Departamentul de HR este direct afectat de modificările salariale, de cum se stabilesc salariile și ce impact au ele asupra angajaților (motivare, rețineri), fiind responsabil de administrarea salariilor.
Un proiect pus luna asta în dezbatere la Ministerul Muncii ar fi obligat angajatorii ca, atunci când majorează salariile brute, să asigure cel puțin netul anterior. Introducerea acestei garanții pentru angajați în Codul muncii ar fi fost necesară chiar până la finele acestei luni, din moment ce 1 iulie este un nou prilej, odată cu majorarea salariului minim brut garantat în plată, când unele salarii nete vor înregistra scăderi în loc de creșteri - vorbim, în principal, de cei ale căror salarii trebuie să crească după 24 de luni. Clarificarea nu va intra în Codul muncii nici până la 1 iulie, nici prin proiectul anterior menționat, din care au dispărut brusc și fără explicații prevederile ce prevedeau garantarea netului anterior. Citește articolul
Acest departament este direct impactat de binele angajaților, de costurile și eforturile legate de absențe, recuperare, înlocuirea personalului și de impactul asupra moralului și productivității echipei.
În anul 2023, economia României a pierdut peste 21 de milioane de euro din cauza accidentelor de muncă, conform unui studiu realizat de Eurofin Consult, firmă specializată în securitate și sănătate în muncă (SSM). Această sumă reprezintă doar vârful aisbergului. Dacă s-ar fi luat în calcul toate costurile directe și indirecte asociate accidentelor de muncă, suma ar fi fost de cel puțin 10 ori mai mare.
Citește articolulAcest departament se ocupă direct de gestionarea concediilor angajaților, de planificarea lor și de asigurarea că plata este făcută corect, conform contractelor și reglementărilor legale.
Cum pe perioada concediului de odihnă nu se acordă salariu, ci o indemnizație de concediu, iar modul acesteia de calcul reprezintă o medie a drepturilor salariale din ultimele trei luni, pot exista situații în care indemnizația să nu fie tocmai egală cu venitul pe care l-ar fi încasat angajatul în perioada respectivă. Citește articolul
Este crucial pentru angajații care lucrează sau au lucrat atât în România, cât și în SUA, deoarece le afectează drepturile de pensie și modul în care se plătesc contribuțiile sociale, mai ales pentru cei detașați.
Un acord în domeniul securităţii sociale între România și Statele Unite ale Americii (SUA) a fost semnat în martie 2023 și va permite curând, printre altele, cumularea perioadelor lucrate în fiecare dintre cele două țări, atunci când se dorește ieșirea la pensie. Acordul semnat în 2023 a fost ratificat, respectiv a primit consimţământul pentru aplicarea lui, printr-o lege apărută în ianuarie. În plus, miercuri a fost publicat în Monitorul Oficial și aranjamentul administrativ pentru aplicarea acordului, ceea ce înseamnă că s-a mai făcut un pas pentru recunoașterea reciprocă a dreptului la pensie și a perioadelor de asigurare în România și SUA. Citește articolul
Persoanele din HR aplică direct regulile de concediere și trebuie să știe cum să calculeze corect perioada de preaviz, conform noii decizii, pentru ca plecările angajaților să se facă fără probleme legale și concedierile să fie valabile.
În soluționarea unui recurs în interesul legii, Înalta Curte a stabilit că în cazul termenului de preaviz la concediere nu este luată în calcul și ziua comunicării notificării de preaviz, ceea ce înseamnă că termenul începe să curgă din ziua următoare și se împlinește în ultima zi. În decizia dată acum o lună și publicată miercuri în Monitorul Oficial, Curtea arată că mai multe prevederi din Codul de procedură civilă și din Codul civil cu privire la calculul termenelor nu sunt incidente în cazul termenului de preaviz la concediere, motivul fiind natura diferită a termenelor stabilite pe zile lucrătoare în Codul muncii, unde aplicarea regulilor din Codul civil în cazul termenelor pe zile ar duce la prelungiri nejustificate și contrare intereselor protejate în cazul raporturilor de muncă. Citește articolul
Este crucial pentru HR să știe cum se redactează și se modifică contractele de muncă pentru diferite locații (birou, acasă, mobil) și cum se gestionează aspecte precum delegările și obligațiile angajatorului față de angajați.
