avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 886 soluții astăzi
Acasă Departament: Resurse Umane (HR)

Departament: Resurse Umane (HR)

ACCES GRATUIT

Proiect MAI: Polițiștii vor fi testați pentru a se vedea dacă au consumat alcool sau droguri

Informațiile din articol sunt esențiale pentru gestionarea personalului, deoarece se referă la condiții de angajare, teste obligatorii, suspendarea sau încheierea contractului de muncă, și beneficii pentru angajați, cum ar fi decontarea cheltuielilor legale.

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
9 Octombrie 2023 | 1239 | Timp de citire: 3 min.

Ministerul Afacerilor Interne (MAI) propune o serie de modificări ale legii privind statutul polițiștilor, incluzând efectuarea de teste antidrog, interdicții privind consumul de substanțe și evaluări comportamentale în diverse situații. Polițiștii vor putea beneficia de decontarea cheltuielilor legale în procese și vor avea o responsabilitate materială limitată pentru pagubele cauzate unităților unde sunt încadrați. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Aplicarea facilităților fiscale ar contribui mult la optimizarea fluxurilor financiare și la consolidarea fiscală a afacerilor

Cei de la HR sunt responsabili cu pachetele salariale și beneficiile angajaților. Articolul le arată cum pot folosi anumite facilități fiscale pentru a oferi salarii mai atractive sau bonusuri, cum ar fi opțiunile de acțiuni, fără a crește prea mult costurile pentru companie.

EY Romania în Contabil și fiscal
9 Octombrie 2023 | 2348 | Timp de citire: 4 min.

O serie de beneficii fiscale prevăzute în Codul Fiscal pot asigura o mai bună structurare a cash flow-ului și a impozitelor datorate către bugetul de stat, dacă ar fi aplicate, total sau parțial, în funcție de profilul și domeniul de activitate. Beneficiile fiscale se pot clasifica în trei mari categorii, după impozitele asupra cărora au impact, în sensul reducerii bazei de impozitare la calculul acestora. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Afaceri de familie: Antreprenorii mizează mult pe încrederea clienților pentru creșterea businessului. Dar ce riscă să piardă din vedere?

Se subliniază importanța construirii încrederii în rândul angajaților, a atragerii și reținerii talentelor, precum și a dezvoltării competențelor acestora, aspecte cheie pentru departamentul de HR.

PwC România în Ghidul antreprenorului
9 Octombrie 2023 | 3319 | Timp de citire: 3 min.

Între încredere și profitabilitate există o strânsă corelație, fapt confirmat de o analiză PwC care arată că încrederea consumatorilor este unul dintre principalii factori determinanți ai variației de performanță, precum și de sondajul recurent privind afacerile de familie care concluzionează că încrederea este un avantaj competitiv vital. Citește articolul

ACCES GRATUIT

12 informații utile în legătură cu primele pe care le vor primi, luna aceasta, profesorii și personalul nedidactic

Acest departament este direct interesat de subiect, deoarece articolul explică ce beneficii primesc angajații (prime, bonusuri), cine are dreptul la ele, cum sunt acordate și pentru ce pot fi folosite, inclusiv pentru dezvoltarea profesională. Toate acestea sunt aspecte esențiale gestionate de HR.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
9 Octombrie 2023 | 3 | 6725 | Timp de citire: 3 min.

După cum s-a stabilit în vară, profesorii beneficiază anul acesta de o primă de carieră didactică, iar personalul nedidactic, de o primă de carieră profesională. Primele se vor acorda în această lună, Guvernul alocând acum câteva zile și banii necesari. De aceea, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene a publicat recent o serie de lămuriri legate de acordarea acestor prime profesorilor și personalului nedidactic. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cum se ajunge la acordarea concediului de risc maternal

Se ocupă de gestionarea angajaților, de aplicarea politicilor interne și externe privind sănătatea și securitatea la locul de muncă, de acordarea concediilor și de asigurarea unui mediu de lucru conform normelor pentru angajatele vizate.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
9 Octombrie 2023 | 2718 | Timp de citire: 5 min.

Scopul concediului de risc maternal este de a asigura un nivel de protecție optim salariatei gravide sau fătului, în cazul în care această protecție nu poate fi asigurată de către angajator, în special din cauza specificului activității desfășurate sau din alte motive. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Sinteză legislativă: Cele mai importante acte normative publicate în perioada 2 - 8 octombrie 2023

Acest departament este direct afectat de modificările legate de beneficiile angajaților, cum ar fi creșterea valorii tichetelor culturale. De asemenea, este interesat de costurile și regulile pentru arhivarea documentelor angajaților, mai ales cele necesare pentru pensii, pentru a asigura gestionarea corectă a datelor personale și a costurilor asociate.

Manuela Rasina în Mediul juridic
Redactor, avocatnet.ro
9 Octombrie 2023 | 1724 | Timp de citire: 7 min.

