avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 733 soluții astăzi
Acasă Departament: Juridic & Conformitate

Departament: Juridic & Conformitate

ACCES PREMIUM

Proiect: Noul nomenclator al serviciilor sociale, pus în dezbatere. Furnizorii vor trebui să-și revizuiască regulamentele de organizare și funcționare anul acesta

Acest departament trebuie să fie la curent cu toate noile legi și reglementări care definesc și modifică serviciile sociale, cum ar fi licențierea și cerințele de conformitate.

avocatnet.ro în Aspecte juridice
23 Mai 2025 | 739 | Timp de citire: 2 min.

Ministerul Muncii propune un nou Nomenclator al serviciilor sociale, determinat de schimbările legislative recente (Legea nr. 100/2024) și implementarea clasificării CAEN Rev.3. Structurat în două părți - servicii care necesită licențiere obligatorie și servicii secundare exceptate de la licențiere - noul nomenclator stabilește reguli clare pentru regulamentele interne ale furnizorilor, care vor trebui revizuite. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Afișarea salariului în anunțul de angajare: practică tot mai frecventă, viitoare obligație legală

Acest departament trebuie să înțeleagă noile legi europene privind transparența salariilor și procesele de recrutare fără discriminare, pentru a se asigura că firma respectă regulile și evită amenzi.

Cristina Iacob în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
22 Mai 2025 | 4563 | Timp de citire: 3 min.

Afișarea salariului în anunțul de angajare a devenit un criteriu important pentru tot mai mulți candidați și urmează să fie introdusă, în curând, și ca obligație legală. Până în 2026, angajatorii vor trebui să respecte un set de cerințe care vizează transparența salarială și asigurarea egalității de remunerare între femei și bărbați, inclusiv în etapa de recrutare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Interviu Efectele IMCA: Schimbările ce pot să apară în activitatea firmelor, pentru evitarea impozitării cifrei de afaceri, pot avea impact inclusiv pe încasările la bugetul statului

Acest departament se asigură că firma respectă toate legile, inclusiv cele fiscale, și analizează riscurile legale atunci când sunt luate decizii importante, cum ar fi reorganizarea companiei.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
22 Mai 2025 | 1047 | Timp de citire: 6 min.

Continuarea aplicării impozitului minim pe cifra de afaceri (IMCA), ce vizează firmele cu afaceri de peste 50 milioane euro, poate duce la tot felul de schimbări operaționale din care (inclusiv) statul are de pierdut, arată un studiu recent al specialiștilor de la The Tax Institute. De exemplu, putem vedea fuziuni și achiziții sau chiar plecări ale investitorilor în alte țări pentru a evita IMCA. Pentru a detalia aceste aspecte, redacția noastră a obținut răspunsuri de la Președintele Fondator al think tank-ului care a realizat studiul. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Procedura de atestare a specialiștilor în domeniul protejării monumentelor istorice, simplificată

Acest departament trebuie să știe despre noile reguli și legi legate de atestarea personalului specializat, pentru a se asigura că firma, dacă este cazul, respectă toate cerințele legale când lucrează cu monumente istorice.

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
22 Mai 2025 | 441 | Timp de citire: 2 min.

Printr-un ordin apărut recent, Ministerul Culturii a înlocuit normele metodologice privind atestarea personalului de specialitate în domeniul protejării monumentelor istorice. Noile norme vin, de fapt, cu o procedură mai simplă de atestare a acestor specialiști. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Hărțuirea la locul de muncă este subraportată în instituțiile din România, arată ANES. Deși cadrul legal există, aplicarea sa rămâne deficitară

Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate legile noi privind hărțuirea la locul de muncă și că are procedurile corecte pentru a evita problemele legale sau amenzile.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
22 Mai 2025 | 667 | Timp de citire: 3 min.

Hărțuirea la locul de muncă rămâne subraportată în instituțiile și autoritățile din România, conform unui raport care relevă că doar 6% dintre instituțiile monitorizate au identificat și sancționat cazuri concrete. Documentul semnalează lipsa uniformității în colectarea datelor și necesitatea unor campanii ample de conștientizare privind comportamentele care constituie hărțuire. Deși există cadru legislativ adecvat, aplicarea sa rămâne deficitară. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Programul de fertilizare in vitro 2025

UPDATE Normele programului prin care statul acordă bani pentru proceduri de fertilizare, înlocuite oficial

Articolul prezintă modificări legislative și noi norme referitoare la un program de sprijin social administrat de stat, fiind important pentru acest departament pentru înțelegerea cadrului legal general și a politicilor guvernamentale în domenii cu impact social.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
22 Mai 2025 | 11674 | Timp de citire: 2 min.

