avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 664 soluții astăzi
Acasă Departament: Resurse Umane (HR)

Departament: Resurse Umane (HR)

ACCES GRATUIT

Regulile pensionării magistraților, modificate la Camera Deputaților

Acest departament este direct interesat de tot ce ține de pensii, indiferent dacă este vorba de pensii speciale sau de sistemul public, deoarece schimbările în modul de calcul sau vârsta de pensionare pot influența strategiile de personal, planurile de beneficii și așteptările angajaților.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
23 Aprilie 2025 | 1 | 1772 | Timp de citire: 3 min.

Din ianuarie 2026, regulile pensiilor speciale ale magistraților urmează să se modifice, potrivit unui proiect legislativ ce a primit azi primul vot din Parlament, cel al deputaților. Concret, magistrații vor putea ieși la pensie la 65 de ani, nu la 60, ca acum. Totodată, derogarea de la prevederile legale privind pensionarea, care le permite acum magistraților să iasă la pensie la aproape 48 de ani, va fi eliminată. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Problema apărută după eliminarea declarației unice estimative: PFA-urile cu venituri mari nu știu dacă sunt asigurate la sănătate până în mai 2026

Chiar dacă se referă la persoane fizice autorizate, multe companii lucrează cu PFA-uri ca și colaboratori. Acest departament trebuie să înțeleagă cum aceste schimbări fiscale afectează PFA-urile, mai ales în privința asigurării de sănătate, pentru a menține relații bune de colaborare.

Alexandru Boiciuc în PFA & Profesii liberale
Redactor-șef, avocatnet.ro
23 Aprilie 2025 | 4 | 31963 | Timp de citire: 5 min.

Cu toate că Guvernul a fost bine intenționat atunci când a eliminat estimările de venituri din declarația unică (D212), măsura a venit la pachet cu o problemă practică pentru PFA-urile care obțin venituri mari și vor să fie asigurate la sănătate prin plata contribuției sociale aferente (CASS), spun specialiștii. Mai exact, chiar dacă vor plăti CASS până în mai 2026, persoanele fizice nu știu dacă rămân până atunci cu calitatea de asigurat sau nu. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Recalcularea indemnizației CCC trebuie să se poată face inclusiv după împlinirea de către copil a vârstei de doi / trei ani, dacă ulterior, în baza unei hotărâri definitive, s-au acordat diferențe de drepturi salariale. Decizia ICCJ a fost publicată

Acest departament trebuie să fie la curent cu această decizie, deoarece angajații pot cere recalcularea indemnizației de creștere a copilului chiar și după ce au revenit la muncă, dacă le-au fost recunoscute salarii mai mari prin hotărâre judecătorească. HR-ul va trebui să știe cum să gestioneze întrebările venite de la angajați și ce documente ar putea fi solicitate pentru aceste situații.

Simona Voiculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Director Editorial, avocatnet.ro
23 Aprilie 2025 | 2480 | Timp de citire: 3 min.

Indemnizația pentru creșterea copilului poate fi recalculată chiar și după ce copilul împlinește vârsta de doi ani (sau trei ani în cazul copilului cu handicap), dacă beneficiarul obține ulterior, prin hotărâre judecătorească definitivă, drepturi salariale suplimentare aferente perioadei de referință. Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) a tranșat această chestiune la începutul lunii martie, stabilind că recalcularea se poate realiza la cererea persoanei îndreptățite, cu respectarea limitei maxime prevăzute de lege, chiar dacă indemnizația nu se mai află în plată la momentul solicitării. Decizia Curții a apărut recent în Monitorul Oficial. În esenţă, Curtea a plasat criteriul „veniturilor efectiv realizate” – indiferent de momentul încasării lor – în centrul mecanismului de protecţie socială oferit de OUG 111/2010, asigurând coerenţa dintre principiul contributivităţii şi scopul indemnizaţiei. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Jurisprudență utilă

Nulitatea regulamentului intern pentru lipsa consultării: lecții dintr-un caz colectiv despre dialog social și predictibilitate în evaluare

Acest departament este direct responsabil de Regulamentul Intern și de evaluarea angajaților. Articolul arată cum trebuie create și modificate corect aceste reguli, subliniind importanța discuțiilor cu angajații sau sindicatele și cum trebuie stabilite criterii clare și drepte pentru evaluarea performanței, pentru a evita nemulțumirile și conflictele.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
23 Aprilie 2025 | 1291 | Timp de citire: 4 min.

Un conflict colectiv de muncă soluționat recent de Tribunalul Vaslui aduce în lumină importanța capitală a respectării procedurilor legale în relațiile de muncă, în special a dialogului social. Sindicatul a solicitat constatarea nulității absolute a Regulamentului Intern (RI) modificat printr-o decizie a directorului general al companiei, invocând în principal lipsa consultării obligatorii prevăzute de lege, dar și caracterul abuziv și imprevizibil al unor noi criterii de angajare și evaluare.  Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Mai multe modificări importante în domeniul pensiilor private, oficializate

Este important pentru acest departament să știe despre noile reguli aplicabile contribuțiilor la pensii, cum pot angajații să-și acceseze pensia sau să modifice contribuțiile, și despre opțiunile noi disponibile pentru beneficiile angajaților.

