avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 733 soluții astăzi

Reges-Online: Operațiuni esențiale și situații speciale. Ghid practic pentru o gestionare corectă și eficientă a registrului. Vezi agenda evenimentului și participă →

Acasă Departament: Juridic & Conformitate

Departament: Juridic & Conformitate

ACCES PREMIUM

Cât de concret trebuie identificat locul muncii și felul muncii în contract

Acest departament este interesat de felul în care contractele de muncă sunt redactate și respectă legile în vigoare, pentru a evita problemele legale și amenzile. Articolul explică exact cum trebuie specificate locul și tipul muncii în contract pentru a fi corect, conform legislației muncii.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
13 Iulie 2022 | 3871 | Timp de citire: 3 min.

Locul și felul muncii sunt elemente esențiale ale contractului de muncă - fără ele, contractul de muncă nu este corect întocmit, mai exact. Îndeosebi în privința locului muncii, angajatorii sunt uneori tentați să apeleze la formulări mai puțin precise și să spună că munca se desfășoară „la sediu” - iată însă de ce este incomplet: Citește articolul

ACCES PREMIUM

Opinie „Taxa Netflix”, un nou impozit în România

Acest departament trebuie să înțeleagă noile legi și reguli fiscale pentru a se asigura că firma respectă toate obligațiile legale și evită amenzile, mai ales când legea este neclară sau incompletă.

Deloitte România în Taxe și impozite
13 Iulie 2022 | 2908 | Timp de citire: 3 min.

Furnizorii de servicii media audiovizuale la cerere, cum ar fi Netflix, HBO GO, Amazon Prime Video, Voyo, sunt obligați, începând cu luna iulie 2022, să plătească o taxă pentru veniturile obținute de la utilizatorii români pentru vizionarea de filme online, cunoscută drept „taxa Netflix”. Legea care instituie această obligație a fost adoptată recent de Parlamentul României și a intrat în vigoare în data de 3 iulie. Taxa a fost menținută la nivelul din proiectul inițial, respectiv 4% din veniturile menționate, deși în urma dezbaterilor din Senat, prima cameră sesizată, fusese redusă la 2%. Dar, deși primul termen de declarare și plată ar trebui să fie 25 august 2022, mai sunt anumite aspecte tehnice încă neclare pentru contribuabilii vizați. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Un motiv pentru care angajatorii ar trebui să reconsidere acordarea unor beneficii extrasalariale ca sprijin în contextul economic actual și să acorde, mai degrabă, majorări salariale

Acest departament trebuie să fie la curent cu toate modificările legislative, inclusiv cu cele fiscale, pentru a se asigura că firma respectă legile în ceea ce privește salarizarea și acordarea de beneficii angajaților.

Simona Voiculescu în Resurse umane
Director Editorial, avocatnet.ro
13 Iulie 2022 | 2071 | Timp de citire: 3 min.

Dacă Guvernul va adopta măsura propusă privind plafonarea la regimul fiscal în cazul beneficiilor extrasalariale pe care le primesc lunar angajații, de anul viitor, angajatorii ar trebui să opteze mai degrabă pentru majorări salariale în schimb, cu atât mai utile pentru angajați în contextul economic actual. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Și bunurile din transporturile lohn trebuie declarate în e-Transport

Acest departament este interesat de noile reglementări și obligațiile legale legate de sistemul e-Transport, pentru a asigura că toate operațiunile companiei sunt în conformitate cu legea și pentru a evita amenzi sau litigii.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
13 Iulie 2022 | 3817 | Timp de citire: 2 min.

Atât materiile prime și auxiliare care se încadrează în lista bunurilor cu risc fiscal ridicat (BRFR) transportate în România ca nontransferuri, cât și bunurile rezultate în urma prestării în regim lohn și transportate în alte state trebuie declarate în sistemul e-Transport. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Probleme cu transportatorii aerieni în această perioadă? Cui trebuie să te adresezi și-n ce condiții

Acest departament trebuie să cunoască drepturile consumatorilor și procedurile legale de gestionare a reclamațiilor împotriva transportatorilor aerieni, pentru a se asigura că firma respectă legile și își protejează interesele în cazul unor litigii.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
13 Iulie 2022 | 2064 | Timp de citire: 3 min.

Greve ale piloților, ale însoțitorilor de zbor, reducerea numărului de angajați ai aeroporturilor și ai companiilor de transport aerian sunt doar câteva dintre motivele care au dus, doar în acest an, la întârzierea sau anularea a mii de zboruri. Cei ce au probleme cu companiile aeriene în această perioadă se pot adresa, după ce au încercat, fără succes, să rezolve situația direct cu furnizorul de servicii de transport aerian, fie Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), în cazul unui operator din țara noastră, fie Centrului European al Consumatorilor (ECC România), în cazul companiilor străine. Citește articolul

ACCES GRATUIT

De ce să nu accepți un program de lucru de 12 ore pe zi, șase zile pe săptămână? Este ilegal

Ajută la înțelegerea și respectarea legilor muncii privind programul de lucru, pauzele și orele suplimentare, pentru a evita probleme legale și sancțiuni.

Lucia Tozaru în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
12 Iulie 2022 | 1 | 10840 | Timp de citire: 3 min.

O investigație făcută de jurnaliștii de la PressOne scoate la iveală faptul că mulți angajatori din industria HoReCa cer salariaților lor să respecte un program de lucru de 12 ore pe zi, timp de șase zile pe săptămână. Poate primul gând al publicului larg ar fi să spună că "cine vrea bani, muncește" și în aceste condiții, însă adevărul este că un astfel de program este ilegal și nu poate fi trecut în niciun contract individual de muncă de către un angajator. În plus, salariații care acceptă astfel de oferte nu vor avea, cel mai probabil, întregul salariu aferent acestui program înscris în contractul de muncă și nici contribuțiile aferente, la pensie sau sănătate, sau impozitul nu vor fi virate la salariul real pe care îl vor primi în mână. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Declararea în sistemul e-Transport în cazul societății care transportă, la nivel național, între propriile locații

Această informație ajută departamentul să se asigure că firma respectă toate regulile legale noi legate de transportul anumitor bunuri și evită problemele cu legea sau amenzile.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
12 Iulie 2022 | 1991 | Timp de citire: 2 min.

Societățile care transportă bunuri cu risc fiscal ridicat între două locații care-i aparțin, pe teritoriul României, nu sunt ocolite de obligațiile de declarare în sistemul e-Transport. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cum va opera confiscarea în cazul în care nu se respectă obligațiile ce decurg din utilizarea e-Transport

Pentru a se asigura că firma respectă legile legate de transportul de mărfuri și evită amenzile sau confiscările, prevenind probleme legale.

Simona Voiculescu în Contabil și fiscal
Director Editorial, avocatnet.ro
12 Iulie 2022 | 4072 | Timp de citire: 6 min.

Gândită ca o sancțiune secundară pe lângă amenzile de câteva zeci de mii de lei din Ordonanța e-Transport, din octombrie, confiscarea se va putea dispune atunci când, de pildă, utilizatorii nu declară datele în sistemul e-Transport, când declară cantități eronate ori transportatorul nu respectă termenul de valabilitate UIT. Confiscarea nu privește însă bunurile cu risc fical ridicat, ci contravaloarea lor, stabilită conform unei ordini de priorități, în funcție de documentele pe care le are transportatorul de arătat, de achiziții anterioare sau raportat la o medie anume. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce presupune acordul de restructurare, noul instrument de prevenire a insolvenței ce va apărea în curând

Acest departament trebuie să înțeleagă noile legi și proceduri pentru restructurarea datoriilor unei companii, pentru a se asigura că totul este făcut corect și legal.

PwC România în Aspecte juridice
12 Iulie 2022 | 2033 | Timp de citire: 7 min.

Acordul de restructurare, noul instrument de prevenire a insolvenței, va fi pus la dispoziția companiilor aflate într-o stare de dificultate, în vederea depășirii acesteia și a evitării insolvenței, într-un cadru ordonat și reglementat de Legea nr. 85/2014. Acordul va intra în legislație printr-un proiect de lege care are la bază transpunerea unei directive europene și care va primi, în curând, semnătura președintelui țării. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Dacă nu mi-a fost acordat integral concediul de odihnă pentru anul 2020, l-am pierdut?

Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate legile și regulile privind concediile angajaților, pentru a evita amenzi sau probleme legale.

Dan Năstase în Salarizare, taxare & relația cu statul
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
12 Iulie 2022 | 1 | 11617 | Timp de citire: 4 min.

Termenul de 18 luni pentru obligația angajatorului de a acorda, în natură, concediul de odihnă corespunzător anului 2020 salariaților care nu l-au efectuat integral sau parțial a expirat la finalul lunii iunie. Angajatul însuși are o responsabilitate în privința efectuării concediului de odihnă - acesta trebuie să-și ia concediul, anual, așa cum prevede legea, în perioada programată cu angajatorul. Teoretic, „pe lege”, ar exista patru situații în care angajații nu pot efectua integral și în natură concediul anual de odihnă. Cât despre situația în care  vorbim de un abuz din partea angajatorului, salariații nu ar trebui să aștepte să treacă ani de zile ca să-și ceară dreptul. Citește articolul