Avocatnet.ro vă prezintă, în sinteză, cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada 2 - 8 octombrie 2023. Ele aduc noutăți care vizează atât mediul de afaceri sau activitatea profesională, cât și viața personală. Pentru fiecare punctăm pe scurt principalele prevederi și data de la care se aplică, iar explicații detaliate găsiți accesând link-urile disponibile, care vă trimit la articolele scrise de redacția noastră despre respectivele acte normative. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Paradox: Salariul minim diferențiat din agroalimentar a ajuns mai mic decât minimul pe țară. Augustin Zegrean: Problema NU poate ajunge pe masa CCR

Acest departament se ocupă direct de angajați, de plata salariilor și de condițiile de muncă. Este esențial să înțeleagă cum afectează aceste reguli salariile și relațiile cu angajații, mai ales când apar situații neclare.

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
8 Octombrie 2023 | 2 | 10283 | Timp de citire: 3 min.

Din octombrie 2023 există o situație paradoxală legată de salariul minim. Salariații din sectorul agroalimentar au un salariu minim diferențiat mai mic decât salariul minim pe țară, după ce anul trecut situația era exact pe dos. Această discrepanță este criticată de Augustin Zegrean, fostul președinte al Curții Constituționale a României (CCR), deoarece Constituția stipulează un salariu minim egal pentru toți. Guvernul nu a rezolvat încă această problemă și nici nu dă semne că ar intenționa să o facă prea repede, iar hotărârea recentă de majorare a minimului pe țară poate fi atacată numai în contencios, nu și la CCR. La fel de paradoxal este că până și zilierii care activează în sectorul agroalimentar au ajuns să câștige, pe oră, mai mult decât angajații. Citește articolul

ACCES PREMIUM

O impunere de 23 milioane lei, anulată în instanță după ce ANAF a „forțat” recalificarea diurnelor date unor salariați detașați în altă țară

Acest departament se ocupă de angajați, detașări internaționale și plata corectă a indemnizațiilor, fiind direct afectat de modul în care sunt interpretate fiscal aceste sume și de impactul lor asupra costurilor cu personalul.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
7 Octombrie 2023 | 3 | 5237 | Timp de citire: 3 min.

O companie din domeniul construcțiilor care detașa salariați în străinătate și care le plătea acestora diurnă a obținut în instanță anularea deciziilor de impunere prin care era obligată la plata suplimentară a peste 23 milioane lei, conform unui comunicat primit de redacția noastră de la D&B David și Baias. În speță era vorba de diurne recalificate „forțat” de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) în venituri salariale. Citește articolul

ACCES PREMIUM

ANOFM vrea să afle ce nevoi de formare profesională au angajatorii pentru a-și adapta programele, printr-un chestionar ce mai poate fi completat doar luna asta

Acest articol este foarte util pentru a găsi angajați noi, a înțelege cum pot fi sprijiniți de stat în formarea viitorilor lucrători și cum pot contribui la crearea unor programe de training care să se potrivească nevoilor companiei.

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
6 Octombrie 2023 | 1597 | Timp de citire: 3 min.

Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM) desfășoară în această perioadă un proiect ce are ca scop adaptarea resurselor umane la cerințele pieței muncii prin furnizarea de cursuri de formare profesională ce vizează nevoile reale ale angajatorilor din România. Ca să aibă o perspectivă mai bună asupra acestor nevoi, ANOFM cere angajatorilor să completeze până la final de lună un chestionar dedicat. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Jurisprudență utilă

Scutirea de TVA pentru formarea profesională este valabilă pentru orice furnizor autorizat conform legii, nu doar pentru cei autorizați prin OG 129/2000

Departamentul de Resurse Umane este interesat pentru că organizează cursuri de formare profesională pentru angajați, iar modificările privind TVA-ul pot influența costurile acestor cursuri și alegerea furnizorilor.

Simona Voiculescu în Contabil și fiscal
Director Editorial, avocatnet.ro
6 Octombrie 2023 | 5496 | Timp de citire: 2 min.

Prevederea din normele de punere în aplicare a Codului fiscal ce prevedea scutirea de TVA pentru formarea profesională doar atunci când furnizorul este autorizat în baza Ordonanței privind formarea profesională a fost anulată recent în instanță, pe motiv că introducea o condiție neprevăzută în Codul fiscal. Cu alte cuvinte, scutirea de TVA trebuie să se aplice și dacă furnizorul de formare profesională e autorizat în baza altor acte normative. Ca urmare a acestei decizii, Camera Consultanților Fiscali (CCF) a solicitat Ministerului Finanțelor să dea o circulară ca „să popularizeze” sentința care a anulat prevederea din normele de aplicare și să intervină cât mai curând să modifice prevederile din norme. Citește articolul