Departamentul de Resurse Umane se ocupă direct de angajarea, gestionarea și încetarea contractelor angajaților. Este esențial să înțeleagă cum se aplică legea în cazul contractelor pe durată determinată care se încheie în timpul unei suspendări, pentru a gestiona corect situațiile angajaților și a evita neînțelegerile sau litigiile.
Dacă un contract individual de muncă (CIM) „expiră” în timpul suspendării și încetează automat, NU putem vorbi de o discriminare față de situația în care CIM este pe perioadă nedeterminată și permite revenirea la muncă după suspendare. Așa reiese dintr-o decizie publicată luni în Monitorul Oficial de Curtea Constituțională a României (CCR). Citește articolul
Articolul vorbește despre dezvoltarea unor calități personale esențiale, cum ar fi responsabilitatea, respectul, reziliența și bunele maniere. Acestea sunt trăsături valoroase pentru orice angajat și contribuie la crearea unei culturi organizaționale pozitive și productive.
Ai impresia că sfaturile tale trec pe lângă urechile puştiului tău? Nu o considera o tragedie, el oricum nu învaţă din predici, ci preia modelul familiei. Până la 16 ani, ai tot timpul să îi spui şi să îi arăţi lucruri care îi vor da o direcție mai bună în viață. Citește articolul
Acest departament se ocupă direct de angajați și are nevoie să știe cum să gestioneze corect procesul de trimitere a lor în alte țări, inclusiv ce salarii, beneficii și condiții de muncă trebuie să primească.
Deplasările angajaților din dispoziția angajatorilor pot fi și interne, și externe, pot chiar să definească sau să reprezinte un specific al muncii angajatului (acesta e numai în deplasare). Încadrarea greșită dată acestor situații și insuficiența sau inadecvarea documentelor interne a avut, istoric vorbin, de foarte multe ori, consecințe fiscale neplăcute pentru angajatori. De la momentul uniformizării tratamentului fiscal aplicabil diverselor indemnizații de deplasare, de mobilitate și altor cheltuieli conexe, astfel de probleme n-ar mai trebui să apară. Chiar și așa, deplasările externe trebuie tratate cu multă atenție pentru că presupun indemnizații diferite și, uneori, sume mai mari de plată pentru angajatori la final de lună. Un regim aparte îl au deplasările în cadrul Uniunii Europene (UE), unde regulile de detașare sunt transpuse într-o lege specială. Citește articolul
Deși rolul principal este legat de personal, departamentul de HR trebuie să știe despre modificările legate de amânarea plăților pentru taxe și contribuții sociale (cum ar fi cele legate de salarii), care nu mai pot fi amânate la fel de ușor și trebuie plătite rapid.
Cele două mecanisme ce permit eșalonarea la plată a datoriilor către Fisc au fost ajustate joi prin ordonanță de urgență, schimbările fiind destul de importante pentru persoanele fizice și juridice. Ideea de bază este că autoritățile au înăsprit regulile eșalonării clasice și ale eșalonării simplificate, față de forma pe care o aveau până acum. Citește articolul
Acest departament se ocupă cu angajarea și gestionarea personalului. Ei trebuie să știe cum să facă corect contractele multiple pentru angajați și să respecte orele de muncă și de odihnă, conform legii, pentru a evita greșelile.
Între același angajator și același angajat pot fi încheiate mai multe contracte de muncă, dacă se respectă regulile privind nesuprapunerea programelor de lucru, timpul de lucru și repausul săptămânal. Astfel, luând pe rând situațiile în care se dorește încheierea a două contracte de muncă între aceleași părți, în același timp, o singură situație este întotdeauna imposibilă. Citește articolul
Departamentul de HR este direct implicat în plata și administrarea diurnelor pentru angajații delegați sau detașați. Articolul le oferă informații actualizate despre limitele netaxabile, ajutându-i să calculeze corect drepturile angajaților și să respecte reglementările.
Recenta actualizare a indemnizațiilor de delegare și detașare pentru sistemul de stat, care duce indirect la o majorare a diurnelor netaxabile în sistemul privat, a venit cu o dilemă pentru fiscaliști. De ce? Pentru că a apărut o interpretare conform căreia majorarea nu s-ar aplica la privat din cauză că a venit prin ordin de ministru, nu prin hotărâre a Guvernului. Însă ideea este că chiar HG-ul cu diurnele permite actualizarea cuantumurilor sale direct prin ordin. Citește articolul
Articolul se concentrează pe metodele moderne de instruire și dezvoltare a angajaților (e-learning), pe adaptarea la nevoile generațiilor noi și pe construirea unei culturi organizaționale bazate pe integritate și etică, toate fiind responsabilități cheie ale departamentului de Resurse Umane.
Conceptul de e-learning, adică orice formă de transmitere și asimilare de cunoștințe care are loc în mediul virtual, este relativ nou, pătrunderea sa pe piață și apoi utilizarea la scară largă în diverse industrii având loc doar în ultimul deceniu. Cu toate acestea, pandemia de COVID-19 a accelerat nevoia organizațiilor de a utiliza platforme tehnologice pentru a stimula inițiativele de învățare, astfel încât echipele să rămână la curent cu transformările profunde și fără precedent pe care trebuie să le îmbrățișeze drept „noua normalitate”. Citește articolul
Pentru că subiectul principal este digitalizarea datelor angajaților (Revisal) și modul în care autoritățile vor face verificări, informații esențiale pentru gestionarea personalului.
Autoritățile din domeniul muncii au început anul trecut munca pentru două proiecte majore de digitalizare prinse în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), conform unui raport de activitate publicat recent de Inspecția Muncii. În esență, se dorește digitalizarea controalelor derulate de inspectoratele teritoriale de muncă (ITM-uri) și punerea în funcțiune a unui sistem nou pentru Revisal. Citește articolul
Departamentul de HR gestionează drepturile și salariile angajaților, inclusiv concediile speciale și indemnizațiile. Ei trebuie să știe cum să aplice corect prevederile legate de acest tip de concediu, să proceseze cererile și să comunice cu angajații.
Ca urmare a recentelor modificări, concediul de acomodare poate fi cerut de adoptatori pentru o perioadă de până la doi ani, adică dublul perioadei maxime prevăzute până acum de Legea adopției. Din multe puncte de vedere, concediul de acomodare este similar cu cel de creștere a copilului, angajatorii fiind obligați în ambele cazuri să încuviințeze dreptul salariaților la acest concediu, precum și să nu dispună concedierea nelegală a angajatului pe perioada concediului. Citește articolul
Ajută la înțelegerea condițiilor specifice pentru angajații străini (sau proprietari de afaceri străine) care doresc să lucreze de la distanță din România și cum îi afectează legislația muncii și șederii.
Viza pentru nomazii digitali poate fi acordată celor care vor să lucreze de la distanță de pe teritoriul României pentru companii străine. Dacă îndeplinesc condițiile din lege, străinii ce obțin acest tip de viză sunt scutiți în mod expres de aplicarea impozitului și contribuțiilor sociale pentru veniturile salariale, dar numai până la momentul când legea română îi etichetează ca rezidenți fiscali în România. Citește articolul