Departamentul de HR are nevoie de aceste informații pentru a-i consilia pe angajați cu privire la drepturile lor legate de concediul și indemnizația pentru creșterea copilului, pentru a gestiona absențele prelungite și reîntoarcerea la muncă a părinților, precum și pentru a asigura conformitatea cu legislația muncii.
Indemnizația pentru creșterea copilului, ce se acordă numai până la împlinirea, de către copil, a vârstei de doi ani (sau, după caz, trei ani), reprezintă un sprijin financiar acordat părinților sau persoanelor care au în îngrijire un copil mic, având rolul de a asigura condiții optime pentru creșterea și dezvoltarea acestuia în primii ani de viață. Totuși, în anumite condiții, această formă de ajutor poate fi pierdută. Citește articolul
Angajații pot avea copii care beneficiază de acest ajutor guvernamental, iar departamentul de HR poate informa și sprijini angajații în legătură cu programele sociale relevante pentru familiile lor, contribuind la bunăstarea acestora.
Elevii dezavantajaţi din învățământul de stat pot beneficia anual de 500 de lei, bani ce se pot folosi pentru cumpărarea de rechizite școlare și îmbrăcăminte. Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) a anunțat recent că a început încărcarea ajutorului destinat elevilor pe cardurile educaționale. Citește articolul
Este esențial pentru HR să știe cum să identifice și să gestioneze discriminarea subtilă la locul de muncă, pentru a crea un mediu de lucru corect, incluziv și sănătos pentru toți angajații, contribuind la reținerea talentelor și la bunăstarea echipei.
Te-ai simțit vreodată ignorat într-o ședință deși tocmai ai exprimat o idee valoroasă, sau ai observat cum privirile celorlalți se schimbă subtil când intri într-o încăpere? Aceste momente fugitive de disconfort, pe care mulți le experimentăm în tăcere, au un nume și o greutate reală. În societatea noastră de astăzi, chiar dacă legile împotriva discriminării s-au înmulțit, rănile invizibile provocate de prejudecăți au devenit mai ascunse, mai greu de dovedit, dar nu mai puțin dureroase pentru cei care le trăiesc zilnic. Discriminarea subtilă, adesea denumită și "microagresiune" sau "prejudecată implicită", reprezintă astăzi una dintre cele mai persistente bariere în calea unei societăți cu adevărat inclusive. Citește articolul
Acest departament este direct responsabil de angajați, de programul lor de lucru, de acordarea zilelor libere și de calcularea corectă a salariilor și bonusurilor. Articolul le oferă informații esențiale despre cum să gestioneze zilele de Paște conform legii.
După cum stabilește Codul muncii, salariații din țara noastră, indiferent dacă sunt angajați la stat sau activează în mediul privat, beneficiază, în a doua jumătate a lunii aprilie, cu ocazia Paștelui, de o minivacanță de patru zile. Anul acesta, Paștele ortodox coincide cu cel catolic. Angajații care lucrează în perioada Paștelui trebuie să fie recompensați de către angajator. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe când cad sărbătorile legale, cum este Paștele, pentru a planifica programul de lucru al angajaților, concediile și orice evenimente interne legate de sărbători. Înțelegerea variației datei Paștelui ajută la o planificare mai precisă și la comunicarea eficientă către angajați.
După cum se știe, Paștele nu se sărbătorește în aceeași zi în fiecare an, iar această sărbătoare este celebrată, de cele mai multe ori, în date diferite pentru creștinii ortodocși și cei catolici. Anul acesta însă, Paștele ortodox coincide cu cel catolic. Citește articolul
Acest departament are nevoie să știe cum să gestioneze contractele de muncă multiple, să respecte timpul de lucru și de odihnă al angajaților și să evite problemele legale legate de angajarea persoanelor cu mai multe joburi.
Legislația muncii permite salariaților să lucreze simultan la mai mulți angajatori sau să cumuleze mai multe contracte la același angajator, cu condiția nesuprapunerii programului de muncă. Situația diferă însă semnificativ în funcție de context. La același angajator, timpul de muncă se analizează cumulat pentru toate contractele, respectându-se limitele legale (maximum 48 ore/săptămână inclusiv orele suplimentare, repaus zilnic de 12 ore consecutive). La angajatori diferiți, regulile privind timpul de muncă se analizează separat pentru fiecare contract, responsabilitatea respectării perioadelor de odihnă revenind în principal salariatului. Citește articolul
Se ocupă de bunăstarea și satisfacția personalului implicat în operarea sistemului SGR, asigurând angajații necesari pentru implementarea planului.
Un proiect de hotărâre de Guvern, pus recent în dezbatere publică pe site-ul ministerului Mediului, stabilește direcția de dezvoltare aferentă următorilor patru ani pentru Sistemul de garanție - returnare (SGR). Obiectivele propuse în document sunt legate de extinderea și mărirea rețelei de colectare, eficientizarea costurilor logistice și operaționale, îmbunătățirea experienței utilizatorilor și extinderea punctelor de colectare în mediul rural. Citește articolul
Departamentului de Resurse Umane îi interesează direct aceste modificări pentru a putea planifica programul de lucru al angajaților, concediile și pontajul, dar și pentru a informa corect salariații despre zilele libere.
Salariații din țara noastră ar putea beneficia, în luna februarie a fiecărui an, de o nouă zi liberă, dacă un proiectul legislativ pus recent în dezbaterea Parlamentului și prin care este vizată modificarea Codului muncii va ajunge să se aplice. Citește articolul
Pentru a gestiona corect situațiile în care angajații sunt, temporar, absenți de la muncă (ex: concediu medical, concediu de maternitate, creștere copil), asigurându-se că toate procedurile interne și legale sunt respectate.
În cadrul raporturilor de muncă, este esențial să distingem între două situații frecvent întâlnite: suspendarea și încetarea contractului individual de muncă. Deși pot părea similare la prima vedere, acestea nu sunt echivalente și nu produc aceleași efecte. Suspendarea reprezintă o întrerupere temporară a executării obligațiilor ce decurg din contract, fără ca raportul de muncă să înceteze, în timp ce încetarea contractului presupune încheierea definitivă a acestuia. În cele ce urmează, vom trece în revistă principalele situații în care contractul individual de muncă poate fi suspendat, conform prevederilor Codului muncii. Citește articolul
Acest departament este direct responsabil de gestionarea angajaților, a contractelor de muncă și a concediilor medicale. Este esențial să înțeleagă noile reguli pentru a înregistra corect informațiile în programul de evidență a angajaților și pentru a evita amenzi substanțiale.
Începând cu 2025, angajatorii vor trebui să înregistreze în Reges-Online și suspendările contractelor individuale de muncă bazate pe concediile medicale, dar e important de reținut că nu toate concediile medicale duc la suspendarea contractului și, astfel, nu toate medicalele trebuie transmise în Reges. Citește articolul