Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Acest articol este esențial pentru a înțelege exact legile și regulile (GDPR și legislația națională) referitoare la cum putem folosi și prelucra informațiile medicale ale pacienților. Ajută departamentul să se asigure că firma respectă toate normele legale și evită amenzile sau problemele juridice.
Orice vizită la medic presupune indiscutabil o prelucrare de date cu caracter personal, acestea fiind utilizate pentru realizarea actului medical, dar și pentru îndeplinirea obligațiilor legale stabilite în sarcina furnizorilor de servicii medicale potrivit prevederile legale aplicabile în domeniul sănătății. Fiind vorba de volume mari de date, păstrate uneori pentru perioade destul de lungi, o întrebare firească este dacă aceste date pot fi utilizate și în alte scopuri decât cele pentru care au fost inițial colectate. Citește articolul
Acest departament este direct interesat de respectarea legilor muncii, de modul corect în care pot fi modificate contractele de muncă și de riscurile legale în cazul nerespectării acestora, inclusiv deciziile instanțelor.
O decizie unilaterală de modificare a programului de lucru a fost anulată în această primăvară de Curtea de Apel Galați, într-o speță ce a vizat un contract de muncă al unei angajate al cărui program de lucru a fost redus de la 8 la 4 ore pe zi, cu reducerea aferentă a salariului, însă fără ca atribuțiile postului să se înjumătățească. Norma de lucru a fost reîntregită, iar salariata a primit drepturile salariale aferente perioadei în care a fost redus programul. Citește articolul
Acest departament se ocupă cu respectarea legilor și regulilor. Chiar dacă e vorba de verificări fiscale personale, principiile de conformitate fiscală și modul în care se desfășoară o inspecție sunt relevante pentru a asigura că angajații cheie sau întreaga companie respectă toate obligațiile legale, inclusiv cele fiscale.
Numeroase persoane fizice, stabilite în zone diferite ale țării, care își desfășoară activitatea în domenii diferite, au primit, în ultimele luni, avize de verificare a situației fiscale personale. Cum Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) are în plan mai multe proiecte de digitalizare și îmbunătățire a conformării, inclusiv în domeniul schimbului de informații sau folosirii informațiilor de la terți, noua tendință nu este decât o acțiune firească. Așadar, ce ar trebui să știi dacă vei primi avizul? Citește articolul
Pentru a se asigura că firma respectă toate legile și reglementările privind salariul minim și facilitățile fiscale, evitând problemele legale sau amenzi.
1 iunie marchează momentul de la care încă două domenii importante de activitate de la noi reclamă un salariu minim mai mare decât cel acordat până acum - 3.000 de lei, în industria alimentară și în agricultură. În acest context, am pus laolaltă principalele repere pe care trebuie să le aibă firmele ce activează în aceste domenii până atunci. Citește articolul
Se asigură că firma respectă legile fiscale în vigoare și că aplică corect aceste scutiri de taxe, pentru a evita orice probleme legale sau amenzi.
Una dintre condițiile pentru aplicarea facilităților fiscale din domeniul agroalimentar este ca cifra de afaceri a angajatorului, din activitățile specifice, să fie de cel puțin 80% din cifra totală de afaceri. Însă ce reguli avem pentru îndeplinirea acestei condiții? Citește articolul
Acest departament este interesat să înțeleagă clar și corect cum se aplică prevederile legale privind preavizul și concediile atunci când un angajat își dă demisia, pentru a asigura conformitatea companiei cu legea muncii.
Preavizul la demisie este obligatoriu, dacă demisia este forma în care salariatul a decis terminarea relației de muncă. Însă, dacă în interiorul acestei perioade, intervine o situație în care angajatul are nevoie de medical, la întoarcere, perioada în care nu s-a aflat la muncă nu se va scădea din zilele de preaviz, ci trecerea acestor zile continuă din ziua reîntoarcerii. Citește articolul
Aprobarea unei scheme de ajutoare de stat de către Comisia Europeană implică înțelegerea normelor legale și a cerințelor de conformitate pentru orice companie care ar putea beneficia sau este afectată de astfel de măsuri.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
Acest departament este interesat să se asigure că firma respectă toate legile în vigoare privind înregistrarea orelor de muncă ale angajaților care lucrează de acasă sau hibrid, pentru a evita amenzi sau probleme legale.
Pe lângă că modalitatea de evidențiere a orelor de muncă prestate de telesalariat este o chestiune obligatoriu de trecut într-un contract de telemuncă (sau act adițional la contractul de muncă), dar aceasta ar trebui să evidențieze foarte bine ce se întâmplă în practică, în caz de control. Citește articolul
Deciziile Guvernului pot aduce modificări la legi sau reguli, iar acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate cerințele legale noi, inclusiv cele legate de amânarea ratelor sau măsurile fiscale.
Amânarea ratelor la bănci, acordarea unei diferențe salariale lucrătorilor din sistemul public și oferirea unui ajutor financiar pensionarilor cu venituri mai mici de 2.000 de lei sunt câteva dintre măsurile anunțate aseară de Guvern. În plus, Executiv vrea și “înghețarea” angajărilor la stat. Noile măsuri sociale și economice ar urma să se aplice de la 1 iulie 2022. Citește articolul
Acest departament se asigură că firma respectă toate legile, inclusiv pe cele legate de protecția datelor personale (GDPR), pentru a evita amenzi și probleme legale.
O companie a fost amendată recent cu echivalentul a 5.000 euro, de către Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP), după ce într-un coș de gunoi public au fost descoperite documente cu informații personale atât ale clienților, cât și ale angajaților acesteia. Citește articolul