația de stat ca prim jucător în economia județeană. Citește articolul
Ajută la identificarea și gestionarea riscurilor legate de nerespectarea termenelor fiscale sau a noilor reglementări și sisteme (e-Transport, garanție-returnare), pentru a evita sancțiunile.
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii care începe astăzi. Citește articolul
Este important pentru ei să înțeleagă riscurile legale, financiare și operaționale pe care le implică angajarea personalului fără forme legale și modul în care aceste riscuri sunt gestionate de autorități.
Munca la "negru" este sancționabilă, conform Codului muncii, cu amendă ce pornește de la 20.000 lei pentru o persoană găsită fără contract de muncă până la 200.000 lei, ceea ce înseamnă zece persoane fără contracte de muncă descoperite. Totuși, această valoare maximă a amenzii este disproporționată atunci când vorbim despre sute de lucrători fără contract de muncă, cum au descoperit recent inspectorii din București. În cazul unui angajator din domeniul transportului de persoane nu mai puțin de 827 de persoane activau fără acte. Citește articolul
Înțelegerea acestor modificări legislative ajută la evaluarea și gestionarea riscurilor dacă firma colaborează cu PFA-uri, II-uri sau IF-uri, asigurându-se că sunt respectate regulile și că nu apar probleme neprevăzute legate de statutul lor de activitate.
Întreruperea temporară a activității este o opțiune pe care o au la dispoziție PFA-urile și întreprinderile individuale (II) sau familiale (IF). Însă, timp de aproape doi ani, în legislație n-a mai existat un termen maxim pentru aceste întreruperi, situație care este rezolvată punctual prin noua Lege a Oficiului Național al Registrului Comerțului (ONRC). Citește articolul
Schimbările în legislația fiscală și în procedurile de raportare pot aduce riscuri de a greși sau de a nu respecta legile. Acest departament trebuie să identifice aceste riscuri și să se asigure că firma are controale adecvate.
Formularul 112 a fost schimbat din nou, la doar câteva luni distanță de la cea mai recentă schimbare, printr-un ordin care se aplică începând cu raportarea pe august 2022. Iar Fiscul a pus la dispoziție recent și versiunea electronică aferentă, pe care deja a trebuit să o actualizeze, de două ori, pentru că avea probleme. Noua formă a declarației 112 vine, în principal, cu modificări legate de suprataxarea muncii part time, dar și pentru că Guvernul a schimbat entitățile responsabile de emiterea formularului. Citește articolul
Acest departament trebuie să identifice și să evalueze riscurile legate de nerespectarea legilor fiscale, inclusiv riscurile de amenzi sau litigii, și să se asigure că există controale interne pentru a preveni astfel de situații. De asemenea, înțelege riscul de informalizare a pieței și impactul asupra afacerii.
Apetitul românilor a crescut semnificativ în ultimii ani -- mai ales după criza financiară declanșată în anul 2008 -- pentru investiții de toate tipurile, cu precădere însă în zona imobiliară. Unul dintre stereotipurile împământenite în mentalitatea oamenilor este metoda de economisire și investiție prin achiziționarea de bunuri imobile, în mare parte cu scopul de a le închiria ulterior, pentru a obține un venit oarecum constant și predictibil. Citește articolul