Acest articol este important pentru că abordează modul în care angajații folosesc telefoanele personale și aplicații precum WhatsApp pentru comunicarea legată de muncă, ceea ce poate afecta siguranța datelor și necesită reguli clare din partea departamentului de HR privind politicile interne și utilizarea echipamentelor personale.
Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) avertizează autoritățile publice asupra riscurilor privind utilizarea WhatsApp pentru comunicarea cu cetățenii. Autoritatea subliniază necesitatea respectării GDPR și a menționat cazul Cambridge Analytica ca exemplu de riscuri în folosirea aplicațiilor de acest tip. Concluzia ANSPDCP este că folosirea aplicațiilor de tip WhatsApp poate ridica probleme legale și de conformitate cu normele referitoare la prelucrarea datelor. Citește articolul
Departamentul de Resurse Umane trebuie să știe despre aceste modificări pentru a se asigura că politicile interne ale companiei privind non-discriminarea și un mediu de lucru respectuos sunt actualizate și că angajații sunt conștienți de obligațiile legale. Evitarea oricărei forme de discriminare sau incitare la ură este esențială pentru cultura companiei și pentru prevenirea problemelor legale.
Pentru a pune legislația națională în acord cu o decizie a Consiliului Justiţie şi Afaceri Interne (JAI) al Uniunii Europene privind combaterea rasismului și xenofobiei, o lege ce vizează modificarea Codului penal, respectiv a definiției incitării la violență, ură sau discriminare, a fost publicată azi în Monitorul Oficial. Citește articolul
Acest departament se ocupă direct de salariile angajaților și trebuie să știe exact cât este salariul minim legal și ce beneficii fiscale se aplică, pentru a calcula corect plățile și a comunica cu angajații.
Ministerul Muncii a pus miercuri în dezbatere proiectul de ordonanță de urgență privind majorarea salariului minim în construcții la 4.500 de lei, pe care redacția noastră îl prezenta pe surse acum câteva zile. Deși proiectul fusese pus pe ordinea de zi în ședința de Guvern azi, el a fost eliminat pentru că, în forma actuală și în contextul eliminării scutirii la CASS (contribuția la sănătate), salariile minime nete din construcții ar fi ajuns să se diminueze. Același proiect mai prevedea și posibilitatea creșterii salariului din agricultură la 3.500 de lei, odată cu creșterea salariului minim general aplicabil, precum și abrogarea beneficiului de netaxare pentru cei 200 de lei la salariul minim. Citește articolul
Acest departament se ocupă direct cu angajații, le explică drepturile și obligațiile legate de concediul de creștere a copilului și de stimulentul de inserție, îi ajută cu formalitățile și gestionează întoarcerea lor la muncă.
Legislația aferentă concediului de creștere a copilului (CCC) s-a modificat recent, noile reguli permițânt părinților aflați în CCC să obțină venituri nete de până la 11.960 de lei, fără să piardă dreptul la indemnizație. Totuși, dacă obțin venituri pe durata acestui concediu, părinții nu vor mai avea dreptul, la întoarcerea în câmpul muncii, să solicite stimulentul de inserție. Citește articolul
Informațiile despre stabilitatea numărului de angajați în anumite sectoare și contextul economic general pot influența deciziile legate de recrutare, planificarea forței de muncă și strategiile de personal.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
Este responsabil pentru organizarea și implementarea sesiunilor de instruire pentru angajații care vor lucra cu noul sistem e-Factura, asigurându-se că aceștia știu cum să utilizeze corect platforma.
În pregătirea pentru trecerea la facturarea electronică generalizată în relația business to business, ce este programată pentru anul 2024, companiile ar trebui să-și concentreze eforturile în special pe automatizări și pe instruirea salariaților, sunt de părere specialiștii de la Țuca Zbârcea & Asociații Tax. Evident, investițiile pentru adaptarea la sistemul e-Factura vor fi direct proporționale cu complexitatea activității companiilor. Citește articolul
Gestionează toate aspectele legate de angajați, de la angajare și fișe de post, la concedii, ore suplimentare, tichete de masă, relații cu sindicatele și gestionarea situațiilor disciplinare.
Faptul că un salariat se informează în timpul programului de lucru despre drepturile și obligațiile sale, că încearcă să înțeleagă ce consecințe legale au actele pe care le primește spre semnare nu reprezintă o încălcare obligațiilor sale de serviciu, ci demonstrează că angajatorul are salariați competenți. Se întâmplă însă, contrar principiului bunei-credințe, ca odată ce angajatul începe să pună întrebări, să fie considerat incomod. În același timp, angajatul e suficient de bun cât să fie indispensabil angajatorului pe timpul unui concediu mai lung, să fie pus să muncească ore suplimentare deși are contract part-time, să nu știe când și în ce fel se modifică regulamentul intern sau să afle că interesele îi sunt reprezentate de colegi numiți, nu aleși de el. Citește articolul
Ei se ocupă de toate drepturile și beneficiile angajaților, inclusiv de ce echipament primesc aceștia și în ce condiții.
Ministerul Apărării Naționale (MApN) vrea să modifice, printr-un proiect de ordonanță pus recent în dezbatere publică, legislația privind drepturile de echipament ale angajaților din apărare, astfel încât să existe o abordare unitară în legătură cu drepturile de echipament, atât în natură, cât și în bani, pentru toate categoriile de militari, cadre militare și soldați ori gradați profesioniști. Citește articolul
Articolul este important pentru HR deoarece afectează drepturile angajaților (cadrele didactice) în legătură cu supravegherea video la locul de muncă și necesitatea obținerii acordului lor.
Într-o opinie oferită la cerere referitoare la utilizarea camerelor de supraveghere în școli, Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) punctează necesitatea de a respecta Regulamentul european privind protecția datelor personale (GDPR), adică, printre altele, obținerea acordului tuturor persoanelor vizate și informarea clară a celor vizați. Opinia a fost oferită în contextul vechii legi a educației. Dacă ne uităm pe actuala lege a educației preuniversitare, observăm că aceasta permite instalarea camerelor cu acordul majorității celor vizați. Citește articolul
Articolul menționează facturile emise pe numele salariaților pentru deconturi de deplasare. Acest departament gestionează cheltuielile angajaților și trebuie să înțeleagă cum se vor procesa aceste facturi conform noilor reguli.
Calendarul pentru implementarea generalizată a sistemului e-Factura în relația business to business, ce va fi stabilit curând de Guvern, vine la pachet cu mai multe neclarități. Din păcate, momentan există răspunsuri concrete doar pentru câteva dintre ele, restul urmând să fie rezolvate de autorități, într-un fel sau altul, în viitorul apropiat. Citește articolul