Acest departament se ocupă de angajați, inclusiv de pregătirea lor profesională și de modul în care sunt gestionate contractele lor, așa că este esențial să știe cine suportă costurile cursurilor și ce drepturi au angajații legate de formare.
În practica relațiilor de muncă, apare frecvent întrebarea privind suportarea costurilor unor cursuri sau instruiri necesare desfășurării activității. Situațiile devin problematice atunci când angajatorii impun participarea, dar solicită ca salariații să achite cheltuiala din propriul buzunar. Citește articolul
Acest departament se ocupă direct cu gestionarea concediilor medicale ale angajaților. Modificările legate de controale asupra medicilor și beneficiarilor de concedii, precum și posibilitatea de recuperare a sumelor plătite nejustificat, influențează direct politicile de resurse umane și modul de lucru.
Programul de guvernare al noului Executiv prevede mai multe măsuri în ceea ce privește concediile medicale, axate pe descurajarea abuzurilor, precum și pe impuneri suplimentare. Cea dintâi problemă, aceea a abuzurilor, este adresată din perspectiva celor care pun parafa pe ceea ce este, fără dar și poate, un fals - acordarea unui diagnostic care nu are legătură cu realitatea medicală a pacientului care cere acel medical. În programul de guvernare se arată intenția de sancționare drastică a medicilor care acordă concedii medicale „fictive sau nejustificate” - ce înseamnă asta sau ce ar trebui să însemne asta? Citește articolul
Acest departament se ocupă direct de drepturile angajaților (salariu, concedii, program de lucru, sănătate, asociere sindicală) și de obligațiile acestora în timpul serviciului (responsabilități, etică, comportament). Articolul acoperă pe larg aceste subiecte, relevante pentru gestionarea personalului.
Astăzi este Ziua funcționarului public, o zi care marchează rolul acestora în buna desfășurare a activității instituțiilor și în furnizarea serviciilor publice. Este, în același timp, un moment util pentru a reaminti care sunt principalele drepturi de care beneficiază, dar și ce obligații trebuie să respecte în raport cu instituția, cu cetățenii și cu statutul profesional pe care îl au. Citește articolul
Oferă ghidare despre cum să gestioneze corect echipamentele și bunurile date angajaților, de la oferirea lor până la recuperarea lor la plecarea din companie, pentru a preveni neînțelegerile și conflictele.
Bunurile puse la dispoziția salariatului pentru desfășurarea activității rămân în proprietatea angajatorului, chiar dacă nu există un document semnat care să ateste predarea lor. În practică, situațiile în care aceste bunuri nu sunt restituite la încetarea contractului individual de muncă (CIM) nu sunt rare, mai ales în lipsa unei proceduri interne clare. Un specialist în relații de muncă ne-a explicat cum ar trebui documentată predarea echipamentelor și ce poate folosi angajatorul pentru a demonstra că un bun a fost înmânat salariatului, chiar și în absența unui proces-verbal. Citește articolul
Acest departament se ocupă direct de înregistrarea și gestionarea datelor angajaților în sistemele oficiale (Reges), iar articolul arată cum pot face acest lucru prin persoană împuternicită sau cum își pot gestiona propriul acces.
Sistemul Reges-Online este conceput pentru a permite accesarea și operarea registrului unui angajator prin împuternicit (notarial sau prin contract de prestări servicii), în locul reprezentantului legal, mai ales dacă ne gândim la situațiile în care acesta nu poate avea o identitate digitală în România sau la anumite entități publice. Chiar dacă operațiunile sunt efectuate de un prestator, responsabilitatea finală pentru corectitudinea datelor transmise în registru revine angajatorului, cu mențiunea că toate operațiunile sunt jurnalizate cu CNP-ul și numele persoanei care le-a efectuat în mod concret. Citește articolul
Este important pentru departamentul de Resurse Umane deoarece arată problemele care pot apărea dacă se externalizează servicii de recrutare, mai ales atunci când există personal propriu, și cum acest lucru poate duce la controale fiscale și la refuzul deducerii cheltuielilor.
Într-o speță prezentată recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), inspectorii au refuzat unei firme dreptul de deducere a cheltuielilor și a TVA-ului aferent pentru serviciile externe de recrutare, din moment ce aceasta avea deja salariați specializați în resurse umane care puteau să facă recrutări. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane are nevoie să știe cum funcționează noua carte electronică de identitate, în special în ceea ce privește verificarea datelor personale și a adresei de domiciliu a angajaților, pentru a completa corect dosarele și procesele interne.
Cartea electronică de identitate (CEI) și-a extins accesibilitatea, însă implementarea acesteia întâmpină dificultăți, cum ar fi solicitarea nejustificată de adeverințe de domiciliu de către autoritățile locale, deși informația este disponibilă digital. Chestorul de poliție Cătălin Giulescu ne-a clarificat faptul că aceste adeverințe ar trebui eliberate gratuit și fără termene de așteptare și îndeamnă cetățenii să raporteze neregulile. Autoritățile locale trebuie să achiziționeze cititoare de carduri și aplicații pentru a facilita folosirea CEI și a respecta drepturile cetățenilor. Citește articolul
Ajută angajații să înțeleagă cum pot obține medicamentele mai ușor prin rețeta electronică, ceea ce poate fi un beneficiu pentru ei și o parte a programelor de sănătate oferite de companie.
După cum a reamintit recent Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS), asigurații pot obține medicamentele necesare de la farmacie fără să fie nevoie de prezentarea unei rețete tipărite, cu condiția ca medicii să emită pentru aceștia o rețetă electronică online. Citește articolul
Acest departament se ocupă de angajați și foști angajați. Articolul le arată cum trebuie să procedeze corect atunci când foștii angajați cer acte pentru pensie, fără să le ceară bani, și ce legi trebuie să respecte în relația cu aceștia.
Imaginați-vă că, după o viață de muncă, ajungeți în punctul în care e nevoie să vă depuneți dosarul de pensie. O etapă firească, așteptată, ce ar trebui să încununeze o carieră. Totul pare simplu, documentele sunt la îndemână, până când, pentru o formalitate esențială, obținerea unei adeverințe de vechime sau de sporuri salariale de la un fost angajator care își desfășoară încă activitatea, vă loviți de o barieră neașteptată, vi se solicită o sumă de bani, uneori considerabilă. O situație, din păcate, nu singulară, care ridică serioase semne de întrebare și generează frustrare. Citește articolul
Acest departament gestionează angajările și personalul, inclusiv pe cel tânăr, și are nevoie de informații despre condițiile de muncă, programul specific și procesul de obținere a stimulentelor financiare.
Angajatorii care încadrează în muncă, pe durata vacanței, elevi sau studenți pot beneficia de un stimulent financiar lunar din partea statului, în cuantum de 330 de lei pentru fiecare tânăr angajat. Acordarea acestuia este condiționată de încheierea unui contract legal de muncă pe durată determinată și de respectarea unor cerințe procedurale și legale. Citește articolul