Acest departament trebuie să știe exact cum să gestioneze situațiile de pensionare ale angajaților, pentru că legea cere ca postul să se elibereze automat, iar ei trebuie să se ocupe corect de acte și de eventuala reangajare.
Cercetările DNA pentru un prejudiciu de circa opt milioane de lei la Primăria Iași în cazul funcționarilor care și-au păstrat posturile deși dobândiseră calitatea de pensionar reprezintă, cel mai probabil, primul dintr-un șir de cazuri similare despre care o să mai auzim. Fondul discuției este modul în care, așa cum se întâmplă deseori, cei din autorități și instituții publice aleg să nu aplice legea sau să o aplice selectiv: de pildă, legea care prevede, de multă vreme, că la momentul pensionării încetează de drept (deci, indiscutabil) raportul de muncă ori de serviciu al angajatului/funcționarului. A fost nevoie inclusiv de o clarificare „apăsată” a Înaltei Curți cu privire la efectul pensionării asupra raporturilor angajaților, însă rămâne, totuși, neclar ce se întâmplă sau în ce măsură pot fi recuperate prejudiciile reprezentând salarii, sporuri și indemnizații care s-au plătit deși n-ar fi trebuit. Citește articolul
Articolul tratează direct subiecte esențiale pentru gestionarea angajaților, cum ar fi recrutarea, dezvoltarea lor, evaluarea performanței și adaptarea la noile tehnologii, cum este inteligența artificială.
Angajatorii din România (66%) consideră că ajustarea structurii organizației pentru a echilibra agilitatea și flexibilitatea necesare dezvoltării afacerii cu stabilitatea de care au nevoie angajații este foarte importantă pentru succesul organizației, însă doar 28% dintre ei au făcut progrese reale în această direcție, conform rezultatelor Deloitte 2025 Global Human Capital Trends pentru România.
Departamentul de HR este direct interesat de cum se desfășoară concursurile de angajare și promovare, de ce fel de oameni sunt căutați pentru posturile de conducere și de problemele care apar la dosarele de candidatură.
În primăvară, Guvernul aproba planul de recrutare a funcţionarilor publici şi planul de promovare în funcţii publice de conducere pentru perioada 2025-2026. La scurt timp, Agenția Națională a Funcționarilor Publici (ANFP) publica anunțul de concurs pentru promovarea în 226 de funcții de conducere vacante. Un raport publicat marți de ANFP în urma testării avansate realizate pentru verificarea competențelor generale necesare ocupării acestor funcții de conducere vacante ne arată însă că un procent uriaș dintre cei care s-au înscris și care aspirau la funcțiile respective nu au reușit să depună dosare complete, iar dintre cei care au participat la evaluare aproape toți au fost declarați admiși. Citește articolul
Articolul este relevant pentru HR deoarece discursul instigator la ură poate afecta mediul de lucru, diversitatea și incluziunea. HR trebuie să știe cum să prevină discriminarea și să gestioneze situațiile în care apar comportamente neadecvate între angajați.
Astăzi este Ziua Internațională pentru Combaterea Discursului Instigator la Ură, un prilej instituit de Organizația Națiunilor Unite (ONU) pentru a atrage atenția asupra pericolelor pe care acest tip de discurs le reprezintă pentru democrație, coeziune socială și respectarea drepturilor fundamentale. În România, cadrul legal prevede sancțiuni clare pentru astfel de manifestări, inclusiv în spațiul online și în mass-media. Citește articolul
Pentru a ști cum sunt asigurați la sănătate colaboratorii externi (freelanceri, PFA-uri) sau angajații care au și venituri din alte surse, fiind important pentru gestionarea resurselor umane și pentru a oferi informații corecte acestora.
2025, anul de tranziție pentru eliminarea declarării estimărilor în cazul veniturilor independente (și al altor venituri nesalariale) obținute de persoanele fizice, este și un an al neclarităților în ceea ce privește asigurarea la sănătate pentru perioada mai 2025 - mai 2026. Ne referim aici la persoanele care obțin exclusiv venituri nesalariale, de dinainte de 2025, și care în trecut ar fi obținut calitatea de asigurat prin depunerea declarației unice estimative pentru anul în curs. Citește articolul
Acest departament este cel care va folosi direct noul sistem online pentru a înregistra datele angajaților și are nevoie să se familiarizeze cu el fără riscuri, înainte de a lucra direct cu date reale.
Mediul de test pentru Reges-Online oferă utilizatorilor posibilitatea de a se familiariza cu noul sistem înainte de tranziția oficială. Acest mediu permite crearea de conturi fictive, simularea fluxurilor de lucru și testarea funcționalităților fără riscul de a afecta date reale. Citește articolul
Este responsabil de înregistrarea și gestionarea tuturor datelor despre angajați în sistemul oficial, de la angajare până la plecare.
Reges-Online este funcțional din primăvară, utilizatorii Revisal având la dispoziție până la final de septembrie să treacă la noua platformă - atât angajatorii, cât și prestatorii de servicii, dar și angajații, care până acum nu aveau cum să acceseze registrul pentru a vedea datele propriilor contracte și ce transmit angajatorii în acesta. Una dintre cele mai frecvente întrebări adresate de cei care încă nu s-au hotărât să facă tranziția este de unde sau cum pot obține userul și parola pentru un registru sau altfel. Reges-Online nu mai funcționează însă pe același principiu ca Revisal. Citește articolul
Articolul vorbește despre cum pot lucra medicii (angajați sau ca propriile afaceri) și ce înseamnă asta pentru taxe și acte, informații utile când o companie colaborează cu personal medical.
Așa cum dentistul îți reamintește, din când în când, să folosești ața dentară pentru o igienă dentară sănătoasă, la fel și Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) vine acum cu o reamintire privind igiena fiscală pentru cabinetele medicale și stomatologice. Citește articolul
Raportarea de sustenabilitate include informații despre factorii sociali și drepturile omului, aspecte gestionate de HR. De asemenea, pragul de angajați pentru obligativitatea raportării este relevant pentru acest departament.
Legislația privind auditul a fost modificată semnificativ, acum câteva luni, în contextul introducerii raportării privind durabilitatea, pe care anumite companii de la noi trebuie să o includă în situațiile financiare anuale. Astfel, pentru a vedea ce este important de reținut în urma schimbărilor date prin OUG, din perspectiva auditorilor, am stat de vorbă cu un reprezentant al acestor profesioniști. Citește articolul
Acest departament se ocupă direct de gestionarea angajaților, inclusiv a celor străini, de la modificările contractelor de muncă și vize, până la documentele necesare pentru călătoriile de serviciu în țară sau în străinătate.
Detașarea sau delegarea angajaților străini cu permis de muncă în România se supune unor reguli specifice, diferențiate de contextul deplasării, dar și de locul deplasării - în România ori în afara României. Una dintre întrebările ce apar în practică în mod frecvent este dacă e nevoie de avize în cazul oricăror deplasări de acest gen sau, dacă nu, ce trebuie notificat inspectoratelor. Citește articolul