Programul de susținere a natalității, în cadrul căruia cuplurile și persoanele singure pot solicita vouchere în valoare de 15.000 de lei pentru proceduri de fertilizare, se va desfășura și în 2025, potrivit unei hotărâri din aprilie. Numărul de beneficiari ai ajutorul financiar va fi, în acest an, de cel mult 10.000. În plus, Ministerul Muncii a înlocuit normele programului de fertilizare in vitro, printr-un ordin publicat miercuri în Monitorul Oficial. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Jurisprudență utilă

Când angajatorul „concediază” pentru a da un exemplu

Acest departament este direct interesat de respectarea legilor muncii, de evitarea proceselor și de modul corect de a gestiona încetarea contractelor de muncă, pentru a nu risca amenzi sau decizii nefavorabile în instanță.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
22 Mai 2025 | 968 | Timp de citire: 4 min.

Încetarea contractului individual de muncă prin acordul părților poate fi anulată atunci când consimțământul angajatului este viciat prin violență morală. Tribunalul Galați a decis recent că presiunile și amenințările exercitate asupra unei angajate pentru a semna un acord de încetare, în contextul unui incident legat de bunuri neachitate, constituie un viciu de consimțământ. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Supravegherea audio-video în școli: Cum se face accesul la înregistrări

Acest departament este interesat de legile și regulile care stabilesc cum și când pot fi folosite camerele de supraveghere în școli, dar și de responsabilitățile care decurg din respectarea acestora.

Cristina Iacob în Aspecte juridice
Redactor, avocatnet.ro
22 Mai 2025 | 763 | Timp de citire: 2 min.

O ordonanță intrată în vigoare în vara anului trecut și pusă în aplicare printr-un ordin recent apărut oferă unităților de învățământ preuniversitar posibilitatea de a instala sisteme de supraveghere audio-video în incinta școlilor, în situațiile în care există un risc crescut de violență, documentat prin sesizări semnificative. Deși măsura nu este obligatorie, odată implementată, ea implică prelucrarea datelor cu caracter personal și atrage obligații stricte din partea școlilor, în special în ceea ce privește stocarea și accesul la înregistrări. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Declarația unică

Chiria plătită de chiriaș acoperă sau nu cheltuielile cu utilitățile? Se poate merge pe oricare variantă, dar atenție la detalii

Oferă claritate asupra obligațiilor legale, conform Codului Civil, referitoare la responsabilitatea proprietarului și a chiriașului pentru diverse cheltuieli într-un contract de închiriere, ajutând la redactarea corectă a contractelor.

avocatnet.ro în Specialistul răspunde
22 Mai 2025 | 2 | 3704 | Timp de citire: 2 min.

Atunci când vorbim de declararea (prin D212) și taxarea veniturilor din chirii, cum este corect să se procedeze cu cheltuielile cu utilitățile: acestea se includ sau nu în chiria plătită de chiriaș? Iată ce răspunde un specialist: Citește articolul

ACCES GRATUIT

Interviu Activitatea cluburilor de fotbal profesionist ar putea fi îngreunată de noile reguli de prevenire a spălării banilor. Pregătirile ar trebui începute deja

Acest departament se ocupă cu asigurarea că organizația respectă toate legile și regulile, iar noul regulament privind spălarea banilor aduce obligații legale importante și complexe pentru cluburi.

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
22 Mai 2025 | 1206 | Timp de citire: 4 min.

Noi reglementări europene, care vor intra în vigoare peste doi ani, extind obligațiile privind prevenirea spălării banilor la noi entități, incluzând cluburile de fotbal profesionist și impresarii de jucători de fotbal. Aceste noi reguli se vor aplica, începând cu 2029, din cauza riscurilor inerente acestui domeniu, precum tranzacțiile transfrontaliere și structurile opace de proprietate. De asemenea, se mai prevede că statele membre pot acorda scutiri anumitor cluburi de la aceste cerințe, pe baza unui risc dovedit mai scăzut, în funcție de factori precum cifra de afaceri sau divizia în care activează. Despre toate acestea vom discuta cu avocatul Andrei Nicolescu, administratorul special al clubului Dinamo 1948 București. Citește articolul