Cei de la HR se ocupă de angajați, inclusiv de siguranța lor la muncă. Ei trebuie să știe ce obligații au angajații legat de echipamentul de protecție și cum să gestioneze situațiile în care acestea nu sunt respectate, inclusiv aspectele legate de sancționarea disciplinară.
Salariatului îi revine obligația de a respecta măsurile de sănătate și securitate în muncă (SSM) din unitatea în care lucrează. Atunci când angajatorul își îndeplinește obligațiile conform legii și le furnizează angajaților echipamentele individuale de protecție, le explică necesitatea lor și riscurile în cazul nefolosirii echipamentelor, refuzul angajatului de a purta echipamentul este în mod cert o conduită care poate atrage răspunderea sa disciplinară. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe cum sunt recunoscute oficial calificările obținute în străinătate, pentru a angaja persoane cu studii făcute afară sau pentru a valida competențele angajaților care s-au perfecționat în alte țări.
La 1 iulie va intra în vigoare o nouă metodologie pentru recunoașterea certificatelor de formare profesională obținute în afara granițelor, potrivit unui ordin al Ministerului Educației (ME) apărut miercuri. Noua metodologie se va aplica în cazul certificatelor emise în state membre ale Uniunii Europene (UE), ale Spațiului Economic European (SEE), în Confederația Elvețiană, Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord (doar pentru cele obținute înainte de Brexit) și Republica Moldova. Citește articolul
Departamentul de HR este direct implicat deoarece gestionează pachetele de beneficii ale angajaților (cum ar fi decontul de vacanță sau voucherele de vacanță) și are nevoie să știe cum sunt acestea afectate de noile reguli fiscale pentru a le oferi și comunica corect angajaților.
Scutirea de taxe salariale pentru decontarea serviciilor turistice nu se aplică, începând din ianuarie 2024, în situațiile în care angajații beneficiază și de vouchere de vacanță. Practic, ideea este ca salariații să beneficieze de tratament fiscal preferențial numai pentru unul dintre cele două beneficii, nu pentru ambele. Citește articolul
Articolul este util pentru a înțelege cum să creezi un mediu de lucru incluziv și fără discriminare, respectând drepturile tuturor angajaților și promovând diversitatea, aspecte esențiale pentru bunăstarea angajaților.
Consiliul Național al Tineretului din Moldova (CNTM), o organizație non-guvernamentală din Chișinău, a obținut o victorie importantă pentru libertatea de exprimare. Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CEDO) a stabilit că refuzul municipalității Chișinău de a permite afișarea unor postere cu caricaturi, în cadrul unei campanii anti-discriminare, a încălcat dreptul organizației la libertatea de exprimare, protejat de articolul 10 din Convenția Europeană a Drepturilor Omului. Citește articolul
HR-ul este responsabil pentru salarizare, beneficii și relația cu angajații. Articolul îi ajută să înțeleagă de ce salariul net al unor angajați ar putea scădea, cum să le explice și cum să gestioneze discuțiile și negocierile despre modificarea sau eliminarea anumitor beneficii.
De câteva săptămâni, Guvernului i se cere adoptarea unei majorări a plafonului de 4.000 de lei folosit la acordarea beneficiului de netaxare la salariul minim. În contextul în care această majorare ar putea să nu opereze, trebuie amintit că reducerea unor adaosuri, precum tichetele de masă, nu poate fi făcută unilateral de angajator, ci necesită renegociere. Citește articolul
Acest departament este preocupat de binele angajaților, iar modificările legislative care cresc volumul de muncă și stresul personalului contabil ar putea duce la epuizare sau la dificultăți în respectarea drepturilor la concediu.
Implementarea deconturilor precompletate prin sistemul e-TVA, oficializată recent de Guvern prin OUG nr. 70/2024, fără dezbateri reale și prin adoptarea sa galopantă, a generat numeroase reacții critice din partea mediului de afaceri și a experților fiscali. În timp ce autoritățile susțin că măsura va reduce evaziunea fiscală și va îmbunătăți colectarea TVA, contestatarii consideră că aceasta va crește birocrația și costurile pentru companii, fără a aduce beneficii semnificative. Cea mai mare bătaie de cap revine, desigur, contabililor, context în care se ia chiar în calcul un protest al acestora față de modul în care Guvernul a înțeles, în ultimii ani, să implementeze, de azi pe mâine, măsuri cu un uriaș impact asupra profesiei lor și clienților acestora. Citește articolul
Acest departament este direct interesat de sănătatea și bunăstarea angajaților. Articolul oferă informații despre noi servicii medicale disponibile, inclusiv pentru diagnosticarea unei afecțiuni grave precum cancerul și suport psihologic, ceea ce poate ajuta HR-ul să-și informeze angajații sau să completeze beneficiile de sănătate oferite de companie.
Pe lângă pachetul minimal de servicii actual, persoanele neasigurate vor avea acces la diverse servicii medicale ce permit depistarea precoce a afecțiunilor oncologice, după cum e prevăzut într-o hotărâre apărută marți. Potrivit reprezentaților Executivului, odată diagnosticați cu o formă de cancer, acești pacienți sunt tratați gratuit în cadrul Programului Național de Oncologie. Citește articolul
Foarte important pentru HR, deoarece articolul le arată cum să stabilească locul de muncă în contracte, cum să gestioneze situațiile în care angajații sunt trimiși să lucreze temporar în altă parte, cum să le comunice acestora drepturile și cum să plătească corect cheltuielile de deplasare. Practic, îi ajută să aplice regulile zi de zi.
De la bun început, angajatul trebuie să știe dacă în activitatea sa va trebui să mai plece, din când în când, în afara locului muncii și care sunt condițiile acestor deplasări, inclusiv chestiunea suportării costurilor. Citește articolul
Pentru că articolul vorbește despre cum se fac angajările (noi concursuri, încadrarea absolvenților), cum se pot schimba posturile din temporare în permanente, despre testele psihologice necesare și despre regulile de disciplină legate de integritate și consumul de alcool sau droguri la muncă. Toate aceste aspecte sunt direct relevante pentru gestionarea personalului unei companii.
În contextul unei reorganizări a Autorității Vamale Române (AVR), Guvernul a adoptat și unele modificări importante legate de angajarea vameșilor și abaterile disciplinare din activitatea lor. Măsurile au fost aprobate pe 21 iunie în ședința de Guvern și pe 26 au fost publicate în Monitorul Oficial. Citește articolul
Departamentul de HR este interesat de modul în care sistemul legal abordează cazurile de violență domestică, mai ales când acestea implică angajați. Înțelegerea acestor aspecte îl ajută să sprijine angajații aflați în situații vulnerabile și să gestioneze potențialele implicații la locul de muncă.
În cazul infracţiunilor pentru care acţiunea penală se pune în mişcare la plângerea prealabilă a persoanei vătămate sau din oficiu, dacă persoana vătămată a depus deja plângerea se va considera că acțiunea a fost pusă în mișcare ca urmare a acestia, nemaiputând fi pusă în mișcare din oficiu. Vorbim de o decizie recentă a Înaltei Curți de Casație și Justiție (ICCJ), prin care se oferă dezlegare unei chestiuni de drept penal, în contextul unor fapte de violență în familie. Decizia a apărut marți în Monitorul Oficial. Citește articolul