Informațiile din articol sunt esențiale pentru gestionarea personalului, deoarece se referă la condiții de angajare, teste obligatorii, suspendarea sau încheierea contractului de muncă, și beneficii pentru angajați, cum ar fi decontarea cheltuielilor legale.
Ministerul Afacerilor Interne (MAI) propune o serie de modificări ale legii privind statutul polițiștilor, incluzând efectuarea de teste antidrog, interdicții privind consumul de substanțe și evaluări comportamentale în diverse situații. Polițiștii vor putea beneficia de decontarea cheltuielilor legale în procese și vor avea o responsabilitate materială limitată pentru pagubele cauzate unităților unde sunt încadrați. Citește articolul
Cei de la HR sunt responsabili cu pachetele salariale și beneficiile angajaților. Articolul le arată cum pot folosi anumite facilități fiscale pentru a oferi salarii mai atractive sau bonusuri, cum ar fi opțiunile de acțiuni, fără a crește prea mult costurile pentru companie.
O serie de beneficii fiscale prevăzute în Codul Fiscal pot asigura o mai bună structurare a cash flow-ului și a impozitelor datorate către bugetul de stat, dacă ar fi aplicate, total sau parțial, în funcție de profilul și domeniul de activitate. Beneficiile fiscale se pot clasifica în trei mari categorii, după impozitele asupra cărora au impact, în sensul reducerii bazei de impozitare la calculul acestora. Citește articolul
Se subliniază importanța construirii încrederii în rândul angajaților, a atragerii și reținerii talentelor, precum și a dezvoltării competențelor acestora, aspecte cheie pentru departamentul de HR.
Între încredere și profitabilitate există o strânsă corelație, fapt confirmat de o analiză PwC care arată că încrederea consumatorilor este unul dintre principalii factori determinanți ai variației de performanță, precum și de sondajul recurent privind afacerile de familie care concluzionează că încrederea este un avantaj competitiv vital. Citește articolul
Acest departament este direct interesat de subiect, deoarece articolul explică ce beneficii primesc angajații (prime, bonusuri), cine are dreptul la ele, cum sunt acordate și pentru ce pot fi folosite, inclusiv pentru dezvoltarea profesională. Toate acestea sunt aspecte esențiale gestionate de HR.
După cum s-a stabilit în vară, profesorii beneficiază anul acesta de o primă de carieră didactică, iar personalul nedidactic, de o primă de carieră profesională. Primele se vor acorda în această lună, Guvernul alocând acum câteva zile și banii necesari. De aceea, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene a publicat recent o serie de lămuriri legate de acordarea acestor prime profesorilor și personalului nedidactic. Citește articolul
Se ocupă de gestionarea angajaților, de aplicarea politicilor interne și externe privind sănătatea și securitatea la locul de muncă, de acordarea concediilor și de asigurarea unui mediu de lucru conform normelor pentru angajatele vizate.
Scopul concediului de risc maternal este de a asigura un nivel de protecție optim salariatei gravide sau fătului, în cazul în care această protecție nu poate fi asigurată de către angajator, în special din cauza specificului activității desfășurate sau din alte motive. Citește articolul
Acest departament este direct afectat de modificările legate de beneficiile angajaților, cum ar fi creșterea valorii tichetelor culturale. De asemenea, este interesat de costurile și regulile pentru arhivarea documentelor angajaților, mai ales cele necesare pentru pensii, pentru a asigura gestionarea corectă a datelor personale și a costurilor asociate.
Avocatnet.ro vă prezintă, în sinteză, cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada 2 - 8 octombrie 2023. Ele aduc noutăți care vizează atât mediul de afaceri sau activitatea profesională, cât și viața personală. Pentru fiecare punctăm pe scurt principalele prevederi și data de la care se aplică, iar explicații detaliate găsiți accesând link-urile disponibile, care vă trimit la articolele scrise de redacția noastră despre respectivele acte normative. Citește articolul
Acest departament se ocupă direct de angajați, de plata salariilor și de condițiile de muncă. Este esențial să înțeleagă cum afectează aceste reguli salariile și relațiile cu angajații, mai ales când apar situații neclare.
Din octombrie 2023 există o situație paradoxală legată de salariul minim. Salariații din sectorul agroalimentar au un salariu minim diferențiat mai mic decât salariul minim pe țară, după ce anul trecut situația era exact pe dos. Această discrepanță este criticată de Augustin Zegrean, fostul președinte al Curții Constituționale a României (CCR), deoarece Constituția stipulează un salariu minim egal pentru toți. Guvernul nu a rezolvat încă această problemă și nici nu dă semne că ar intenționa să o facă prea repede, iar hotărârea recentă de majorare a minimului pe țară poate fi atacată numai în contencios, nu și la CCR. La fel de paradoxal este că până și zilierii care activează în sectorul agroalimentar au ajuns să câștige, pe oră, mai mult decât angajații. Citește articolul
Acest departament se ocupă de angajați, detașări internaționale și plata corectă a indemnizațiilor, fiind direct afectat de modul în care sunt interpretate fiscal aceste sume și de impactul lor asupra costurilor cu personalul.
O companie din domeniul construcțiilor care detașa salariați în străinătate și care le plătea acestora diurnă a obținut în instanță anularea deciziilor de impunere prin care era obligată la plata suplimentară a peste 23 milioane lei, conform unui comunicat primit de redacția noastră de la D&B David și Baias. În speță era vorba de diurne recalificate „forțat” de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) în venituri salariale. Citește articolul
Acest articol este foarte util pentru a găsi angajați noi, a înțelege cum pot fi sprijiniți de stat în formarea viitorilor lucrători și cum pot contribui la crearea unor programe de training care să se potrivească nevoilor companiei.
Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM) desfășoară în această perioadă un proiect ce are ca scop adaptarea resurselor umane la cerințele pieței muncii prin furnizarea de cursuri de formare profesională ce vizează nevoile reale ale angajatorilor din România. Ca să aibă o perspectivă mai bună asupra acestor nevoi, ANOFM cere angajatorilor să completeze până la final de lună un chestionar dedicat. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane este interesat pentru că organizează cursuri de formare profesională pentru angajați, iar modificările privind TVA-ul pot influența costurile acestor cursuri și alegerea furnizorilor.
Prevederea din normele de punere în aplicare a Codului fiscal ce prevedea scutirea de TVA pentru formarea profesională doar atunci când furnizorul este autorizat în baza Ordonanței privind formarea profesională a fost anulată recent în instanță, pe motiv că introducea o condiție neprevăzută în Codul fiscal. Cu alte cuvinte, scutirea de TVA trebuie să se aplice și dacă furnizorul de formare profesională e autorizat în baza altor acte normative. Ca urmare a acestei decizii, Camera Consultanților Fiscali (CCF) a solicitat Ministerului Finanțelor să dea o circulară ca „să popularizeze” sentința care a anulat prevederea din normele de aplicare și să intervină cât mai curând să modifice prevederile din norme. Citește articolul