avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 873 soluții astăzi
Acasă Departament: Resurse Umane (HR)

Departament: Resurse Umane (HR)

ACCES PREMIUM

Sedii fixe și permanente: Sfaturi de la trei specialiste pentru a reduce riscurile în caz de controale ale ANAF

Articolul discută impactul activității angajaților, în special în contextul muncii la distanță sau din alte țări (telemuncă, muncă hibridă), și cum rolul și deciziile acestora pot influența prezența fiscală a companiei într-un stat.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
15 Iulie 2025 | 2041 | Timp de citire: 4 min.

Pentru a reduce cât mai mult riscurile stabilirii de sedii fixe și permanente în urma controalelor Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), specialistele de la Viboal FindEx au venit recent cu o serie de sfaturi pentru companii. Citește articolul

ACCES GRATUIT

IGPR: Toate restricțiile medicale ale șoferilor trebuie să se regăsească în permisul de conducere

Informațiile despre aptitudinea medicală și restricțiile șoferilor (inclusiv pentru persoanele cu dizabilități) sunt utile pentru angajarea și gestionarea personalului care conduce în interes de serviciu, asigurându-se că aceștia îndeplinesc condițiile legale.

avocatnet.ro în Ghid auto
15 Iulie 2025 | 1 | 36182 | Timp de citire: 2 min.

Atât restricțiile medicale, cât și adaptările obligatorii ale autovehiculelor ori aspectele administrative trebuie înscrise într-o rubrică specială a permisului de conducere, potrivit unor coduri armonizate la nivelul Uniunii Europene (UE), după cum subliniază Inspectoratul General al Poliției Române (IGPR) într-un răspuns recent la o solicitare făcută de redacția noastră. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Sprijinul pentru plata facturilor la energia electrică: În ce situații e nevoie de depunerea unei noi cereri

Acest articol este relevant pentru a înțelege cum statul sprijină persoanele fizice cu venituri mici la plata facturilor de energie. Departamentul de Resurse Umane poate folosi aceste informații pentru a-și informa angajații care ar putea fi eligibili pentru un astfel de ajutor, contribuind la bunăstarea lor.

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
15 Iulie 2025 | 14 | 17657 | Timp de citire: 2 min.

Cererile de ajutor pentru plata facturilor la electricitate, destinat consumatorilor vulnerabili, își pot pierde valabilitatea dacă statutul solicitantului se modifică. Într-o astfel de situație, cererea existentă își încetează efectele, iar consumatorii vor trebui să depună o nouă solicitare în format electronic. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Impactul potențial al raportărilor ESG asupra conformității cu cerințele în materie de SSM

Partea 'Socială' din ESG se referă la modul în care o companie își tratează angajații, la condițiile lor de muncă și la implicarea acestora, aspecte direct gestionate de HR.

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
15 Iulie 2025 | 756 | Timp de citire: 3 min.

Raportările ESG reprezintă o oportunitate importantă pentru mediul de afaceri de a-și consolida reputația și performanța privind condițiile de muncă. Cu toate acestea, beneficiile reale ale acestor raportări vor depinde în mod crucial de modul în care companiile aleg să integreze aceste practici în activitățile lor zilnice, evitând abordările superficiale și formaliste și concentrându-se pe schimbări substanțiale și durabile. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Reges-Online: Rolul împuternicitului în cazul angajatorilor din domeniul public

Acest departament folosește direct platforma Reges-Online pentru a înregistra și gestiona toate datele angajaților, de la angajare la încetarea contractului, și trebuie să știe exact cum să obțină acces și să o utilizeze conform noilor reguli.

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
14 Iulie 2025 | 6688 | Timp de citire: 2 min.

Reges-Online trebuie folosit și de instituţii și autorităţi publice care angajează personal în baza unui contract individual de muncă. În majoritatea cazurilor, accesul la registru se va face printr-un împuternicit, numit prin decizie sau ordin al conducătorului instituției/autorității. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Sprijinul pentru plata facturilor la energia electrică: Cei interesați de acest ajutor pot să solicite lămuriri telefonic, prin serviciul de call-center al ANPIS

Departamentul de Resurse Umane este interesat de sprijinul social disponibil angajaților, deoarece aceste informații pot fi utile pentru a-i ghida cu privire la beneficiile guvernamentale la care ar putea avea dreptul, contribuind la bunăstarea lor.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
14 Iulie 2025 | 7 | 33903 | Timp de citire: 2 min.

