Acest departament gestionează bunăstarea, sănătatea și siguranța angajaților, condițiile lor de muncă, politicile salariale (cum ar fi sporurile de risc) și se asigură că aceștia au un mediu de lucru sigur și sănătos.
Adesea perceput fie ca un moft, fie ca o majorare mascată a salariului, sporul pentru condiții de muncă vătămătoare sau periculoase este, în realitate, un indicator critic al unor probleme nerezolvate la locul de muncă. Acordarea sa nu ar trebui să fie un scop în sine, ci un semnal de alarmă care să declanșeze acțiuni concrete pentru îmbunătățirea mediului de lucru. Atât legislația națională, cât și cea europeană subliniază o obligație fundamentală a angajatorului în privința asigurării unui mediu de muncă sigur, unde sănătatea lucrătorilor este protejată, indiferent de costurile economice implicate. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane ar putea fi interesat de acest tip de sprijin guvernamental, deoarece afectează bunăstarea financiară a angajaților. De asemenea, în calculul eligibilității sunt incluse veniturile din salarii, iar angajații ar putea avea întrebări la care HR ar putea oferi informații generale.
Cu condiția încadrării într-o limită de venit, consumatorii vulnerabili de energie pot primi lunar 50 de lei de la stat, potrivit unui mecanism de sprijin ce se aplică deja, bani pe care să-i folosească la plata facturilor la electricitate. La calculul plafonului amintit se iau în calcul mai multe tipuri de venituri, inclusiv cele din premii și jocuri de noroc. Citește articolul
Acest departament gestionează angajații și contractele lor. Articolul îi ajută să știe cum să procedeze corect când un angajat ia concediu medical, cum se modifică termenii contractului și cum să înregistreze asta.
Suspendarea contractului individual de muncă în cazul incapacității temporare de muncă are efecte și în ceea ce privește încetarea contractului, atunci când medicalul intervine în perioada rămasă până la încetare, iar asta chiar dacă părțile au convenit asupra momentului încetării. Citește articolul
Acest departament utilizează sistemul Reges-Online pentru a gestiona datele angajaților și contractele de muncă. Articolul oferă soluții practice pentru a obține acces la acest sistem, esențial pentru activitatea zilnică a HR-ului, mai ales când reprezentanții legali sunt străini.
Tranziția către Reges-Online marchează un pas important și necesar în digitalizarea administrației muncii din România. Noul sistem promite o eficiență sporită, transparență și un acces mai rapid la informații atât pentru autorități, cât și pentru angajatori și salariați. Cu toate acestea, ca orice schimbare majoră, implementarea aduce la suprafață o serie de provocări practice, iar una dintre cele mai presante vizează angajatorii cu administratori cetățeni străini. Citește articolul
Departamentul de HR este interesat de programele de sprijin social, deoarece poate informa angajații despre aceste ajutoare, contribuind la bunăstarea lor și arătând preocupare față de nevoile personalului.
Un nou mecanism de ajutor pentru plata facturilor la electricitate se aplică de la începutul lunii, dar încă nu se pot depune cereri online în acest sens, deoarece platforma electronică dedicată nu a apărut încă, autoritățile având termen pentru asta până spre sfârșitul lunii august. Pentru a putea primi ajutorul în valoare de 50 de lei începând cu această lună, cei interesați trebuie să depună cererea în cel mult o lună de la apariția platformei electronice amintite. Citește articolul
Aceste informații sunt importante pentru că afectează sănătatea și bunăstarea angajaților, ajutând departamentul să înțeleagă ce servicii medicale publice sunt disponibile pentru ei, mai ales în cazul bolilor cronice.
