avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 738 soluții astăzi

Reges-Online: Operațiuni esențiale și situații speciale. Ghid practic pentru o gestionare corectă și eficientă a registrului. Vezi agenda evenimentului și participă →

Acasă Departament: Managementul Riscului & Control Intern

Departament: Managementul Riscului & Control Intern

ACCES PREMIUM

Electricitate: Firmele care vor în continuare facturi reduse trebuie să ceară asta până sâmbătă. Solicitările pot fi depuse și ulterior, dar se reduce perioada de sprijin

Supraveghează riscurile financiare și operaționale și trebuie să se asigure că firma respectă termenele și condițiile pentru a nu pierde ajutoarele de stat și pentru a controla cheltuielile.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
28 Septembrie 2022 | 8386 | Timp de citire: 2 min.

Începând din septembrie 2022, schema de sprijin a Guvernului prin care firmele beneficiază de facturi reduse la energia electrică se aplică numai la cererea expresă a acestora. Astfel, solicitările trebuie depuse la furnizori până sâmbătă, altfel firmele vor ieși din schema de sprijin. Solicitările pot fi depuse și ulterior termenului amintit, dar asta înseamnă reducerea perioadei în care se aplică sprijinul de stat. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Sponsorizări: Ce noutăți trebuie să aibă în vedere plătitorii de impozit micro sau pe profit înainte de termenul de la finalul lui 2022

Modificările fiscale privind sponsorizările pot introduce noi riscuri de conformitate sau financiare. Acest departament trebuie să înțeleagă aceste riscuri și să implementeze controale interne adecvate pentru a se asigura că firma aplică corect noile reguli și gestionează eficient fondurile alocate sponsorizărilor.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
27 Septembrie 2022 | 3688 | Timp de citire: 2 min.

O serie de schimbări importante legate de sponsorizări și obținerea creditului fiscal, de către plătitorii de impozit micro și impozit pe profit, au fost introduse odată cu trecerea din 2021 în 2022, acestea fiind puse în aplicare recent printr-un ordin al Fiscului. Cu această ocazie, pentru că noul sistem de obținere a creditului fiscal are un termen la finalul lui 2022, am reunit în acest articol principalele noutăți pentru firme. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Patru noi ocupații, introduse în COR, iar alte patru - reorganizate

Clasificarea corectă a ocupațiilor este esențială pentru a evita riscurile de neconformitate legală și eventualele sancțiuni. Acest departament monitorizează respectarea reglementărilor interne și externe, inclusiv cele legate de legislația muncii, pentru a minimiza expunerea companiei la riscuri.

Lucia Tozaru în Resurse umane
Redactor, avocatnet.ro
27 Septembrie 2022 | 2847 | Timp de citire: 2 min.

Patru profesii au fost introduse în Clasificarea Ocupațiilor din România (COR), printr-un ordin oficializat azi de Ministerul Muncii și Solidarității Sociale (MMSS), aceasta fiind cea de-a patra modificare din acest an. Totodată, au fost reorganizate alte patru profesii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Beneficiari reali: Schimbările apărute recent la obligația de declarare a firmelor și termenele de respectat

Ajută la identificarea și gestionarea riscurilor legate de proprietatea firmei, cum ar fi spălarea banilor sau alte activități ilegale, asigurând că firma este conformă cu regulile și își protejează reputația.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
27 Septembrie 2022 | 2418 | Timp de citire: 2 min.

Așa cum ne-au obișnuit deja, autoritățile au operat din nou schimbări importante referitoare la obligația de declarare, la Registrul Comerțului, a beneficiarilor reali ai companiilor. Profităm de acest context pentru a inventaria noutățile din 2022 și pentru a reaminti termenele actuale de declarare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Diurna, cheltuielile de transport și alte indemnizații cu destinație specială nu pot fi urmărite pentru niciun fel de datorii ale angajatului

Ajută la prevenirea riscurilor legale sau financiare care pot apărea dacă sumele din salarii nu sunt reținute corect, asigurând că firma respectă regulile și evită amenzi sau procese.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
27 Septembrie 2022 | 3 | 18493 | Timp de citire: 3 min.

