Articolul detaliază noutăți despre voucherele de vacanță, recalcularea indemnizației pentru creșterea copilului și programe sociale de sprijinire a natalității sau pentru mamele defavorizate. Aceste informații sunt esențiale pentru departamentul de Resurse Umane pentru a înțelege beneficiile disponibile pentru angajați și pentru a le oferi consultanță, chiar dacă unele se aplică sectorului public sau condițiilor specifice.
În perioada 21 - 27 aprilie 2025, în Monitorul Oficial au fost publicate mai multe acte normative cu impact atât asupra mediului de afaceri, cât și asupra vieții personale. Avocatnet.ro vă prezintă o sinteză a acestor noutăți legislative, incluzând principalele prevederi și datele de intrare în vigoare. Pentru detalii suplimentare și interpretări detaliate, sunt disponibile link-uri către articolele elaborate de redacția noastră. Citește articolul
Acest departament este direct responsabil de bunăstarea angajaților, de cum se simt ei la locul de muncă și în afara lui, și de cum pot fi ajutați să-și mențină echilibrul. Articolul le oferă soluții și perspective pentru a îmbunătăți starea de spirit și performanța angajaților.
Cât de adânc este înrădăcinată în noi nevoia de a ne dovedi valoarea? Cât de mult ne dorim să facem bani motivați de nevoia de siguranță și cât de mult e vorba aici despre orgoliu sau despre nevoi pe care ni le fabricăm artificial? Sau e vorba mai degrabă despre vocea critică interioară care nu ne lasă să ne relaxăm până nu terminăm toate taskurile, "tot ceea ce avem de făcut"? Acea voce neiertătoare care ne șoptește constant că nu am făcut suficient, că mai avem încă un email la care nu am răspuns, încă un proiect care ar putea fi îmbunătățit, încă o oportunitate pe care am putea să o ratăm dacă ne permitem să ne deconectăm. Citește articolul
Pentru a informa angajații despre programele de sprijin social care le-ar putea fi de ajutor, în special cele adresate familiilor cu nou-născuți sau categoriilor vulnerabile.
Guvernul pregătește reluarea programului prin care mamele cu venituri mici, cele aflate în situații critice de viață ori cele minore pot beneficia de un ajutor financiar în valoare de 2.000 de lei. Recent, a intrat în vigoare o ordonanță de urgență care actualizează cadrul legislativ al programului, iar emiterea tichetelor sociale pe suport electronic va începe în perioada următoare. Citește articolul
Pentru a ști cum să gestioneze corect voucherele de vacanță pentru angajați, de la acordare până la restituire, mai ales când un angajat pleacă din firmă sau când sumele nu sunt cuvenite în totalitate.
În cazul în care un salariat ce beneficiază de vouchere de vacanță pleacă de la un angajator, dar și în alte situații, el poate fi nevoit să restituie o parte din sau chiar integral banii primiți sub această formă, și anume contravaloarea voucherelor necuvenite ori neutilizate. Citește articolul
Deoarece articolul menționează obligații și amenzi pentru șoferi, acest departament trebuie să fie informat pentru a ști cum să comunice noile cerințe angajaților și să se asigure că aceștia le înțeleg și le respectă.
Transporturile rutiere de bunuri vizate de sistemul e-Transport trebuie monitorizate în timp real, în prezent, prin dispozitive GPS. Deși cea mai recentă suspendare a amenzilor aferente obligației a expirat recent, sancțiunile fiind aplicabile pentru scurt timp, Guvernul a decis să le suspende oficial încă o dată. De data aceasta, suspendarea este mai lungă decât precedentele - până la finalul anului 2025. Citește articolul
Acest departament se ocupă direct de gestionarea datelor angajaților, de la salarii și program de lucru până la informații despre dizabilități. Articolul explică exact cum trebuie actualizate și înregistrate aceste date în sistemul Revisal, ceea ce este crucial pentru activitatea lor zilnică.
Ministerul Muncii și Solidarității Sociale a publicat joi în transparență decizională procedura actualizată de completare și transmitere a datelor în Registrul general de evidență a salariaților online (REGES-ONLINE / ex-REVISAL), un demers menit să eficientizeze sistemul, să elimine erorile anterioare și să integreze noile cerințe legislative, adică cele introduse prin HG 295/2025. Citește articolul
Acest departament este responsabil cu instruirea angajaților și se asigură că aceștia știu cum să manuiască corect datele personale ale clienților sau ale altor persoane, conform legilor.
O agenție de turism a fost sancționată de Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) cu amenzi de peste 5.000 de euro și un avertisment, după ce a publicat pe Facebook, în contextul unei tombole pentru clienți, un tabel cu câștigătorii care conținea date personale precum numele, destinația aleasă și perioada sejurului. Citește articolul
Acest departament este interesat de noile cărți de identitate electronice deoarece este important să aibă informații actualizate despre documentele de identitate ale angajaților. Schimbarea la noul tip de buletin, modul în care se obține sau informațiile despre datele incluse în acesta sunt relevante pentru gestionarea dosarelor de personal și pentru a putea oferi angajaților informații utile despre acte.
Persoanele interesate de obținerea noilor cărți de identitate electronice (CEI) pot solicita eliberarea acestora chiar dacă actul de identitate pe care îl dețin în prezent este încă valabil ceva timp, potrivit unui comunicat recent al Ministerului Afacerilor Interne (MAI). Singura restricție este legată de disponibilitatea serviciului de eliberare a acestor documente în localitatea de domiciliu, din moment ce CEI e implementată treptat în țară. Citește articolul
Oferă informații esențiale despre cum să gestioneze corect problemele legate de comportamentul angajaților, concedieri, hărțuire și conflicte de interese, pentru a evita procese.
Tribunalul Suceava a anulat parțial o sancțiune disciplinară de concediere, înlocuind-o cu avertisment scris și dispunând reintegrarea salariatului, înlăturând două dintre cele trei abateri disciplinare reținute și sancționate de angajator. Deși procedura disciplinară a fost validată, instanța a înlăturat acuzațiile de hărțuire și conflict de interese, reținând doar refuzul îndeplinirii temporare a sarcinilor de serviciu. Cazul de față evidențiază, printre altele, diferența dintre standardele politicilor interne anti-hărțuire și cerințele legale mai restrictive pe care le aplică instanțele și importanța dovedirii elementelor legale ale hărțuirii în instanță. Citește articolul
Acest departament este direct interesat de regulile de acordare a beneficiilor pentru angajați, cum ar fi tichetele de masă și indemnizațiile de mobilitate, pentru a se asigura că plata acestora se face corect și conform legilor în vigoare.
Acordarea indemnizației de mobilitate nu este menționată explicit la nivel legislativ ca fiind o situație în care este interzisă acordarea tichetelor de masă. Astfel, un salariat mobil ar putea primi și tichete de masă, opinează specialiștii. Citește articolul