Bolnavii care au afecțiuni incluse în programele naționale de sănătate vor beneficia de servicii medicale, servicii conexe, medicamente și altele asemenea până la vindecarea completă, potrivit proiectului de lege apărut recent, ce conține, de fapt, reforma fiscal-bugetară anunțată de ceva vreme. Ministerul Sănătății (MS) a făcut de curând mai multe precizări pe această temă, subliniind faptul că toți pacienții incluși în programele naționale de sănătate vor beneficia în continuare de tratament, nu doar cei bolnavi de cancer, așa cum se vehiculează în spațiul public, indiferent dacă sunt sau nu asigurați. Citește articolul
Modificările fiscale care afectează salariile și contribuțiile angajaților (ex: contribuția la sănătate pentru pensii), precum și discuțiile despre cum tehnologia (AI) schimbă piața muncii și necesită noi competențe, sunt importante pentru HR.
Situația fiscal-bugetară a României a ajuns în punctul în care numeroasele probleme acumulate în ani de zile au generat o criză ce trebuie corectată urgent. Lipsa de predictibilitate alimentată de modificări legislative și fiscale frecvente și fără studii de impact, creșterea nesustenabilă a cheltuielilor publice, întârzierile foarte mari în modernizarea și dotarea cu tehnologie a administrației fiscale sunt doar câteva dintre cauzele care au generat inechitate fiscală în economie și de remunerare în sistemul public, colectare insuficientă a veniturilor statului și deficite tot mai mari, mai greu de finanțat și, implicit, o stare de nemulțumire a multor categorii sociale. Citește articolul
Articolul menționează că legi importante, precum Codul Muncii sau cele legate de salarii și pensii, au fost adoptate prin această metodă rapidă. Departamentul trebuie să fie la curent cu astfel de proceduri pentru a anticipa și a se pregăti pentru schimbările legislative care afectează angajații și politicile de personal.
Constituția României permite Guvernului să-și angajeze răspunderea în fața Parlamentului pentru un proiect de lege precum e cel pus joi în dezbatere privind măsurile fiscal-bugetare, evitându-se astfel procedura legislativă obișnuită. În acest proces, parlamentarii pot propune modificări pe care Executivul le poate accepta sau respinge și au dreptul să depună o moțiune de cenzură în termen de trei zile de la asumarea răspunderii în Parlament. Dacă Guvernul nu este demis, proiectul se consideră adoptat, cu eventualele amendamente acceptate. Citește articolul
Acest departament are nevoie să știe cum să gestioneze corect și legal relațiile cu angajații, de la angajare și modificări de posturi, până la încetarea contractelor, pentru a evita greșeli și conflicte.
La schimbarea funcției în cadrul aceleiași companii, angajatorii nu au dreptul să le ceară salariaților să demisioneze din postul anterior. O astfel de solicitare este nu doar nelegală, ci și abuzivă. Mai grav, recurgerea la presiuni prin amenințări cu cercetarea disciplinară sau suspendarea contractului de muncă reprezintă un abuz de drept și poate fi asimilată unei forme de șantaj, contrară principiilor care guvernează raporturile de muncă. Citește articolul
Este util atunci când departamentul trebuie să apeleze la un avocat pentru probleme legate de legislația muncii, relațiile cu angajații sau litigii de muncă, oferind îndrumare în alegerea și colaborarea eficientă.
Alegerea și relația ulterioară cu un avocat pot părea complexe și, adesea, intimidante, mai ales pentru cineva care se confruntă pentru prima dată cu o problemă juridică. Pentru a clarifica cele mai importante aspecte și pentru a oferi un ghid practic justițiabililor, am stat de vorbă cu Avocata Liliana Grădinaru, din cadrul Baroului București. De la criteriile pe care trebuie să le ai în alegerea apărătorului potrivit și verificarea acreditărilor sale, până la înțelegerea drepturilor și obligațiilor reciproce, negocierea contractului și gestionarea onorariilor, interviul de mai jos acoperă pașii cei mai importanți ai acestei colaborări. Un dialog menit să demistifice acest proces și să ofere oricăruia dintre noi informațiile necesare pentru a înțelege cum putem stabili un parteneriat bazat pe încredere cu avocatul nostru. Citește articolul