Cristina Iacob în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
22 Aprilie 2025 | 1 | 3295 | Timp de citire: 4 min.

Recent, a intrat în vigoare o ordonanță emisă de Ministerul Muncii, care vizează alinierea legislației naționale privind pensiile private, facultative și ocupaționale la standardele și recomandările Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), în contextul procesului de aderare a României la această organizație. Actul normativ urmărește să asigure o diversificare mai amplă a investițiilor, să intensifice concurența între potențialii administratori și depozitari ai fondurilor, precum și să ofere participanților (actuali și viitori) o mai mare flexibilitate și un potențial crescut de randament. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Angajații cu cont în Reges-Online vor fi notificați instant cu privire la datele introduse de operatorii sistemului. Ce înseamnă asta pentru angajatori

Acest departament este direct afectat de noua platformă Reges-Online, deoarece trebuie să gestioneze datele angajaților cu mare atenție, să răspundă la întrebări și să rezolve eventualele neclarități apărute odată cu accesul angajaților la propriile date.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
22 Aprilie 2025 | 10938 | Timp de citire: 3 min.

Platforma Reges-Online aduce o schimbare importantă pentru angajați, oferindu-le acces direct la propriile contracte de muncă și istoricul acestora din 2006 încoace. Salariații care își creează cont vor primi notificări instant despre orice modificări operate de angajatori în sistemul electronic - de la schimbări salariale și sporuri, până la suspendări sau încetări de contract. Această transparență obligă angajatorii să fie mai atenți la datele introduse în registru și să respecte ordinea operațiunilor, putând genera un volum mai mare de muncă pentru departamentele de resurse umane și potențiale conflicte de muncă în cazul neregulilor constatate. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Noua Casă 2025: Programul prin care se pot cumpăra locuințe cu credite garantate de stat, operațional. Ce reguli se aplică în acest an

Este utilă pentru angajați, oferind detalii despre un program de sprijin pentru achiziția unei locuințe, ceea ce poate crește bunăstarea și loialitatea acestora.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
22 Aprilie 2025 | 2992 | Timp de citire: 2 min.

Programul Noua Casă 2025 a devenit operațional, după cum a anunțat Fondul Național de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici și Mijlocii (FNGCIMM) chiar în această dimineață. Plafonul garanțiilor ce pot fi emise în acest an în cadrul programului Noua Casă, prin care cei interesați pot lua credite garantate de stat pentru cumpărarea unei locuințe noi, a fost stabilit recent la 500 de milioane de lei, adică jumătate din valoarea de anul trecut. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Tranziție Justă: Microîntreprinderile din șase județe vor putea obține fonduri nerambursabile de până la 300.000 de euro. Înscrierile încep la 1 iulie

Este interesat de posibilitatea de a obține fonduri pentru crearea de noi locuri de muncă, angajarea de personal calificat și pentru programele de formare profesională a angajaților.

Marian Dumitrache în Finanțări
Consultant și Trainer Fonduri Europene,
22 Aprilie 2025 | 3920 | Timp de citire: 4 min.

Microîntreprinderile din șase județe ale țării vor putea accesa, începând cu luna iulie a acestui an, ajutoare financiare nerambursabile cuprinse între 50.000 de euro și 300.000 de euro, prin intermediul Programului pentru Tranziție Justă. Antreprenorii trebuie să asigure, din fonduri proprii, o cofinanțare de cel puțin 10% din valoarea eligibilă a investiției și să creeze cel puțin un nou loc de muncă în urma implememntării proiectului. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Rechiziția de bunuri: În ce situații poate statul să ia o parte din bunurile deținute de persoane fizice sau firme și la ce despăgubiri au dreptul acestea

Acest departament este interesat pentru că angajații companiei pot fi chemați să presteze servicii pentru stat în situații de urgență. Ei trebuie să știe ce implică acest lucru pentru angajați și cum trebuie gestionată absența lor de la muncă.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
21 Aprilie 2025 | 1843 | Timp de citire: 3 min.

În condițiile în care lista cu prețurile principalelor bunuri consumptibile rechiziționabile necesare estimării fondurilor folosite la plata despăgubirilor acestora, valabile în anul 2025, a fost oficializată recent, astăzi trecem în revistă principalele prevederi legate de această măsură specială, prin care, în anumite situații, autoritățile publice poate obliga firmele, instituțiile publice, dar și persoane fizice să cedeze, temporar sau permanent, diverse bunuri pe care le dețin. Pentru bunurile rechiziționate, proprietarii sunt îndreptățiți să primească despăgubiri. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Agenda săptămânii 21 - 27 aprilie 2025

Departamentul de HR se ocupă direct de programul angajaților, de zilele libere, de modul în care sunt plătite orele lucrate în zilele de sărbătoare și de respectarea obligațiilor legale în relația cu salariații.

avocatnet.ro în Aspecte juridice
21 Aprilie 2025 | 579 | Timp de citire: 1 min.

În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul