HR-ul trebuie să știe cum să comunice angajaților despre monitorizare, să gestioneze drepturile lor legate de datele personale și să creeze politici interne corecte.
Salariații au dreptul să știe ce date și în ce scopuri sunt acestea prelucrate de angajator, iar când vine vorba de utilizarea sistemelor de supraveghere la locul de muncă aceștia își pot manifesta inclusiv opoziția și cere șteregerea datelor prelucrate, în anumite situații. Citește articolul
HR este interesat de tot ce ține de bunăstarea angajaților și de posibilele facilități sau decontări medicale la care aceștia ar putea avea dreptul în situații excepționale, mai ales când e vorba de tratamente în străinătate.
Ministerul Sănătății (MS) propune, printr-un proiect de ordin pus recent în dezbatere publică, modificarea legislației privind modul de administrare, finanțare și implementare a acțiunilor prioritare pentru tratamentul pacienților cu arsuri, astfel încât decontarea tratamentului acestor pacienți în străinătate să se facă mai ușor. Citește articolul
Conține informații esențiale despre procesul de angajare a cetățenilor străini, de la documentele de studii necesare până la gestionarea corectă a dosarului de personal.
Deși în unele cazuri actele de studii echivalate nu sunt necesare la depunerea inițială a dosarului de aviz de muncă, ele devin obligatorii pentru dosarul personal al angajatului și sunt cruciale pentru conformitatea legală pe termen lung. Citește articolul
Acest departament este interesat de modificările legate de vârsta de pensionare și condițiile de muncă, chiar dacă se referă la domenii diferite. Mai mult, dacă firma angajează sau intenționează să angajeze foști polițiști sau militari, este crucial să știe ce activități le sunt interzise prin lege, pentru a evita probleme.
Dacă starea de sănătate le permite să se achite de atribuțiile pe care le au, polițiștii, inclusiv cei din penitenciare, și militarii vor putea rămâne în activitate, la cerere, până la 65 de ani, potrivit unui proiect de ordonanță pus recent în dezbatere publică de către Ministerul Afacerilor Interne (MAI). În plus, polițiștilor și militarilor li se va interzice să presteze servicii în sectorul privat, care să implice desfășurarea de activități cu caracter militar ori de securitate privată. Citește articolul
Acest departament gestionează angajații și contractele lor. Articolul le oferă informații esențiale despre cum să facă și să încheie corect contracte pe perioadă determinată, cum să evite greșelile care pot duce la recalificarea contractelor și cum să gestioneze munca temporară și detașările.
Angajatorul poate încheia un contract pe durată determinată doar dacă se încadrează în mod real și obiectiv într-unul din cazurile expres și limitativ prevăzute de lege. O eroare pe care angajatorul nu ar trebui să o facă este aceea de a omite să precizeze în contracte ce cazuri sunt incidente în raporturile respective - o eroare ce poate să-l coste inclusiv recalificarea contractului. Este esențial ca în companii să se înțeleagă și să respecte caracterul excepțional al contractului individual de muncă pe durată determinată. Acesta nu trebuie să devină o practică standard pentru a eluda obligațiile și stabilitatea oferite de contractul pe durată nedeterminată, ci trebuie utilizat doar atunci când situația faptică o impune ori se justifică legal.
Informațiile din articol sunt esențiale pentru acest departament, deoarece afectează direct modul în care sunt gestionate, înregistrate și raportate datele angajaților și contractele de muncă în noul sistem Reges-Online.
Până la finele perioadei de tranziție (30 septembrie), angajatorii trebuie să se asigure că actualizează și completează câteva câmpuri noi, obligatorii, în platforma Reges-Online, care devin aplicabile atât pentru contractele noi, cât și pentru cele aflate deja în derulare la momentul tranziției. Nu este exclus însă ca unii angajatori să se regăsească în situația de a trebui să completeze mai multe date decât credeau inițial. Citește articolul
Articolul menționează că firmele trebuie să raporteze despre angajații lor și despre cum sunt impactați de activitatea companiei. De asemenea, vorbește despre necesitatea de a pregăti personalul, inclusiv pe cel din HR, cu cunoștințe despre sustenabilitate și gestionarea datelor legate de aceasta.
Pe măsură ce mediul de afaceri european începe pregătirile pentru al doilea an de raportare conform Directivei privind Raportarea în Domeniul Sustenabilității Corporative (CSRD), o privire retrospectivă reprezintă primul pas înainte de a privi spre viitor. Pentru instituțiile financiare din primul val, anul financiar 2024 a marcat începutul unei transformări care situează principiile de mediu, social și guvernanță (ESG) în centrul strategiei de afaceri, guvernanței și implicării părților interesate. Citește articolul
Departamentul HR este preocupat de bunăstarea angajaților și de starea lor generală de sănătate, inclusiv cea mintală. Violența domestică este o problemă socială majoră care poate afecta direct angajații, având un impact asupra prezenței la locul de muncă, performanței și stării lor psihologice. Cunoașterea acestor aspecte ajută HR-ul să ofere sprijin adecvat și să creeze un mediu de lucru sigur și suportiv.
Se împlinește aproape o lună de la moartea Teodorei Marcu. Pentru cei care nu știu, Teodora era o tânără de doar 23 de ani, însărcinată cu al doilea copil, care a fost împușcată mortal de agresorul ei. În momentul tragediei, se afla alături de fetița sa. O crimă care a cutremurat o țară întreagă și care, cel puțin în aparență, a generat reacții. Dar ce s-a schimbat de atunci? Citește articolul
Acest departament se ocupă de angajați, inclusiv de pregătirea lor profesională și de modul în care sunt gestionate contractele lor, așa că este esențial să știe cine suportă costurile cursurilor și ce drepturi au angajații legate de formare.
În practica relațiilor de muncă, apare frecvent întrebarea privind suportarea costurilor unor cursuri sau instruiri necesare desfășurării activității. Situațiile devin problematice atunci când angajatorii impun participarea, dar solicită ca salariații să achite cheltuiala din propriul buzunar. Citește articolul
Acest departament se ocupă direct cu gestionarea concediilor medicale ale angajaților. Modificările legate de controale asupra medicilor și beneficiarilor de concedii, precum și posibilitatea de recuperare a sumelor plătite nejustificat, influențează direct politicile de resurse umane și modul de lucru.
Programul de guvernare al noului Executiv prevede mai multe măsuri în ceea ce privește concediile medicale, axate pe descurajarea abuzurilor, precum și pe impuneri suplimentare. Cea dintâi problemă, aceea a abuzurilor, este adresată din perspectiva celor care pun parafa pe ceea ce este, fără dar și poate, un fals - acordarea unui diagnostic care nu are legătură cu realitatea medicală a pacientului care cere acel medical. În programul de guvernare se arată intenția de sancționare drastică a medicilor care acordă concedii medicale „fictive sau nejustificate” - ce înseamnă asta sau ce ar trebui să însemne asta? Citește articolul