Printre elementele esențiale ale oricărui contract individual de muncă regăsim și „locul muncii”, acesta fiind prevăzut în contractul individual de muncă, după ce a făcut obiectul informării prealabile, confirmând acordul părților în această privință. Pe lângă aceste aspecte, locul muncii trebuie să regăsească, cel puțin cu privire la județ și localitate, în oferta pe care orice angajator trebuie să o transmită agențiilor pentru ocuparea forței de muncă în cazul în care în cel mult cinci zile lucrătoare de la vacantarea postului nu a încheiat un contract individual de muncă. Locul muncii poate fi organizat de angajator, poate fi domiciliul angajatului sau poate fi ce au convenit părțile în cazul telemuncii.
Este important să știe cum pot fi angajați sau contractați psihologii, nutriționiștii și dieteticienii și ce diplome sunt necesare pentru alte profesii, inclusiv pentru recrutare.
Un ordin publicat miercuri aduce câteva clarificări și modificări importante în organizarea și funcționarea cabinetelor de liberă practică pentru servicii publice conexe actului medical, printre care care cerința ca psihologii, nutriționiștii și dieteticienii care lucrează în cabinete înființate potrivit Legii societăților trebuie să aibă contracte de muncă sau de prestări servicii, dar și cerințe mai stricte privind calificarea opticienilor-optometriștilor, printre alții. Citește articolul
Acest departament este interesat de modul în care sunt pregătiți și calificați viitorii avocați, mai ales când recrutează personal pentru poziții juridice interne sau când evaluează furnizorii de servicii legale externe.
Procedura de admitere în profesia de avocat se va face de acum și în baza unor subiecte cu caracter aplicativ. Recent, au fost introduse în regulamentul de organizare a examenului întrebări care presupun simularea rezolvării unor situații juridice. Anul acesta, examenul va avea loc pe 22 septembrie. Citește articolul
Este crucial pentru a înțelege exact pașii și regulile legale pe care trebuie să le urmeze atunci când angajează pe cineva, cum ar fi semnarea contractului și înregistrarea în Revisal la timp.
Legea stabilește că angajatorii au obligația de a încheia și de a înregistra contractele individuale de muncă înainte ca angajații să înceapă efectiv activitatea. Conform Codului muncii, prestarea oricărei activități de către lucrător presupune, anterior, încheierea unui contract individual de muncă, care să fie semnat de ambele părți și înregistrat în registrul general de evidență a salariaților (Revisal) cel târziu cu o zi lucrătoare înainte de începerea activității. Ignorarea acestor obligații sau formalități, cum le-ar numi mulți, atrage sancțiuni severe. Citește articolul
Această modificare afectează modul în care sunt calculate salariile și beneficiile angajaților, iar departamentul de Resurse Umane trebuie să înțeleagă cum să le aplice corect și să comunice aceste informații personalului.
Acum un an, aplicarea beneficiului de netaxare era permisă și în cazul unor adaosuri la salariul de bază de până la o treime din salariul minim brut garantat în plată - asta lăsa loc pentru eventuale tichete de masă la valore individuală spre maximul permis de lege, permitea compensarea în bani a muncii în plus sau în zile de sărbătoare legală și alte adaosuri. De la 1 iulie, marja pentru aceste adaosuri este foarte mică - 300 de lei - ceea ce nu mai permite în practică aplicarea acestui beneficiu în condiții similare anului precedent, deși pe hârtie aceste condiții au rămas la fel. Citește articolul