De la începutul lunii se aplică un nou mecanism de ajutor pentru plata facturilor la electricitate, destinat consumatorilor vulnerabili de energie, respectiv persoanelor cu venituri mici. Cu toate că deocamdată nu se pot depune cereri online pentru obținerea sprijinului de 50 de lei, cei interesați pot depune petiții și solicitări de clarificare privind noul mecanism și pot obține telefonic informații privind procesul de înregistrare a solicitărilor de sprijin, pe toată perioada aplicării acestui mecanism, adică până la final de martie 2026, printr-un call-center funcțional deja, gestionat de Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială (ANPIS). Citește articolul

ACCES PREMIUM

Prevenirea spălării banilor: Cinci măsuri urgente, pentru firmele de management și consultanță, pentru identificarea și contracararea riscurilor

Articolul subliniază importanța instruirii angajaților pentru a înțelege riscurile de spălare a banilor și cum să raporteze situațiile suspecte, aspect gestionat de HR.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
14 Iulie 2025 | 934 | Timp de citire: 3 min.

Specialiștii recomandă firmelor de consultanță și management să pună în aplicare anumite măsuri pe termen scurt pentru a identifica și contracara riscurile de spălare a banilor la care sunt expuse. Conform unui raport recent al Oficiului Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor (ONPCSB), acest domeniu de activitate este foarte expus la riscurile amintite. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Contractul de muncă s-a schimbat fără să semnez nimic? Despre modificările „de drept” și obligațiile angajatorului

Oferă ghidare practică despre cum să gestioneze corect modificările salariilor sau ale condițiilor de muncă impuse de lege, cum să informeze angajații și să evite procedurile greșite.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
14 Iulie 2025 | 1 | 16525 | Timp de citire: 5 min.

O întrebare frecventă, care naște confuzie și, uneori, chiar tensiuni, este: ce se întâmplă atunci când o lege sau un contract colectiv nou impune modificarea unui element esențial din contractul meu, cum ar fi salariul? Trebuie să semnez un act adițional? Poate angajatorul să facă modificarea pur și simplu? Răspunsul se află la intersecția unor principii-cheie din legislația muncii și presupune o înțelegere corectă a rolului fiecărei părți.  Citește articolul

ACCES PREMIUM

Decontarea ochelarilor de vedere este un simplu beneficiu sau o obligație esențială a angajatorului? Un aspect care încă pune probleme

Acest conținut este esențial pentru gestionarea corectă a drepturilor angajaților legate de sănătate și siguranță la locul de muncă, influențând direct bunăstarea și relațiile cu personalul.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
14 Iulie 2025 | 2 | 18553 | Timp de citire: 4 min.

O discuție tot mai des întâlnită în spațiul public, deopotrivă în rândul lucrătorilor și al angajatorilor, este cea legată de decontarea ochelarilor de vedere. Deși legislația este suficient de clară încă din 2006, intervenția relativ recentă a Guvernului, care a dorit, de fapt, să amputeze din dreptul la un mediu de muncă sigur și lipsit de riscuri pentru sănătate în cazul lucrătorilor din sectorul public, permițând instituțiilor și autorităților publice să deconteze doar parțial costul ochelarilor pentru lucrătorii săi – discuția alunecă frecvent într-o zonă familiară, dar fundamental greșită: cea a beneficiilor extrasalariale și a cheltuielilor sociale. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Agenda săptămânii 14 - 20 iulie 2025

Este interesat de cerințele privind diversitatea în conducere (cum ar fi reprezentarea de gen), deoarece aceste aspecte țin de angajarea, promovarea și gestionarea personalului la nivel înalt.

avocatnet.ro în Aspecte juridice
14 Iulie 2025 | 650 | Timp de citire: 1 min.

În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul