Reges-Online: Operațiuni esențiale și situații speciale. Ghid practic pentru o gestionare corectă și eficientă a registrului. Vezi agenda evenimentului și participă →
Articolul anunță o nouă ordonanță de urgență (OUG) a guvernului, care introduce un tip de sprijin financiar pentru mamele vulnerabile, inclusiv cele din Ucraina. Departamentul Juridic trebuie să fie la curent cu toate noile legi și reglementări, pentru a înțelege implicațiile acestora asupra companiei și pentru a asigura respectarea conformității.
Trusoul pentru nou-născuți, ce constă într-un tichet social electronic în valoare de 2.000 lei, va putea fi oferit și mamelor, cetățeni străini sau apatrizi, care provin din Ucraina, potrivit unei ordonanțe publicate ieri în Monitorul oficial. Cu toate că măsura-i oficială, banii nu se pot distribui încă, deoarece nu există încă o procedură privind distribuirea tichetelor sociale pentru nou-născuți. Citește articolul
Articolul explică ce sunt incidentele de securitate a datelor, cum să le identifici și obligațiile legale (cum ar fi notificarea autorității), fiind esențial pentru a asigura respectarea regulilor de protecție a datelor.
Situațiile în care operatorii de date cu caracter personal se pot confrunta cu incidente de securitate a datelor ce ridică riscuri pentru drepturile și libertățile persoanelor vizate sunt numeroase. În astfel de cazuri, operatorii de date sunt nevoiți, printre altele, să notifice respectivele incidente către autoritatea de supraveghere competentă și către persoanele vizate, după caz, în linie cu prevederile GDPR. Citește articolul
Departamentul Juridic este direct interesat de condițiile contractuale din tranzacțiile de fuziuni și achiziții (M&A), cum ar fi metodele de stabilire și securizare a prețului, clauzele de protecție (ex: MAC), legea aplicabilă și modalitățile de soluționare a disputelor. Acestea sunt esențiale pentru a asigura conformitatea legală și a proteja interesele companiei.
Cumpărătorii dau dovadă de încredere scăzută atât cu privire la situațiile financiare, politicile și sistemele contabile ale societăților pe care doresc să le achiziționeze, cât și cu privire la perspectivele financiare ale acestora din cauza sezonalității, volatilității sau dezechilibrelor din piață înregistrate ca urmare a unor evenimente externe precum pandemia COVID-19, indică studiul „Dealmaking in Central Europe”, realizat de rețeaua Deloitte Legal în 16 țări. Astfel, cumpărătorii optează pentru mecanisme de determinare a prețului de achiziție care permit ajustarea acestuia pe baza parametrilor financiari la data finalizării tranzacției (mecanism de tipul closing accounts - metoda fluxurilor de numerar actualizate). Potrivit studiului, 44% din tranzacțiile din Europa Centrală au fost bazate pe mecanismul de tip closing accounts pentru determinarea prețului de achiziție în cadrul tranzacțiilor de fuziuni și achiziții (M&A). Aceasta este, de asemenea, opțiunea preferată în țări precum România, Albania, Bosnia și Herțegovina, Republica Cehă și Kosovo. Citește articolul
Acest departament este interesat de respectarea legilor și regulilor privind angajații trimiși să lucreze în străinătate, asigurându-se că toate actele necesare sunt în regulă pentru a evita probleme legale sau amenzi.
Verificarea îndeplinirii condițiilor de emitere a formularului A1 se va face pe baza informațiilor trecute de solicitanți prin declarațiile pe propria răspundere, fără a mai fi nevoie să fie prezentate documente suplimentare, potrivit unui anunț al Casei Naționale de Pensii Publice (CNPP). Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă și să se asigure că firma respectă toate noile legi și reguli legate de jocurile de noroc, publicitate, licențe și sancțiuni, pentru a evita problemele legale.
Printr-o ordonanță apărută vineri în Monitorul Oficial, la două zile după ce Finanțele puneau proiectul în dezbatere, se materializează intenția de a taxa suplimentar organizarea și exploatarea jocurilor de noroc. Vorbim de creșterea tuturor taxelor anuale, inclusiv a celor administrative, precum și de lărgirea sferei celor care le datorează. Totodată, apare taxarea pe contractele de publicitate ce privesc jocurile de noroc. Dincolo de subiectul „taxe”, prin ordonanță se modifică aspecte ce țin de anularea licenței, care se va dispune obligatoriu atunci când prevede legea, iar amenzile primite de operatorii economici din domeniu nu vor mai putea fi plătite la jumătate. Citește articolul
Toate schimbările legislative și fiscale introduse prin ordonanță necesită o înțelegere juridică aprofundată pentru a asigura conformitatea companiei cu noile reglementări și pentru a evita riscurile legale sau amenzile.
Guvernul a oficializat vineri ordonanța care aduce ample modificări la Codul fiscal. Forma nouă diferă față de ce se anunțase inițial, ordonanța fiind modificată în ultimele zile pe anumite chestiuni. Ordonanța conține mai multe termene de intrare în vigoare a noutăților, așa că am sintetizat mai jos cele mai presante noutăți fiscale și momentul aplicării lor, așa cum arată ele pe forma publicată în Monitorul Oficial a OG nr. 16/2022. Citește articolul
Pentru a se asigura că firma respectă toate legile în vigoare privind TVA-ul la locuințe și pentru a evita orice problemă legală sau amenzi.
O serie de modificări importante au fost stabilite la Codul fiscal printr-o ordonanță simplă apărută vineri. Printre altele, documentul aduce modificări actualelor reguli privind aplicarea cotei reduse de TVA de 5% pentru livrarea de locuințe, respectiv o restrângere a sferei de aplicare a cotei reduse. Astfel, începând din 2023, facilitatea se va aplica o singură dată, la cumpărarea unei singure locuințe. Citește articolul
Este important pentru a înțelege și aplica corect noile reguli legale, fiindcă se modifică o lege importantă despre taxe și scutiri.
Odată cu dispariția impozitului specific urmează să dispară din Codul fiscal și scutirea de impozit pentru angajații sezonieri ai plătitorilor de impozit specific. Citește articolul
Acest departament trebuie să fie la curent cu toate modificările legislative, inclusiv cele fiscale care afectează tranzacțiile imobiliare, pentru a asigura respectarea legii și a oferi consultanță internă.
De anul viitor, prevederile actuale privind impozitarea în cazul veniturilor din tranzacțiile imobiliare se vor modifica, după cum apare într-o ordonanță apărută recent, astfel încât se va elimina plafonul neimpozabil actual și vor fi introduse cote diferențiate de impozitare, calculate în funcție de perioada în care vânzătorul a deținut locuința sau terenul în cauză. Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă exact noile legi fiscale pentru a se asigura că firma respectă toate regulile și evită amenzi sau probleme legale.
Cu toate că majoritatea modificărilor fiscale cuprinse într-o recentă ordonanță oficializată de Guvern se aplică de la 1 ianuarie 2023, există și câteva prevederi care se aplică deja după doar trei zile de la apariția actului normativ. Citește articolul