Pentru a putea informa angajații cu venituri mai mici despre un ajutor de la stat pentru plata facturilor la curent, ajutându-i astfel să-și gestioneze mai bine cheltuielile.
În condițiile în care, la finalul lunii iunie, schema pentru plafonarea și compensarea prețului la energie electrică a fost eliminată, autoritățile au stabilit un nou mecanism de sprijin pentru consumatorii vulnerabili. Astfel, luni seară a fost publicată în Monitorul Oficial o ordonanță, ce conține, de fapt, regulile noului mecanism de sprijin. Potrivit noului act normativ, valoarea ajutorului este de 50 de lei pe lună, iar cererile se fac online. Citește articolul
Departamentul de HR este interesat de modul în care sunt gestionate salariile și beneficiile angajaților, în special cele legate de condiții de muncă dificile. Chiar dacă schimbările sunt pentru sectorul public, ele oferă o imagine asupra tendințelor generale din piața muncii și a modului în care legislația abordează subiecte precum sporurile și concediile suplimentare.
Ministerul Muncii a pus joia trecută în dezbatere un proiect de ordonanță de urgență (OUG) prin care a propus limitarea sporurilor pentru condiții periculoase sau vătămătoare la un cuantum de cel mult 300 de lei brut lunar, aplicabil tuturor salariaților din sectorul public. Adoptată luni și apărută deja în Monitorul Oficial, ordonanța prevede și reducerea duratei concediului de odihnă suplimentar pentru cei care lucrează în astfel de condiții. Citește articolul
Decizia este importantă pentru acest departament, deoarece îi ajută să calculeze corect vechimea în muncă și, implicit, drepturile salariale și de pensie ale angajaților, incluzând perioadele de stagiu militar obligatoriu.
Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) a stabilit, printr-o decizie apărută recent, că perioada în care o persoană a efectuat stagiul militar obligatoriu, în timp ce deținea calitatea profesională de consilier juridic, poate fi considerată vechime în funcție în vederea stabilirii pensiei. Decizia vine în urma unei sesizări legate de interpretarea unor dispoziții din vechea lege a pensiilor și din legea abrogată privind serviciul militar. Citește articolul
Se ocupă de contractele angajaților și de fișele de post. Este esențial să înțeleagă cum sunt gestionate drepturile de proprietate asupra ideilor și creațiilor pe care angajații le fac în timpul serviciului, pentru a evita probleme legale.
Angajatorii nu sunt întotdeauna conștienți de necesitatea reglementării detaliate a drepturilor de proprietate intelectuală în contractele individuale de muncă (CIM), contrar percepției comune că tot ce creează un angajat în raportul de muncă aparține automat angajatorului. Primul pas important pentru angajator e să înțeleagă natura creațiilor și încadrarea lor, de la opere protejate de drepturi de autor (texte, prezentări, fotografii, opere grafice și audiovizuale), unde drepturile aparțin primordial angajatului în lipsa unor clauze specifice, la programe de calculator, unde regula este inversă, drepturile revenind angajatorului. Citește articolul
Acest departament este interesat pentru a informa angajații care conduc (în special cei cu roluri ce implică deplasări frecvente) despre noile modalități de constatare a abaterilor rutiere și despre posibilele consecințe, pentru a preveni incidente și a gestiona situații disciplinare, dacă este cazul.
În 2024, Codul rutier a fost modificat, astfel încât polițiștii să poată amenda șoferii și în baza înregistrărilor camerelor de bord sau celor de supraveghere, nu doar atunci când constată direct încălcarea regulilor rutiere. Apoi, autoritățile au stabilit și procedura prin care se pot semnala încălcări ale regulilor rutiere înregistrate de camerele de bord, dar nu veniseră și cu o procedură pentru semnalarea încălcărilor înregistrate de camerele de supraveghere a traficului. De aceea, Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a publicat recent în Monitorul Oficial un ordin, prin care este stabilită o procedură de semnalare a încălcărilor rutiere constatate cu ajutorul camerelor de supraveghere a traficului. Citește articolul
Oferă îndrumare despre cum să pregătești și să gestionezi echipa pentru a lucra eficient în contexte internaționale și cum să înțelegi diferențele culturale.
DHL Express România a fost reconfirmata recent ca Business Superbrand, în cadrul prestigiosului program Superbrands România 2024-2025. Această importantă distincție reconfirmă reputația brandului DHL pe piața din România și excelența în industria de curierat expres internațional, compania fiind evaluată după criterii precum Calitate, Diferențiere în piață, Încredere, Dinamism și Performanță în ESG. DHL este un Superbrand cu viziune pentru viitorul afacerilor mici și mijlocii. Citește articolul
Acest departament este interesat de felul în care angajații pot accesa medicamente în situații de urgență, mai ales dacă au nevoie rapidă și nu au rețetă sau acces la medic. Poate afecta și informarea angajaților despre sănătate.
În 2024 s-a stabilit, printr-un ordin al Ministerului Sănătății (MS), că farmaciștii au dreptul de a elibera fără prescripție, în situații de urgență, o serie de antibiotice și antifungice, dar doar tratamentul pentru 48 de ore. Recent, ministerul a completat acest ordin, introducând o listă actualizată de medicamente ce pot fi eliberate în farmacii fără rețetă, dar și un ghid pentru consiliere și eliberare în farmacia comunitară a dozei de antibiotic pentru 48 de ore. Citește articolul
Modificările legate de amenzi rutiere pot afecta angajații care conduc mașini de serviciu, iar modificările Codului Penal pot influența politicile interne legate de conduită. De asemenea, informația despre programul Euro 200 poate fi utilă pentru angajați și familiile lor.
În perioada 23 - 29 iunie 2025, în Monitorul Oficial au fost publicate mai multe acte normative cu impact asupra vieții personale. Avocatnet.ro vă prezintă o sinteză a acestor noutăți legislative, incluzând principalele prevederi și datele de intrare în vigoare. Pentru detalii suplimentare și interpretări detaliate, sunt disponibile link-uri către articolele elaborate de redacția noastră. Citește articolul
Se ocupă de evaluarea performanței angajaților și a șefilor, mai ales când aceasta este legată de modul în care aceștia gestionează bunurile instituției.
Pentru a reduce cheltuielile bugetare, instituțiile publice vor putea ceda sau vinde diverse bunuri, indiferent dacă acestea sunt mobile sau imobile, pe care nu le mai folosesc sau nu le folosesc eficient, potrivit unui proiect de lege înregistrat recent în Parlament. Pentru ca mecanismul de reutilizare, redistribuire și valorificare a bunurilor deținute de instituțiile publice să funcționeze, acestea vor trebui să actualizeze trimestrial situația acestor bunuri, într-un sistem informatic centralizat. Citește articolul
Gestionează relația companiei cu angajații, de la salarii și beneficii, la condiții de muncă și proceduri interne.
Contractul colectiv de muncă (CCM) reprezintă rezultatul negocierilor dintre angajator și salariați, fiind obligatorie prin lege inițierea negocierilor pentru entitățile cu minimum 10 angajați, dar nu și încheierea efectivă a unui contract. Citește articolul