Atunci când sunt solicitări de poprire asupra veniturilor angajaților, cei care se ocupă de salarizare trebuie să fie foarte atenți la limitele în care se poate face poprirea: pe de o parte, să nu-l lase pe angajat fără întregul salariu pe luna în curs, iar, pe de altă parte, să ia în considerare că sunt anumite sume de bani pe care le dau angajaților și care nu pot fi poprite nicicum. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Companiile se pot pregăti de o criză cibernetică prin simularea unui atac informatic

Pentru a identifica, evalua și diminua riscurile cibernetice și pentru a se asigura că există controale interne eficiente.

Deloitte România în Aspecte juridice
27 Septembrie 2022 | 1421 | Timp de citire: 3 min.

Organizațiile, din sectorul public sau privat, trebuie să aibă în vedere implementarea unei strategii de securitate, ce este menită să asigure pe termen lung rezistența proceselor esențiale ale acestora la atacuri cibernetice țintite sau oportuniste. Pe de altă parte, asigurarea unei apărări perfecte este un obiectiv dificil de atins, având în vedere că aceasta necesită mobilizarea de resurse financiare considerabile, dar și umane, aspect care a devenit o provocare pentru organizații din cauza lipsei deja cronice de experți în domeniul securității cibernetice. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Acordarea fluturașului de salariu unui alt angajat decât cel vizat poate atrage o prelucrare nelegală a datelor personale

Acest departament ajută compania să identifice ce probleme pot apărea, cum ar fi amenzi pentru proasta gestionare a datelor, și să pună în aplicare măsuri pentru a evita astfel de riscuri și a se asigura că totul funcționează corect.

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
27 Septembrie 2022 | 2234 | Timp de citire: 1 min.

Una dintre obligațiile angajatorului prevăzute de Codul muncii este de a asigura confidențialitatea datelor cu caracter personal ale salariaților, iar în această categorie intră și informațiile de natură salarială. În situația în care decide să ofere fluturașul de salariu unui alt angajat decât cel vizat, fără ca datele să poată rămâne confidențiale, angajatorul riscă ca acele date personale să fie prelucrate în mod defectuos. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Revista presei

FMI a revizuit pozitiv prognoza de creștere economică a României pentru 2022, la 4,8%

Ajută la identificarea și evaluarea riscurilor economice, financiare și valutare (legate de cursul dolarului) care pot afecta stabilitatea și operațiunile companiei.

avocatnet.ro în Știri & Revista presei
27 Septembrie 2022 | 904 | Timp de citire: 3 min.

Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Oficial: Salariații vor obține acces, din 2025, la datele din Revisal

Noile reguli de acces online la datele angajaților pot aduce riscuri noi, cum ar fi cele legate de securitatea datelor sau de neconformitate. Acest departament trebuie să identifice aceste riscuri și să stabilească controale interne pentru a le minimiza.

Lucia Tozaru în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
26 Septembrie 2022 | 2 | 14513 | Timp de citire: 2 min.

Deși în luna mai a fost oficializată o lege ce introducea posibilitatea salariaților de a accesa propriile date din registrul general de evidență a salariaților (prin portalul Reges sau aplicația Revisal), operaționalizarea accesului va veni abia din 2025, după cum reiese dintr-o hotărâre de Guvern (HG) adoptată săptămâna trecută de Guvern și publicată azi în Monitorul Oficial. Până la implementarea noului sistem informatic, salariații vor putea obține adeverințele de vechime ca și până acum. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Firmele fără cont bancar, în vizorul ANAF. Deținerea unui cont ar putea deveni obligatorie pentru a derula activități economice

Ei analizează pericolele la care este expusă firma. Faptul că lipsa unui cont bancar este considerată un 'semnal de alarmă' și un factor de risc de către autorități este o informație crucială pentru evaluarea și gestionarea riscurilor financiare și fiscale ale companiei.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
26 Septembrie 2022 | 3 | 4020 | Timp de citire: 2 min.

Pe viitor, toate companiile care vor să deruleze activități economice ar putea fi obligate să dețină un cont bancar, o modificare a Codului de procedură fiscală în acest sens fiind în lucru la autorități, a declarat recent Lucian Heiuș, președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Acesta a spus că, dacă schimbarea nu va fi posibilă, va face demersuri ca măcar obținerea codului de TVA să fie condiționată de existența unui cont bancar. În prezent, lipsa unui cont bancar este considerată un indiciu de risc fiscal. Citește articolul