Acest departament trebuie să știe cum se schimbă regulile despre fumat/vapat la birou sau în spațiile comune ale companiei, pentru a actualiza politicile interne și a le comunica angajaților.
Pentru a reduce expunerea copiilor și tinerilor la produsele de tutun, Parlamentul a stabilit recent interzicerea vânzării prin automate și către cei ce nu au încă 18 ani a țigaretelor electronice (care pot avea sau nu nicotină), flacoanelor de reumplere pentru țigarete ori dispozitivelor electronice pentru încălzirea tutunului. Legea ce conține aceste măsuri a fost publicată joi în Monitorul Oficial. Citește articolul
Acest departament poate fi interesat de modul în care societatea pregătește tinerii, inclusiv pe cei cu nevoi speciale sau cu abilități deosebite, deoarece aceștia pot deveni viitori angajați. De asemenea, poate influența politicile de diversitate și incluziune ale companiei.
Copiii capabili de performanță școlară înaltă, ce au cerințe educaționale speciale (CES), vor putea învăța în grupe speciale, în baza unei programe care să răspundă nevoilor acestora, potrivit unui proiect legislativ aflat, de puțină vreme, în dezbaterea deputaților. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane gestionează tot ciclul de viață al unui angajat în companie, de la angajare (inclusiv perioada de probă și contracte), la plata salariilor și până la încetarea colaborării, asigurându-se că toate procedurile sunt conforme și echitabile.
Despre scurte perioade de probă în care lucrătorii nu sunt plătiți, nu li se încheie nici măcar contracte („cum să mă complic cu birocrația dacă nu știu ce poate/ce știe omul înainte?”) auzim destul de des și sunt o practică răspândită în multe domenii de activitate: cei recrutați sunt chemați câteva zile la muncă, prestează servicii pentru clienții companiei sau au activități creative ce demonstrează, în opinia angajatorului, dacă lucrătorul merită sau nu un contract de muncă. Așa cum s-a punctat cu numeroase ocazii la avocatnet.ro, perioada de probă este o perioadă de muncă în care lucrătorul are toate drepturile unui salariat obișnuit, trecut de perioada aceasta, putând doar să pună capăt relației de muncă printr-o simplă notificare de încetare, fără preaviz. Asta înseamnă, desigur, plata angajatului în perioadă de probă. Situația prezentată mai jos este însă mult mai gravă decât neplata unor zile de probă: Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane va găsi utilă această informație pentru a educa și a conștientiza angajații despre siguranța personală în trafic, mai ales dacă aceștia folosesc biciclete sau trotinete pentru a veni la serviciu.
Traficul intens din marile aglomerări urbane a făcut ca popularitatea vehiculelor ușoare, alternative ale autoturismului ori ale mijloacelor de transport în comun (și ele confruntate cu blocajele rutiere), să crească. Consecința este evidentă, numărul motocicletelor, bicicletelor ori trotinetelor prezente în trafic crescând de la an la an, dar și cel al evenimentelor rutiere în care acestea sunt implicate. Citește articolul
HR-ul trebuie să informeze angajații despre simplificarea călătoriilor aeriene și maritime în spațiul Schengen și despre noile cerințe pentru călătoriile cu minori, pentru a facilita deplasările de afaceri și a oferi suport pentru deplasările personale.
În 31 martie, România intră în spațiul Schengen, respectiv în zona ce permite circulația cetățenilor fără controale la frontiere, dar doar cu granițele aeriene și maritime. Astfel, în cazul călătoriilor cu avionul, mijloc de transport utilizat de foarte mulți dintre români, către țări din spațiul Schengen, de principiu, polițiștii de frontieră nu vor mai verifica documentele de călătorie. Noile reguli sunt valabile și pentru călătoriile cu vaporul. Citește articolul
Resurse Umane se ocupă de dezvoltarea unei culturi corecte și etice în companie, de instruirea angajaților pentru a înțelege și preveni frauda, și de gestionarea comportamentului angajaților.
Prevenirea fraudei în mediul corporativ nu este neapărat o chestiune de politici și proceduri, ci ține de crearea unei culturi a integrității și vigilenței în rândul angajaților. Conform unui sondaj realizat de Asociația Examinatorilor de Fraudă Certificați (ACFE), 42% din cazurile dovedite de fraudă au fost descoperite cu ajutorul sistemelor interne de raportare din cadrul organizațiilor, ceea ce evidențiază rolul-cheie pe care îl au angajații în detectarea fraudelor, precum și importanța oferirii unei pregătiri adecvate a acestora prin intermediul programelor de formare și awareness. Citește articolul
Acest departament se ocupă de relația cu angajații, iar articolul vorbește despre importanța transparenței în comunicarea salariilor și a reținerilor, pentru a construi încredere și a evita neînțelegerile.
Oricât de stufoasă ar fi legislația fiscală, cineva care o aplică poate să încerce să-i explice unui angajat de ce a primit salariul atât cât l-a primit în cont/în mână, de ce netul e mai mic într-o lună decât în cealaltă, câți bani îi ia statul și de ce un coleg are o scutire de care el nu beneficiază. Altfel, în lipsa transparenței, salariatul se duce să-și adreseze întrebările acolo unde răspunsurile sunt uneori doar aproximative, răspunsuri cu care se întoarce la locul de muncă și începe un conflict. Citește articolul
Departamentul de HR se ocupă de angajați și, deși notificările sunt pentru cetățeni, este important ca angajații să aibă documente de identitate și permise de conducere valabile, mai ales dacă lucrează sau călătoresc în interes de serviciu. Informația poate ajuta HR-ul să înțeleagă mai bine procesele legale legate de acte.
Cetățenii ar putea fi anunțați, cu trei luni înainte, că le expiră cartea de identitate, pașaportul sau permisul de conducere, după cum este prevăzut într-un proiect de lege aflat la dezbaterea Senatului. De principiu, autoritățile competente vor transmite notificarea prin SMS sau e-mail. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane gestionează concediile angajaților și calculul plăților aferente, cum ar fi indemnizațiile de asigurări sociale, iar aceste modificări îi afectează direct activitatea.
Un proiect de lege propune modificarea legislației privind concediile și indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate, adăugând dreptul la concediu și indemnizație pentru participanții la studii clinice. Norma va introduce și dreptul la concediu medical pentru însoțitorii persoanelor cu handicap. Citește articolul
Modificările aduse obținerii vizei de flotant și aspectele fiscale legate de închirieri pot afecta personalul firmei. Departamentul HR trebuie să fie informat pentru a înțelege cum aceste schimbări pot influența angajații și, eventual, pentru a oferi suport administrativ sau informațional.
Pe lângă modalitatea actuală de a obține menţiunea privind stabilirea reşedinţei, adică viza de flotant, respectiv la cerere, va fi introdusă și posibilitatea de a o obține automat, la mutarea într-o locuință închiriată, potrivit unui proiect legislativ aflat în dezbaterea senatorilor. Viza de flotant se va putea obține automat, în format electronic, doar în cazul contractelor de închiriere declarate la autorități. Citește articolul